דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

ניצחון לפוטין ב"משאלי העם", זלנסקי: "נמשיך להגן על אזרחינו שחיים תחת כיבוש"

לטענת סוכנות הידיעות הרוסית RIA, מעל ל-95% הצביעו בעד סיפוח המחוזות במזרח ודרום אוקראינה לרוסיה | עדויות מרובות נאספו בערוצי טלגרם, על הצבעה בכוח ומניפולציות של השלטון הרוסי | ועדה של האו"ם חוקר דיווחים על פשעי מלחמה

אנשים בלוהסנק שבמזרח אוקראינה, חולפים על פני שלט חוצות המציג חייל ודגל רוסי, וקורא "אנחנו מאמינים בצבא שלנו ובניצחון שלנו" (צילום: AP)
אנשים בלוהסנק שבמזרח אוקראינה, חולפים על פני שלט חוצות המציג חייל ודגל רוסי, וקורא "אנחנו מאמינים בצבא שלנו ובניצחון שלנו" (צילום: AP)
דוד טברסקי

"משאלי העם" בארבעת המחוזות הכבושים במזרח ודרום אוקראינה, הסתיימו אתמול (שלישי). לטענת סוכנות הידיעות הרוסית RIA הנשלטת על ידי הממשלה, מעל ל-95% הצביעו בעד סיפוח המחוזות לוהנסק, דונצק, ז'פרוז'ייה, חרסון לרוסיה.

למרות הבאתם של משקיפים זרים מסין וברזיל וראיונות של תושבים שמחים בתחנות הטלויזיה הרוסיות, מידת האותנטיות של "המשאלים" מוטלת בספק. עדויות מרובות נאספו בערוצי טלגרם, על הצבעה בכוח ומניפולציות של השלטון הרוסי, שהביאו לתוצאה המוחצת. יש לציין שבמחוזות חרסון וז'פרוז'ייה ברחו מעל ל-75% מהתושבים עם תחילת המלחמה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה: "אי אפשר לקרוא לפארסה הזו בשטחים הכבושים אפילו חיקוי של משאל עם. נמשיך להגן על האנשים שלנו שחיים תחת הכיבוש".

"משאל העם הצליח, התוצאות מדברות בעד עצמן. ברוכים הבאים הביתה, לרוסיה", כתב בערוץ הטלגרם שלו, ראש המועצה הלאומית לביטחון והנשיא לשעבר, דמיטרי מדבדב. רוסיה לא פרסמה את כמות התושבים או אחוז התושבים מכלל האזור שהצביעו בפועל.

הבית התחתון של רוסיה (הדומה) צפוי לאשר מחר את התקנות המשפטיות והמנהלתיות בעניין השליטה באזור אך יושבת ראש הפדרציה, ולנטינה מטוויאנקו, הודיע שדיונים בנושא לא צפויים להתקיים בקרוב, נשיא המדינה ולדימיר פוטין, צפוי להתייחס לנושא בנאום שיישא ביום שישי.

גרפיטי של ילדים עם דגלי רוסיה בלוהנסק במזרח אוקראינה, הנשלטת על ידי בדלנים רוסים (צילום: AP)
גרפיטי של ילדים עם דגלי רוסיה בלוהנסק במזרח אוקראינה, הנשלטת על ידי בדלנים רוסים (צילום: AP)

ברוסיה דווח שככל הנראה האזור עתיד להפוך ליחידה מנהלתית אחת (אוקרוג) כך שהקרמלין יזכה לשליטה פוליטית ישירה בכל האזור על ידי רשויות שלטוניות רשמיות. המהלך יאפשר לרוסיה לטעון שכל פגיעה צבאית או אזרחית באזור תהיה שקולה כהתקפה על שטחה הריבוני של רוסיה.

יש לציין שכמעט מאז תחילת המלחמה, הצבא האוקראיני פגע ביעדים צבאיים ותומכי צבא בתוך גבולות רוסיה – במערב המדינה צמוד לגבול עם אוקראינה וכמו כן, בחצי האי קרים, שנכבש וסופח על ידי רוסיה עוד ב-2014. שורת מדינות, ובהן ישראל וגם בעלות בריתה המובהקות של רוסיה, ובהם סין ותורכיה, הודיעו שלא יכירו בסיפוח.

דיווחים על קברי אחים, חדרי עינויים ואונס נשים

ברקע המשאלים, ועדה מיוחדת של הנציבות האירופאית והאו"ם לבחינת פשעי מלחמה, החלה להתכנס שבוע שעבר לבחון מקרי עינויים ואלימות כלפי אזרחים באזור העיר ייזום, ששוחררה מהכיבוש הרוסי בשבועות האחרונים. הממצאים הראשונים מעלים מספר מוקדים של קברי אחים ובהם מעל 400 גופות. בין היתר, הוועדה דיווחה על מציאתם של חדרי עינויים ששימשו לעינוי אזרחים וחוקרת דיווחים על מקרי אונס של נשים.

אישה אוקראינית מחוץ לביתה שנפגע קשות לאחר תקיפה רוסית בסלובאנסק, אוקראינה (צילום: AP/Leo Correa)
אישה אוקראינית מחוץ לביתה שנפגע קשות לאחר תקיפה רוסית בסלובאנסק, אוקראינה (צילום: AP/Leo Correa)

למרות ההצהרות הרשמיות של דוברות הקרמלין, על כך שהגיוס הנוכחי ימנה כ-300 אלף איש בעלי רקע צבאי וניסיון מתאים, לטענת מספר גופי תקשורת אופוזיציונריים הפועלים מחוץ לרוסיה וכמו כן עורכי דין לזכויות אדם, מערך הגיוס הרוסי פועל ככל הנראה באופן אקראי לחלוטין.

גיוס אזרחים בלתי כשירים, מחאה של אמהות ובהלה לגבולות

כדגומא לכך, במחוז וולגוגרד שבדרום מערב המדינה דווח על מנהל בית ספר בן 60, עם רקע רפואי ששירת פעם אחרונה לפני מעל ל-30 שנה והתבקש להגיע ללשכת הגיוס בעירו. בנוסף, דווח על סטודנטים ממוסקה, ללא עבר צבאי העוסקים במקצועות הנדסאים המקנים להם פטור מגיוס שקיבלו צווי גיוס. גם פרופורציות הגיוס, בחלק מהמקומות, אינן מאוזנות כלל – בעוד מכסות הגיוס אמורות להתחלק באופן יחסי בין כמות האנשים בערים ובמחוזות.

אתר 'מדוזה' דיווח על כך שבכפר הסמוך לעיר קמרובו שבמרכז סיביר גויסו כל הגברים, 60 במספר. דיווחים דומים על גיוס של מעל ל-80% מהגברים בכפרים ובמחוזות אזור הגיוס דווחו בצפון מערב המדינה, שמעבר לחוג הארקטי, ובמזרח הרחוק.

מתגייסים רוסים במרכז גיוס של אזור רוסטוב מדרום לרוסיה (צילום: AP)
מתגייסים רוסים במרכז גיוס של אזור רוסטוב מדרום לרוסיה (צילום: AP)

ברפובליקות דגיסטן ובלקירה שבחבל הקווקז, החל גל מחאות נגד הגיוס שתופס תאוצה ותעודה מיום ליום. כבר ביום ראשון האחרון בערים נלצ'יק, מחצ'קלה ובויאנק נרשמו תקריות ומחאות מחוץ ללשכות הגיוס, בעיקר של אימהות וסבתות שהגיעו למחות נגד גיוס ילדהן. אירועים אלו זכו לתשומת לב מיוחדת בעיקר בגלל התדמית "הנאמנה" של הרפובליקות הללו לשלטון במוסקבה.

מספר עיתונאים שהגיעו לסקר באזור נעצרו, אך לא נרשמו תקריות חריגות בין כוחות המשטרה למוחים וגם לא מעצרים אלימים, בדומה לפיזור המחאות בערים הגדולות. זאת, ככל הנראה, כדי למנוע תסיסה וגל מחאות רחב יותר ברפובליקות ומחוזות המיעוטים במדינה, שמספר ההרוגים בהם מאז תחילת הפלישה הוא גדול לאין שיעור, באופן יחסי, משאר המדינה ובעיקר בערים הגדולות.

אתר החדשות 'MediaZona' דיווח שמעל 60 מוקדי גיוס ברחבי רוסיה שהוצתו, 20 מהם רק בשבוע האחרון. ביום שני האחרון, בעיר ריזאן שבמערב המדינה מועמד לגיוס הצית את עצמו בלשכה. ברפובליקת ירקוצק שבמזרח הרחוק של רוסיה מועמד לגיוס, רוסלן זנין בן ה-25, ירה למוות בקצין המפקד על הלשכה, לאחר שבן דודו, ללא עבר צבאי, זומן לגיוס.

מעצרים בהפגנה נגד גיוס המילואים ביקטרינבורג (צילום: AP Photo)
מעצרים בהפגנה נגד גיוס המילואים ביקטרינבורג (צילום: AP Photo)

אמו סיפרה שחברו הטוב של זנין, נהרג במלחמה במרץ ויצא במחאה על האקראיות בגיוס. Mediazona דיווחה על כך שעל פי עדויות שנשלחו אליה, צעירים שגויסו בימים אלו כבר נשלחים לחזית באוקראינה. בהפגנות נגד הגיוס נעצרו למעלה מ-1,000 אזרחים, רובן נשים. במוסקבה, פטרבורג, ועוד מספר ערים דווח על כך שבחורים הנעצרים מקבלים צווי גיוס.

מעל ל-300 אלף גברים, כך על פי מספרים שפורסמו הרשויות, חצו את גבולות המדינה ותורים של ימים נרשמו בגבולות הדרומיים. מעל 100 אלף גברים חצו לקזחסטן, 100 אלף לגאורגיה, אייז'רבייג'ן ומונגוליה. 60 אלף נכנסו למדינות האיחוד האירופי. פינלנד הודיעה שעד תחילת שבוע הבא לא תאפשר יותר כניסה לגבולותיה, לאזרחים רוסים שאין בידיהם אזרחות נוספת שאינה דורשת ויזה, ארה"ב הודיע שתכיר ברוסים שיבקשו להיכנס לגבולותיה כפליטים פוליטיים.

חייל פולני מסייע למשפחה של פליטים לחצות את הגבול לפולין (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
חייל פולני מסייע למשפחה של פליטים לחצות את הגבול לפולין (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)

הדיווחים על איסור יציאתם של גברים מהמדינה סותרים, בחלק מגבולות המעבר לגאורגיה, נרשמו דיווחים על חיילים רוסים שבוחנים את המסמכים של העוברים ולא נותנים לעבור לאלו שחשדו שקיבלו צו גיוס או מועמדים אפשריים. באופן רשמי הקרמלין הודיע שלא מתקיימת מדיניות סגירת גבולות, אפילו לא חלקית והכחיש שישנה ביקורת צבאית בגבולות או דרישה ממדינות להסגיר עריקים.

עם זאת, דווח על גברים צעירים בעלי רקע צבאי, כולל כאלו ששירתו לפני מעל ל-30 שנה, מוחזרים אחורה בגבולות והציפייה היא שבזמן הקרוב הקרמלין יודיע, לראשונה, על איסור יציאתם מחוץ למדינה. ברוסיה ישנו גיוס חובה ורוב הגברים הצעירים משרתים כשנה אחת ובנוסף אליהם אחוז ניכר מהסטודנטים עוברים הכשרה צבאית חלקית במקצוע שלהם (בעיקר מהנדסים) ונחשבים למועמדים לגיוס, למרות חוסר ניסיון צבאי בפועל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!