דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״הדור הצעיר מוביל את המהפכה״: שיא של 50 שנה בתמיכה בעבודה מאורגנת בארה״ב

בני 25 ומטה מראים שיעור של 65% תמיכה באיגוד עובדים, לעומת שיעור תמיכה נמוך משמעותית (10%-5%) בקרב הדורות הוותיקים יותר | התמיכה חוצת מגזרים, מגדרים ועמדות פוליטיות, למרות פער גדול בין דמוקרטים לרפובליקנים

עובדי מחסן אמזון בסטייטן איילנד (צילום ארכיון: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
עובדי מחסן אמזון בסטייטן איילנד (צילום ארכיון: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
הדס יום טוב

התמיכה הכלל ארצית בעבודה מאורגנת בארצות הברית הגיעה לשיא מאז שנות ה-60 עם תמיכה של מעל ל-55% בממוצע בקרב כל דורות שוק העבודה, ותמיכה גורפת של כמעט 65% בממוצע בקרב צעירים, כך על פי ניתוח המרכז לקדמה אמריקאית (CAP) לנתוני מחקרי הבחירות הלאומיים האמריקאיים (ANES) לשנת 2020 

על פי נתוני המחקר, בו ביקשו החוקרים מאנשים בדורות שונים לדרג את תמיכתם באיגודי עובדים על סולם של מ-0 ל-100, התמיכה באיגודים רחבה, כאמור, בקרב כלל הדורות הנמצאים בשוק העבודה – בני ובנות דור ה-Z (כבני 25 ומטה), דור המילניום (בני 25 עד 40), דור ה-X ​​(כבני 40 עד 55), ודור הבייבי בום (כבני 55 עד 75). אך התמיכה הרחבה ביותר באיגודי עובדים הייתה דווקא בקרב בני דור ה-Z, הצעירים ביותר בשוק העבודה, עם תמיכה של 64.3% בממוצע באיגודי עובדים, בהשוואה ל-60.5% בממוצע בדור המילניום, 57.8% בממוצע בדור ה-X, ו-57.2% בממוצע בדור הבייבי בום. 

למעשה, בני דור ה-Z הביעו תמיכה רחבה יותר באיגודים משהביעו כמעט כל הדורות המבוגרים יותר כשהיו בגילם. כשנעשה הסקר בשנת 2020 בני דור ה-Z המבוגרים ביותר היו בני 23, והביעו, כאמור, תמיכה של 64.3% בממוצע באיגודים. כאשר בני דור המילניום המבוגרים ביותר היו בני 23 (שנת 2004), הם הביעו תמיכה של 61.2% בממוצע. כאשר דור ה-X המבוגרים ביותר היו בני 23 (1988), הם הביעו תמיכה של 59.0% בממוצע באיגודי עובדים.  

במרכז לקדמה אמריקאית מסיקים מהנתונים כי דור ה-Z הוא הדור התומך ביותר של עבודה מאורגנת כיום בין היתר בשל הגיוון הגזעי והאתני והן המעמדי והמגדרי ההולך וגדל בקרב המצטרפים לשוק העבודה בדור זה. איגודי עובדים, מסבירים במרכז, זכו לתמיכה מוגברת הן בקרב קבוצות דמוגרפיות פרו-איגודיות מסורתיות, כולל נשים ומעמד הפועלים, כמו גם בקרב צעירים משכילים, גברים ורפובליקנים. "ככל שיותר צעירים מסיימים את השכלתם ויוצאים לשוק העבודה, מגמת ההתארגנות המונעת על ידי המילניום וה-Z על בסיס תודעה פרו-איגודית רחבה בקרב עובדים צעירים עשויה להאיץ ולהבטיח לעבודה המאורגנת בית בכוח העבודה של אמריקה לעשורים הבאים", כתבו החוקרים עם פרסום הנתונים. 

הנתונים הנ"ל גם מתיישבים עם גל ההתאגדויות המשמעותי והתעוררות בתחום מאבקי העובדים שחווה בשנתיים האחרונות שוק העבודה האמריקאי, במיוחד במקומות עבודה המאפיינים צעירים, כגון בסטארבאקס, אמזון, אפל ועוד, והן התעוררות בתחום שיפור תנאי ויחסי העבודה בשוק העבודה המשתקם פוסט-הקורונה, עם תופעות כמו דרישת "הזכות להתנתק", "ההתפטרות השקטה" ו"התנהגות בהתאם למשכורת". 

תמיכה גורפת חוצה מעמדות, עמדות פוליטיות ומגדר 

על פי ניתוח המרכז לקדמה אמריקאית, התמיכה הגורפת הזו של בני ובנות דור ה-Z בארה"ב באיגודי עובדים גם חוצה מעמדות, דעות פוליטיות ומגדר. כך למשל, בקרב בני ובנות דור ה-Z, גם בקרב בעלי תואר אקדמי (63.7% בממוצע), וגם בקרב חסרי השכלה אקדמית (64.4% בממוצע) נרשמה תמיכה גבוהה יותר באיגודים מאשר לבני כל הדורות שלפניהם.

בני דור המילניום היו הדור היחיד בו למשיבים בעלי תואר אקדמי (61.3% בממוצע) יש תמיכה רחבה יותר באיגודי עובדים מאשר למשיבים שאינם בעלי תואר (59.9% בממוצע) ולבני דור ה-X עם תואר אקדמי יש את הדירוג הנמוך ביותר באיגוד מכל קבוצה, יחד עם הפער הרחב ביותר בין משיבים בעלי תואר אקדמי (55.9% בממוצע) למשיבים ללא תואר (59.1% בממוצע) בהשוואה לשאר הדורות. 

בנוסף, הנתונים מראים כי בארה"ב הפער בין תומכי המפלגה הרפובליקנית לתומכי המפלגה הדמוקרטית בעמדות הפרו-ארגוניות מצטמצם עם השנים. לבני דור ה-Z יש את הפער המפלגתי המצומצם ביותר בין הדמוקרטים לרפובליקנים בתמיכה באיגודים, כאשר הפער הוא 14 נקודות האחוז, עם תמיכה של 70% בממוצע באיגודים בקרב דמוקרטים ו-56% בממוצע בקרב רפובליקנים בדור זה. מיד אחר כך, ממש לפי הסדר- דור המילניום, עם הבדל של 15 נקודות האחוז (67% בממוצע מול 52% בממוצע בהתאמה), דור ה-X עם 16 נקודות האחוז (65% בממוצע מול 49% בממוצע בהתאמה) ובייבי בומר'ס עם פער משמעותי של 23 נקודות האחוז בתמיכה באיגודים מקצועיים בין המפלגות (69% בממוצע מול 46% בממוצע בהתאמה). 

ישנם גם פערים מגדריים ברגשות התומכים באיחוד, אבל בדור ה-Z היוצרות מתהפכות: דור ה- Z הוא הדור היחיד בו גברים הביעו תמיכה גדולה יותר באיגודי עובדים מאשר נשים- 65.7% בממוצע לעומת 62.8% בממוצע בהתאמה, כאשר בקרב הדורות האחרים נשים מביעות תמיכה רחבה יותר באיגודים. אולם הן לגברים והן לנשים של דור ה-Z יש תמיכה רחבה יותר באיגודים מאשר בכל שאר הדורות: גברים בדור המילניום תמכו באיגודים בניקוד של 59% בממוצע לעומת 61.9% בממוצע בקרב הנשים, בדור ה-X גברים תמכו באיגודי עובדים ברמה של 56.2% בממוצע לעומת 59.3% בממוצע אצל נשים ובדור הבייבי בום נשים תמכו בממוצע ברמה של 59.4% לעומת רק 54.8% בממוצע אצל הגברים. 

עם זאת, ההבדלים בין המגדרים מצטמצמים עם הדורות: לדור ה-Z ולבני דור המילניום יש את ההבדל המגדרי הקטן ביותר באחוזי התמיכה, 2.9 נקודות האחוז לשני הדורות, בעוד שלדור ה-X יש הפרש של 3.1 נקודות אחוז לטובת הנשים, ואצל הבייבי בומרס ישנו הפרש של 4.6 נקודות אחוז בתמיכה בין המגדרים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!