דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
23.8°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

לאחר ההודעה על סיפוח: רוסיה הסיגה אלפי חיילים מעיר שכותרה על ידי צבא אוקראינה

העיר לימן, שנמצאת במחוז דונייצק שרוסיה הכריזה על סיפוחו אליה, כותרה על ידי האוקראינים וחיל האוויר האוקראיני טוען שפלש לשטחה | היא שימשה צומת תחבורה ומרכז לוגיסטי מרכזי לכוחות במזרח המדינה

חייל אוקראיני מביט מטנק סמוך לעיר לימן במחוז דונצק, הסמוכה לגבול עם רוסיה, במהלך הלחימה בין רוסיה לאוקראינה, 28 באפריל 2022 (צילום ארכיון: REUTERS/Jorge Silva)
חייל אוקראיני מביט מטנק סמוך לעיר לימן במחוז דונצק, הסמוכה לגבול עם רוסיה, במהלך הלחימה בין רוסיה לאוקראינה, 28 באפריל 2022 (צילום ארכיון: REUTERS/Jorge Silva)

רוסיה הסיגה כוחות היום (שבת) מהעיר לימן במזרח אוקראינה שבה השתמשה כמרכז לוגיסטי קדמי, לאחר שכותרה על ידי כוחות אוקראינים. זהו הניצחון האחרון של מתקפת הנגד האוקראינית, שהשפילה והביכה את הקרמלין.

הנסיגה של רוסיה מלימן מסבכת את מהלך הסיפוח של ארבעה מחוזות ברוסיה שזכה לביקורת בינלאומית, וסוללת את הדרך לכוחות האוקראינים להשתלט בחזרה אל השטחים שמוסקבה מכריזה עליהם כרגע כשייכים לה. לימן נמצאת במחוז דונייצק, אחד מארבעת המחוזות שהנשיא פוטין הכריז על סיפוחם.

הקרב מגיע לאחר רגע מכריע במלחמה שמוביל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כשהוא מתמודד עם הישגים אוקראינים בשדה הקרב, אליהם הוא מתייחס כמאמץ מתוזמר של ארה"ב להשמיד את רוסיה, פוטין הגביר השבוע את האיומים שלו על שימוש בנשק גרעיני, והשתמש ברטוריקה האגרסיבית והאנטי-מערבית ביותר שלו עד כה.

משרד ההגנה הרוסי הודיע שנגרם נזק לכוחות האוקראינים שנאבקו לפלוש ללימן, אך הודיע שמספר גדול יותר של כוחות רוסים פונו לעמדות עדיפות יותר. ההודעה הרוסית מגיעה לאחר שחיל האוויר האוקראיני הודיע שנכנס לתוך לימן, וראש לשכתו של נשיא אוקראינה פרסם צילומים של דגל אוקראינה מונף בפרברי העיר.

לימן, צומת תחבורה מרכזי, היתה מרכז חשוב של תקשורת ולוגיסטיקה עבור הצבא הרוסי. היא ממוקמת 160 קילומטרים דרומית מערבית לחארקיב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה. לימאן נמצאת במחוז דונייצק, סמוך לגבול עם מחוז לוהנסק, שניים מתוך ארבעת המחוזות שרוסיה הכריזה על סיפוחם לאחר שהתקיים בהם "משאל עם" על העברתם לידי רוסיה.

מנהיג הצ'צ'נים קורא לשימוש בנשק גרעיני טקטי

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שראש המחוז הצ'צ'ני ברוסיה, רמזן קדירוב, אמר בשבת שמוסקבה צריכה לשקול שימוש בנשק גרעיני בעוצמה נמוכה באוקראינה, לאחר התבוסה הגדולה שספגה בשדה הקרב.

בזמן שרוסיה אישרה את אובדן אחיזתה בלימן, קדירוב ביקר בחריפות את המפקדים הבכירים על כשלונותיהם וכתב בטלגרם: "לדעתי האישית, נדרש לנקוט צעדים דרמטיים יותר, כמו הכרזת ממשל צבאי באזורי הגבול ושימוש בנשק גרעיני טקטי (קצר טווח)".

אוקראינה מאשימה: מנהל תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה נחטף

מוקדם יותר היום (שבת) דיווחה ספקית האנרגיה הגרעינית של אוקראינה שהכוחות הרוסיים כיסו את עצרו את ראש המפעל הגרעיני הגדול באירופה, שעות לאחר שמוסקבה הודיעה על סיפוח של ארבעה מחוזות בשטח אוקראינה.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי אמר שצבאו ימשיך להילחם כדי לשחרר את האזורים שסופחו ואזורים אחרים שנכבשו על ידי רוסיה.  זלנסקי הגיש אתמול בקשה רשמית לאוקראינה להצטרף לנאט"ו, והגביר את הלחץ על בעלות ברית המערב לסייע בהגנה על המדינה.

בניסיון אפשרי להבטיח את אחיזתה של מוסקבה בשטח שסופח לאחרונה, תפסו כוחות רוסים את מנכ"ל תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, איחור מורשוב, ביום שישי בסביבות השעה 16:00. כך מסרה חברת הגרעין הממלכתית האוקראינית Energoatom (אנרגואטום). זה קרה שעות ספורות לאחר שפוטין חתם על הסכמים לקליטת השטח האוקראיני שבשליטת מוסקבה לתוך רוסיה, כולל האזור סביב המפעל הגרעיני.

המפעל הגרעיני זפוריז'יה אוקראינה (צילום: AP/Evgeniy Maloletka)
המפעל הגרעיני זפוריז'יה אוקראינה (צילום: AP/Evgeniy Maloletka)

באנרגואטום מדווחים שכוחות רוסים עצרו את מכוניתו של מורשוב, כיסו את עיניו ולאחר מכן לקחו אותו למקום לא ידוע. רוסיה לא הודתה מיד בתפיסה של מנהל המפעל. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שיש לה צוות במפעל, אמרה כי היא מודעת לדיווחים על לכידתו של מורשוב, ויצרה קשר עם הרשויות ברוסיה לבירור מה קרה. "מעצרו מסכן את הבטיחות של אוקראינה ותחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה", אמר נשיא אנרגואטום פטרו קוטין, ודרש את שחרורו המיידי של המנהל.

תחנת הכוח נקלעה שוב ושוב לאש הצולבת של המלחמה באוקראינה. טכנאים אוקראינים המשיכו להפעיל אותו לאחר שכוחות רוסים תפסו את תחנת הכוח, והכור האחרון שלה נסגר בספטמבר כאמצעי זהירות, על הפגזות מתמשכות בקרבת מקום.

אוקראינה: רוסיה הפגיזה שיירת פינוי אזרחים

בכיר באוקראינה בכיר אומר שכוחות רוסים הפגיזו היום שיירת פינוי אזרחית בצפון מזרח המדינה, והרגו 20 בני אדם. מושל מחוז חרקוב, אולה סינייהובוב, אמר שהשיירה נפגעה במחוז קופיאנסי, וקרא להתקפה על אנשים שניסו לברוח מהאזור כדי להימנע מהפגזת "אכזריות שאי אפשר להצדיק".

כוחות רוסים לא הכירו או התייחסו לתקיפה, ככל הנראה השנייה ביומיים שפגעה בשיירה הומניטרית. חיילים רוסים נסוגו מחלק גדול מאזור חרקוב לאחר מתקפת נגד אוקראינית מוצלחת בחודש שעבר, אך המשיכו להפגיז את האזור.

ברקע הסנקציות הבינלאומיות גוברת והגינוי של רוסיה, מתקפת נגד אוקראינית שהביכה את הקרמלין הופיעה על סף השתלטות נוספת. גורם רשמי אוקראיני אמר ביום שבת כי העיר לימן הכבושה בידי רוסיה מוקפת, כשכ-5,000 חיילים רוסים לכודים בה.

מושל מחוז לוהנסק, סרגיי חיידאי, טען כי כל הדרכים לאספקה ​​מחדש של הכוחות הרוסיים בלימן נחסמו. "הכובשים ביקשו מהמנהיגות שלהם את ההזדמנות לעזוב, דבר שהם סירבו", אמר חיידאי בראיון לטלוויזיה. "עכשיו יש להם שלוש אפשרויות: לנסות לפרוץ דרך, להיכנע או למות ביחד".

את טענותיו לא ניתן היה לאמת מיד. רוסיה לא אישרה שכוחותיה נותקו, ואנליסטים רוסים אמרו שמוסקבה שולחת כוחות נוספים לאזור. המכון לחקר המלחמה, צוות חשיבה מוושינגטון, אמר כי אוקראינה תכבוש מחדש את לימן בימים הקרובים.

אנשים בלוהסנק שבמזרח אוקראינה, חולפים על פני שלט חוצות המציג חייל ודגל רוסי, וקורא "אנחנו מאמינים בצבא שלנו ובניצחון שלנו" (צילום: AP)
אנשים בלוהסנק שבמזרח אוקראינה, חולפים על פני שלט חוצות המציג חייל ודגל רוסי, וקורא "אנחנו מאמינים בצבא שלנו ובניצחון שלנו" (צילום: AP)

בהסתמך על דיווחים רוסיים, המכון אמר כי נראה כי כוחות רוסים נסוגים מלימן, כ-160 קילומטרים (100 מייל) דרומית מזרחית לחרקיב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה. זה מתאים לסרטונים מקוונים שמראים כביכול כמה כוחות רוסים נופלים לאחור כשחייל אוקראיני אמר שהם הגיעו לפאתי לימן.

הוא אמר כי אוקראינה משיגה הישגים "מצטברים" גם סביב קופיאנסק והגדה המזרחית של נהר אוסקיל, שהפכה לקו חזית מרכזי מאז שהמתקפה הנגדית האוקראינית השיגה את השליטה באזור חרקוב בספטמבר.

רקטות ומזל"טים מתאבדים הובילו לעשרות הרוגים באוקראינה

הצבא הרוסי תקף את העיר מיקולאיב שבדרום אוקראינה פעמיים במהלך הלילה, פעם אחת עם מל"טים ופעם שנייה עם טילים, על פי מושל האזור ויטלי קים. המתקפה הראשונה בוצעה עם מל"טים איראניים מסוג Shahed-136 קמיקזה והשנייה עם טילי S-300, אמר בטלגרם.

הריסות בחרקיב בעקבות הפצצות של הכוחות הרוסיים (צילום ארכיון: AP Photo/Evgeniy Maloletka)
הריסות בחרקיב בעקבות הפצצות של הכוחות הרוסיים (צילום ארכיון: AP Photo/Evgeniy Maloletka)

אחת הרקטות פגעה בבניין דירות בן חמש קומות במרכז העיר, בעוד חלונות של הבתים מסביב פוצצו. בחלק אחר של העיר נגרם נזק רב לבית פרטי ולבניין מגורים בן שתי קומות. חמישה אנשים נפצעו, כולל תינוק בן 3 חודשים, אמר קים. במטח הכבד ביותר מזה שבועות, צבא רוסיה היכה ביום שישי בערים אוקראיניות בטילים, רקטות ומזל"טים מתאבדים, עם תקיפה אחת בבירת אזור זפוריז'יה נהרגו 30 ונפצעו 88.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!