דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

תורים בגבולות ו-"משאלי עם": רוסיה נכנסת לשלב חדש במלחמה

אזרחי המחוזות דונייצק, לוהנסק ז'אפרוזייה וחרסון, המהווים כ-15% משטחה של אוקראינה, מצביעים האם להפוך למחוז עצמאי ברוסיה | מאות אלפי גברים רוסים התחילו לקבל צווי גיוס, מעל ל-10 אלף הספיקו לברוח

אנשים ברחוב בלוהנסק, הנשלטת על ידי בדלנים הנתמכים על ידי רוסיה. ברקע שלטים על הקוראים למשאל עם על הצטרפות לרוסיה (צילום: AP)
אנשים ברחוב בלוהנסק, הנשלטת על ידי בדלנים הנתמכים על ידי רוסיה. ברקע שלטים על הקוראים למשאל עם על הצטרפות לרוסיה (צילום: AP)
דוד טברסקי

קלפיות מאולתרות נפתחו אתמול (שישי) בעשרות מוקדים באוקראינה, שנמצאים תחת שליטה רוסית, במחוזות דונייצק, לוהנסק ז'אפרוזייה וחרסון (שלושת האחרונים כבושים בחלקם). על הכרטיסים נשאלת השאלה, האם להתנתק מאוקראינה ולהפוך למחוז עצמאי בתוך הפדרציה הרוסית. בכרטיסים של ז'אפרוזייה וחרסון השאלות נכתבו ברוסית ואוקראינית.

ארבעת המחוזות מהווים כ-15% משטחה של אוקראינה ואם לשפוט על פי מערכות הבחירות ברוסיה בעשור האחרון, תוצאות המשאל יהיו על פי הרצון הקרמלין, בלי קשר לרצון הרוב במחוזות.

בעוד ראשי המחוזות של דונייצק ולוהנסק הצהירו שדונבס "הולכת לחזור הביתה", נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הצהיר שבמידה והמחוזות אכן יהפכו לחלק מרוסיה, היא תנקוט בכל מהלך שתמצא לנכון כדי להגן עליו, כולל שימוש בנשק גרעיני.

"השגת גבול לשטחה של רוסיה הוא פשע שיאפשר לנו בכל הכוחות העומדים לרשותנו", כתב בערוץ הטלגרם האישי שלו, נשיא רוסיה לשעבר דימטרי מדבדב, העומד היום בראש מועצת הביטחון הרוסית. מדבדב טען לאותנטיות מוחלטת בתשובות, "זו הסיבה לחשש בקייב והמערב ממשאלי העם".

אנשים בלוהנסק ודונייצק מצביעים במשאל עם האם להפוך לחלק מרוסיה (צילום: AP)
אנשים בלוהנסק ודונייצק מצביעים במשאל עם האם להפוך לחלק מרוסיה (צילום: AP)

"אין שום משאל עם, רק תעמולה במסווה של משאל עם", אמר אתמול מיכאל פודילוק, היועץ לנשיא של אוקראינה וולדימיר זלנסקי. על פי סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, נראה שרוב הציבור במחוזות הכבושים לא ידע על קיומם ונקרא לקלפיות על ידי חיילים רוסים. "אנחנו הולכים לראות מופעים מבוימים היטב ומצולמים על ידי הטלוויזיה הרוסית".

הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה הצהיר שאין שום בסיס חוקי להערכת משאלי עם בשטחים כבושים, שרוב תושביהם ברחו מהאזור וכניסת משקיפים זרים נאסרה על ידי רוסיה. המשאל צפוי להתקיים עד יום שלישי הקרוב והתוצאות שלו יפורסמו עד הסופ"ש הבא.

על פי הערכות, מוסקבה ככל הנראה תפעל לסיפוח מהיר שלהן, אך ישנה אפשרות שהמהלך יידחה כדי להמשיך להוות מנוף לחץ נוסף מצד הרוסים על קייב והמערב בדרישה להשהות את הלחימה באזור על מנת לאפשר לכוחות הרוסים לארגן את עצמם מחדש.

שיירת מכוניות שאורגנה כדי לתמוך בהצבעה במשאל עם בלוהנסק (צילום: AP)
שיירת מכוניות שאורגנה כדי לתמוך בהצבעה במשאל עם בלוהנסק (צילום: AP)

הגיוס החלקי ברוסיה, עליו הצהיר פוטין ברביעי האחרון הוא מהלך משלים למשאל עם ומתרחש בכל רחבי המדינה. על הדף, המטכ"ל הרוסי ציין שיגויסו לכל היותר 300 אלף חיילים כדי לתגבר את "המבצע המלחמתי המיוחד", שמה החדש של המלחמה הוענק לה על ידי דובר הקרמלין, דימטרי פסקוב בחמישי האחרון, שהמשיך לאסור לקרוא לה מלחמה.

תחקיר משפטי מקיף, שנערך על ידי העיתון 'נובאיה גזאטה אירופה' ניסה לנתח את הוראת הגיוס והראה מספר פרצות בתוכה, בין היתר היא תאפשר את גיוסם של עד מיליון מגוייסים, בכלל הגילאים (18 עד 50), כולל אבות עובדים במשפחות מרובות ילדים ובחורים ללא רקע צבאי או כישורים ספציפיים נדרשים.

ברוסיה מעריכים: מעל 10 אלף גברים הספיקו לעזוב

הדבר בא לידי ביטוי בהפגנות נגד הגיוס שהתקיימו ברחבי רוסיה ביומיים האחרונים שהובילו לכ-1,500 עצורים שחלקם הופתעו לגלות שקיבלו צווי גיוס בתא המעצר, ללא קשר לגילם, כישוריהם או הרקע הרפואי; פסקוב עצמו נדרש לעניין וטען שהמהלך חוקי.

מתגייסים עומדים בתור להירשם במרכז גיוס צבאי בוולגוגרד, רוסיה (צילום: AP)
מתגייסים עומדים בתור להירשם במרכז גיוס צבאי בוולגוגרד, רוסיה (צילום: AP)

הצתות של לשכות גיוס נרשמו ב-5 ערים ברחבי המדינה, אך מלבדן, נראה שמהלך הגיוס מתקדם כסדרו, בין היתר מכיוון שהעונש למשתמטים מגיוס עומד על בין 5 ל-10 שנים בכלא בתנאים קשים. ברוסיה מעריכים שמעל ל-10 אלף גברים רוסים הספיקו לעזוב את רוסיה ב-48 השעות האחרונות.

תורי מכוניות ארוכים נרשמו בגבול לפינלנד, ארצות הקווקז, קזחסטן ומרכז אסיה. ראשי שלושת המדינות הבלטיות אסטוניה, לטביה וליטא הצהירו שלא יקבלו רוסים כלל. כרטיסי טיסה לדובאי, ארמניה וטורקיה אזלו לשבועות קדימה והאחרונים נמכרו במחירים של 5,000 עד 8,000 דולר לכרטיס.

רופאות בסנט פטרבורג במוסקבה דיווחו על צווי זימון ותורים של צעירים, אך גם לא מעט מבוגרים בגילאי 40-50, נרשמו בכל ערי רוסיה כבר אמש. סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות מציגים תורים של המוני מגויסים מסחלין שבמזרח הרחוק עד רפובליקת דגסטן שבצפון הקווקז. חלק מהמקומות מונים אלפים בודדים בעוד לשכות הגיוס דורשות כ-100 עד 200 מגויסים בכל אזור.

דוגמא לכך הוא הגיוס הכוחני שדווח ביומיים האחרונים ברפובליקת בוראטיה, הנמצא במזרח הרחוק הרוסי, גובל צפונית למונגוליה, שממחיש את הפער הגדול בין המחוזות השונים במדינה.

על פי דיווח אתר החדשות הרוסי 'מדוזה' ברפובליקה המונה פחות ממיליון איש דווח על פקולטות שלמות שהתבקשו על ידי הקומיסר המקומי להתגייס לחזית, בלי התייחסות לרקע הצבאי, המצב הבריאותי או הכישורים של הנדרשים לגיוס וזאת בניגוד להוראה הצבאית שפורסמה ברביעי האחרון שטענה שקודם כל יגויסו צעירים בעלי רקע צבאי ו/או בעלי כישורים נדרשים.

כוחות רוסים ובלדנים בלוהנסק (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)
כוחות רוסים ובלדנים בלוהנסק (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

רפובליקת בוראטיה, כמו ברפובליקת בשקיר ודגסטן רשמו את כמות האבדות הרשמיות הכי גבוהה מאז תחילת המלחמה, כך על פי מעקב אתר החדשות העצמאי Mediazona  שלושת הרפובליקות נחשבות לעניות ביותר במדינה. לשם השוואה, בבורטיה נרשמו 256 הרוגים (מדובר בכמות מתים מאומתת, המספרים הריאליים יכולים להיות כפולים מכך) בעיר מוסקבה לבדה, בה רשומים מעל ל-13 מיליון תושבים ובכל המחוז גרים כ-20 מיליון נמצאו רק 17.

פתרונות יצירתיים וגיוס עובדים זרים למלחמה

שליט רפובליקת צ'צ'ניה, רמזאן קדירוב, הודיע לקמרלין שלא ישתף פעולה עם מהלך הגיוס מכיוון שהרפובליקה שלו עקפה את מכסת הגיוס לחזית ב-250%. הקושי לגייס צעירים רבים בערים הגדולות קשה במיוחד מכיוון שמכסות הגיוס מחולקות, כביכול, באופן שווה ופרופורציולני וראשי המחוזות והערים, האמונים על הגיוס, נדרשים להמציא פתרונות יצירתיים – אחד כזה הוא ראש עיריית מוסקבה, סרגיי סבנין.

רמזן קאדירוב מנהיג צ'צניה (צילום: AP Photo/ Musa Sadulaayev).
רמזן קאדירוב מנהיג צ'צניה (צילום: AP Photo/ Musa Sadulaayev).

גיוס המוני של צעירים יכול לעורר התנגדות המונית עזה שהשלטון ספק חפץ בה ובתגובה לכך השיק סבנין ברביעי האחרון מרכז גיוס הפונה למעל למיליון וחצי עובדים זרים בעיר, המגיעים בעיקר מטורקמניסטן, קירגיסטן וט'גיקיסטן שמרכז אסיה.

על פי חוק האזרחות, ששונה בחודש האחרון ברוסיה, שנת שירות צבאי מלאה תעניק אזרחות מלאה. גיוס עובדים זרים למלחמה אינו מהלך חדש ונעשה בדרכים פחות גלויות במספר ערים מרכזיות ברוסיה מאז תחילת המלחמה, במטרה לעמוד במכסות הגיוס שכל מחוז נדרש אליו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!