דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אמזון השעתה למעלה מ-50 עובדים שסירבו לעבוד במחסן אחרי שריפה שפרצה בו

כ-100 מעובדי המחסן הפגינו בדרישה ליום חופשה בתשלום מחשש לבריאותם, וכלל עובדי המשמרת נשלחו לביתם עם תשלום | לאחר שחלקם סירבו לחזור לעבודה למחרת, הם הושעו לתקופת זמן בלתי מוגבלת

מחסני חברת אמזון בסטייטן איילנד (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
מחסני חברת אמזון בסטייטן איילנד (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

לפחות 50 מעובדי אמזון הושעו לאחר שסירבו לחזור לעבודתם בעקבות שריפה שפרצה במקום.  השריפה פרצה בדוחס אשפה במחסן אמזון בסטייטן איילנד שבניו יורק, ביום שני האחרון, והעלתה את חשש העובדים לבריאותם בעקבות העשן הרב שהיה במחסן. כ-100 מהעובדים הפגינו מול משרדי כח האדם של החברה בדרישה ליום חופשה בתשלום בעקבות הסכנה לבריאותם בשל השריפה.

השריפה הציתה יחסי עבודה עכורים ממילא

כ-650 העובדים במשמרת הלילה חששו שהאוויר במחסן יפגע בבריאותם, וכ-100 מתוכם החליטו למחות בזמן המשמרת בכך שישבו מול משרדי משאבי האנוש בחברה בדרישה שישלחו אותם חזרה הביתה, אך ישלמו להם את השכר על המשמרת שנאלצו לעזוב בשל התאונה.

מנהלי המתחם שלחו את עובדי משמרת הלילה לבתיהם, אך ביקשו מהם לשוב לעבודה כרגיל ביום שלמחתרת. כ-100 עובדים חששו לבריאותם ולא חזרו, ובתגובה אמזון השעו לתקופה בלתי מוגבלת לפחות 50 מהעובדים ששבתו, למרות שנכון לעכשיו תשלם את שכרם.

עובדי המחסן של אמזון במחאה מול משרדי כח האדם של המרכז הלוגיסטי (צילום: מתוך רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
עובדי המחסן של אמזון במחאה מול משרדי כח האדם של המרכז הלוגיסטי (צילום: מתוך רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

יחסי העבודה במחסן היו עכורים עוד טרם עשן השריפה, לאחר שעובדי המחסן עשו היסטוריה והקימו איגוד מקצועי, ומאז כל פעילות של אחד מהצדדים מתפרשת כחלק מהמאבק הכולל של אמזון לפירוק ההתאגדות, או של הוועד הנחוש בהגנה על זכויות העובדים במקום וזכות ההתאגדות.

דובר אמזון, פול פלנינגן, אמר כי החברה ביקשה מכל עובדי משמרת הלילה להתייצב למשמרות שלהם כבר באותו היום, לאחר שמכבי האש אישרו כי הבניין בטוח. "בזמן שרוב העובדים התייצבו לעבוד, קבוצה קטנה סירבה לחזור, אבל נשארה בבניין ללא אישור".

סת' גולדשטיין, עורך דין שמייצג את איגוד העובדים של אמזון, אמר שהם מתכוונים להגיש תביעה נגד אמזון בפני המועצה הלאומית ליחסי עבודה. הוא טען כי דוחס האשפה מעשן כבר שבועות לפני השריפה ״אלוהים ישמור אם חס וחלילה הם יצטרכו להחליף את הדוחס אשפה ולאבד מהרווחים שלהם״, אמר גולדשטיין. ״אחת הסיבות שאנשים מתאגדים באמזון היא כי למעסיק אכפת מרווחים ולא אכפת לו מחייו העובדים״, אמר.

העולם נושא עיניים לההתאגדות בסטטן איילנד

עובדי המחסן התאגדו בחודש אפריל האחרון, ומאז שוררת בין ועד העובדים להנהלה מערכת יחסי עבודה קשה, ובה תביעות הדדיות שמתבססות על ניסיון ההנהלה לפרק את ההתאגדות הראשונה בחברה. ככל שההתאגדות ממשיכה כך נחשפות שיטות הפעולה הקשות של אמזון, בהן מה שנראה כהתעמרויות שיטתיות בעובדים.

אחד העובדים שפוטר מאותו מחסן, ג'רלד ברייסון, תבע את אמזון וטען בכתב התביעה כי נאלץ לספור אלפי פריטים בידיו בפיקוח במשך שלושה ימים וביצע 22 טעויות, ונאמר לו שאם ימשיך לטעות כך הוא יפוטר. במסמכים פנימיים שנאלצה אמזון לחשוף בבית המשפט בעקבות אותה תביעה עולה כי מה שברייסון מספר היה למעשה שיטת עבודה קבועה במחסן בסטייטן איילנד, כאשר המנהלים היו עורכים ביקורות קבועות לעובדים ומזהירים אותם בכתב שאסור להם שלא לעמוד ביעד, לפעמים עוד לפני שהמשמרת הסתיימה, אחרת יספגו נזיפה ואף יפוטרו. בין אפריל 2019 לאפריל 2020 לא פחות מ-13 אלף מכתבים כאלה הוגשו לעובדים. באותה תקופה עבדו במחסן כ-5,300 עובדים.

היחס המחמיר של הנהלת החברה כלפי ביצוע מטלות סיזיפיות ידניות על ידי העובדים לאורך שעות ארוכות, תוך איומים בפיטורים, מציירת את אמזון באור לא חיובי, כאשר רק לאחרונה פורסם סקר בנוגע להתאגדויות עובדים בארצות הברית, שמראה כי יותר ויותר עובדים תומכים בהתאגדות.

אמזון טוענת שהמטרות והיעדים שהיא מציבה לעובדים הם "הוגנים ומבוססים על מה שרוב הצוות משיג בפועל". החברה טענה שהיא נותנת יותר פידבקים חיוביים לעובדים מאשר פידבקים שליליים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!