דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בריטניה: המפלגה השמרנית איימה להכשיל את העברת התקציב, ושר האוצר נסוג מחלק מהקלות המס לעשירים

שר האוצר קוואזי קווארטנג הודיע על כוונתו לבטל את מדרגת מס ההכנסה הגבוהה ביותר בבריטניה, מהלך שהיה צפוי להיטיב עם העשירים ביותר, ולכן ספג ביקורת קשה שגרמה לו לחזור בו | גם בלי הסעיף המדובר, הקלות המס בתקציב מיטיבות בעיקר עם השכבות החזקות והמגזר הפיננסי

קוואזי קווארטנג, שר האוצר הבריטי (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
קוואזי קווארטנג, שר האוצר הבריטי. חשש מ"מרד" בקרב חברי מפלגתו (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

מדרגת מס ההכנסה הגבוהה ביותר בבריטניה תישאר על כנה, בניגוד להכרזה על ביטולה, כך הודיע שר האוצר קוואזי קווארטנג. הכוונה לבטל את המדרגה הוכרזה כחלק מתקציב "מיני" שהממשלה החדשה בראשות ליז טראס הציגה לפני 10 ימים, אבל חברי המפלגה השמרנית הביעו ביקורת גלויה על התקציב, והעלו את החשש ל"מרד" בקרב חברי הפרלמנט מהמפלגה, שימנע את העברתו.

קווארטנג הכריז על הנסיגה בציוץ בטוויטר הבוקר (שני), בעיצומה של ועידת המפלגה השמרנית. הוא אמר שהצעד הפך ל"הסחת דעת" מכלל התקציב. חרף הביקורות החריפות מכל עבר, קווארטנג וטראס מתעקשים שהורדת מדרגת המס היא מהלך נכון, אבל התקציב בכללותו חשוב מכך.

מדרגת המס הגבוהה היא בשיעור של 45% על הכנסות מעבר ל-150 אלף ליש"ט (כ-600 אלף שקלים) בשנה. נוכח משבר היוקר המחיה שפוקד את בריטניה, הקלת מס שמיטיבה באופן כה בוטה עם השכבות העשירות ביותר, ספגה ביקורות חריפה ולא התקבלה על ידי הציבור.

מאז הכרזת התקציב, התמיכה במפלגה השמרנית ירדה לשפלים שלא נראו זמן רב. בסקר של האתר יוגוב הפער בתמיכה בין מפלגת הלייבור למפלגה השמרנית הגיע ליותר מ-30% לטובת הלייבור.

גראנט שאפס, חבר פרלמנט מהמפלגה השמרנית שעד בחירתה של טראס כיהן כשר התחבורה, אמר אתמול לפני הנסיגה שההצבעה על ביטול המדרגה לא תעבור בפרלמנט, כי חברי מפלגתו לא יתמכו בה. הוא ביקר את ביטול מדרגת המס: "אנחנו לא צריכים לזהם את המים עם הקלות מס לעשירים. צריכה להינתן עדיפות לכלל משקי הבית".

הכרזת התקציב עוררה באופן מיידי סערה בשווקים וגל של ביקורות מקיר אל קיר. איגרות החוב הממשלתיות הבריטיות צנחו בערכן, ועמן שער החליפין של הליש"ט, סחרור שנבלם רק לאחר שהבנק המרכזי האנגלי הכריז על תוכנית מאסיבית של רכישת אג"ח.

הביקורות התמקדו בכך שהשכבות העשירות הן הנהנות העיקריות מהקלות המס, בתקופה שהמעמדות העובדים מתקשים לעמוד במחירים העולים. נוסף על כך, הקלות המס ממומנות בעזרת גיוס חוב נוסף, כלומר על ידי הגדלת הגירעון.

למרות ההד התקשורתי הנרחב שהנסיגה זוכה לו בממלכה, היא לא משנה את עיקרי התקציב שיעבור. הקלות המס בתקציב עדיין מיטיבות בעיקר עם השכבות החזקות והמגזר הפיננסי, וייצרו בור תקציבי עצום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!