דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מאגר כריש החל בהזרמת גז לאסדה, למרות ההתנגדות הלבנונית

במקביל לדיונים על הסכם הגבול הימי, ישראל החלה בבדיקת הצנרת הימית בין המאגר לאסדה, שתימשך מספר שבועות | חיזבאללה איים לפגוע באסדה, ובצה"ל נערכים להסלמה

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: משרד האנרגיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מאגר כריש החל הבוקר (ראשון)  בבדיקות הזרמה של גז מהחוף את האסדה. הליך זה יימשך מספר שבועות ולאחריו צפויה התחלת הפקת הגז מהמאגר עצמו, ניקויו באסדה ושליחתו אל החוף. 

לפי מערכת הביטחון, ההיתר להתחיל בהפעלת האסדה קיים כבר מספר שבועות, אך עד כה נמנעה חברת אנרג'יאן, המפעילה את האסדה, מביצוע שלב בדיקות זה.  

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, הבהירו בימים האחרונים כי ישראל מוכנה להפעיל את המאגר בלי קשר להצלחת המשא ומתן לחתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון, שדרשה קו גבול ימי דרומי המגיע עד לאמצע מאגר כריש ובכך הצמידה את הדיונים על קו הגבול הימי לנושא מאגר הגז.

ארגון הטרור חיזבאללה איים לפגוע באסדת כריש, אם הזכויות של לבנון, לדבריו, לא יובטחו. הארגון שיגר 3 כטב"מים מלבנון לכיוון המאגר בחודש יולי, שהופלו ע"י צה"ל, וממשיך לאיים על פגיעה בישראל בהקשר של הזכויות הכלכליות בים.  

מחלוקות על קו המצוֹפים, נוכחות איראנית ומאגר קאנא

ראש הממשלה לפיד דחה את התיקונים הלבנוניים לטיוטת ההסכם, שלא מכירים ב"קו המצופים הישראלי", ובלשונם – דורשים "לא להקים אזור ביטחון לאויב". דרישה נוספת היא להימנע מכל נוסח בו לבנון מפצה את ישראל כספית על הוויתור על השטח הימי שבמחלוקת.

לבנון דוחה גם את זכות הוטו הישראלית על תחילת קידוחי חיפוש הגז במאגר קאנא שחלקו יישאר בישראל, עד אשר חברת טוטאל הצרפתית תסדיר עם ישראל עם גובה התשלום המגיע לישראל וכן את קיומו של מעמד חתימה משותף על ההסכם. הסתייגות לבנונית נוספת נוגעת לנוסח שיתיר לחברות איראניות להשתתף בחיפושי הגז והנפט בשטח לבנון – הסתייגות העומדת במפורש בניגוד למדיניות האמריקאית. 

ההסכם זכה לביקורת חריפה בישראל מצד גורמי ימין בטענה שלפיד נכנע לחיזבאללה ומעניק במתנה מאגר גז בשווי מיליארדי דולרים. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אף הודיע כי אם ייחתם הסכם והוא ייבחר לראשות הממשלה, ההסכם לא יחייב את ממשלתו. במחנה השמאל-מרכז טענו שנתניהו לא מכיר את פרטי ההסכם וטענותיו על כניעה לחזיבאללה אינן נכונות ומסייעות לחיזבאללה, שגם השתמש בדבריו כדי להציג את ההסכם ככניעה ישראלית.  

שווי מאגר קאנא אינו ברור, שכן ללא קידוחי סקר אין אפשרות להעריך בקירוב את כמות הגז שיש בו. סקרים מקדימים מעלים אפשרות לכמות גז בשווי של 20 מיליארד דולר, אך לא שוללים אפשרות שבמאגר כלל אין גז הניתן להפקה בכמות מסחרית.  

לפי גורמים אמריקאים, אם לבנון תצליח לפתח מאגר גז משלה, הוא יסייע דווקא להחלשת הציר חיזבאללה-איראן בלבנון, אשר היום מגביר את השפעתו דרך אספקת דלק. הנימוקים של הממשלה בעד ההסכם הוא שקיומה של אסדה לבנונית בקרבת אסדה ישראלית תתרום להגברת ההרתעה כלפי חיזבאללה, שידע שפגיעה באסדת כריש תיענה בפגיעה ישראלית באסדת קאנא הלבנונית.  

חתימת ההסכם נתונה לקשיים נוספים בצד הישראלי והלבנוני גם יחד. ארגוני ימין בישראל טוענים כי קידום ההסכם בעת כהונת ממשלת מעבר וללא אישור הכנסת איננו חוקי. גם בלבנון לא הצליחה לקום ממשלה מאז הבחירות לפרלמנט ונשיא המדינה מישל עאון יסיים את תפקידו בסוף החודש, כך שעיכובים בחתימה עשויים לטרפד את ההסכם כולו או לדחותו למועד בלתי ידוע. לפי דיווחים בתקשורת, גורמים צרפתים ואמריקאים מפעילים לחץ על לבנון לאשר את ההסכם ללא חלק מההסתייגויות ולהסתפק בפשרות שישראל כבר הסכימה להן.  

היערכות ישראלית להסלמה בצפון 

שר הביטחון בני גנץ הזמין את יו"ר האופוזיציה נתניהו לעדכון בנושא המשא ומתן והמצב הביטחוני בגבול הצפון, אך נתניהו הודיע שאינו מתכוון להגיע לתדרוך. בסביבתו אמרו כי היחיד שמתדרך את ראש האופוזיציה, עפ"י חוק, הוא ראש הממשלה ו"לגנץ אין רלוונטיות לעניין".  

בשבוע שעבר הסמיך הקבינט את ראש הממשלה לפיד, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ושר הביטחון גנץ לקבל החלטות ללא כינוס נוסף של הקבינט במקרה של הסלמה בצפון. צה"ל מתאמן על תרחישים שונים של הסלמה בגבול הצפון. השר גנץ שוחח במהלך סוף השבוע עם ראשי הרשויות בצפון ועדכן אותם בהתפתחויות האחרונות ובהערכות מערכת הביטחון. השר הדגיש כי בשלב הזה אין הנחיות מיוחדות הנוגעות לעורף האזרחי ולמטיילים הרבים הצפויים לפקוד את אזור הצפון במהלך חג סוכות ובחול המועד. 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!