דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחירי הגז באירופה בשפל של 3 חודשים, אך נותרו גבוהים היסטורית

מחסני הגז ביבשת התמלאו, ומחירי הגז צנחו בעשרות אחוזים | למרות זאת צפוי מחסור בגז בהמשך החורף | מתיחות בתוך האיחוד האירופי איך ניתן לשמור על מחיר גז נמוך תוך שמירה על הכלכלה והתעשיה המקומית

מתקן אחסון גז בגרמניה (צילום: REUTERS/Fabian Bimmer/File Photo)
מתקן אחסון גז בגרמניה (צילום: REUTERS/Fabian Bimmer/File Photo)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחירי הגז באירופה ירדו לשפל של 3 חודשים בעקבות מילוי מחסני הגז. המילוי כעת לא צפוי למנוע מחסור בגז בהמשך החורף, ומדינות אירופה עדיין מחפשות דרכים להפחית את צריכת הגז מבלי להשבית לגמרי את כלכלותיהן. המחיר הנוכחי עדיין גבוה במונחים היסטוריים. 

מחירי הגז במסוף TTF ההולנדי נעים כיום סביב 150 דולר למגה-ואט, ירידה של עשרות אחוזים מהשיא בחודש אוגוסט, שעמד על 350 דולר למגה-ואט. הסיבה העיקרית לכך היא הקושי לקלוט גז נוסף באירופה, לאור צמצום הצריכה והתמלאות המחסנים לקרוב ל-100%. מזג האוויר הנוח באוקטובר תרם לירידה בביקוש, שעמדה על כ-16% השנה, בהתאם לתכנית של האיחוד האירופי. מחירי הגז עדיין נמצאים ברמה גבוהה במונחים היסטוריים ללא צפי לסיום המשבר. 

124 מתקנים לאחסון גז קיימים באירופה, סך קיבולת בהם מגיע לכ-18.3 BCM גז, לצורך השוואה מדובר בכ-1.5 מסך הצריכה השנתית של גז בישראל. 42% מהמחסנים נמצאים בגרמניה. התמלאות המחסנים גורמת לירידה במחיר בטווח הקצר, אך גם אחסון גז מלא לא יספיק למנוע מחסור בגז באירופה בחורף הנוכחי. לכן, מדינות אירופה עדיין מחפשות דרכים להפחית את צריכת הגז, מבלי לפגוע ביכולת של משקי הבית לחמם את הבתים בחורף, ומבלי להשבית לחלוטין את התעשייה.

סבסוד מול מחיר תקרה

לתכנית האירופית לחסכון בגז יש מחיר כלכלי וחברתי והיא מתמודדת עם שונות בין המדינות. הסכם של האיחוד מיולי קבע הפחתה של 15% בצריכה בין אוגוסט למרץ לעומת הצפי. בספטמבר נחתם הסכם נוסף לחיתוך צריכת השיא ב5%, וכלל גם מס על רווחי יתר של חברות חשמל וחברות דלקים.

בעוד מרבית המדינות באירופה הפחיתו את צריכת הגז שלהן, מדינות כמו אירלנד, יוון, שבדיה וספרד דווקא הגבירו צריכה. נשיאת הבנק המרכזי האירופי, קריסטין לגארד, אמרה כי היא צופה לפחות חצי שנת של התכווצות כלכלית. התפוקה התעשייתית בגוש היורו פחתה ב2.3% ביולי לעומת יוני, לפי נתוני EUROSTAT, ומגמה זו לא צפויה להימשך.

בגרמניה הוגשה אתמול תכנית חדשה לשימוש בסבסוד ממשלתי בהיקף עצום המנסה לאזן בין שתי מטרות מנוגדות, לשמור על מחירי הגז ברי הישג לתעשיה ולמשקי הבית לצד צמצום צריכת הגז, כדי להצליח לעבור את החורף ללא מחסור חריף. לפי התכנית יוקצו 66 מיליארד יורו בעבור סבסוד הגז למשקי הבית ו-25 מיליארד לתמיכה בתעשיה, מתוך מסגרת תמיכה מאושרת של 200 מיליארד יורו.  

חברת התעשייה הגרמנית BASF, צורכת לבד גז בכמות המספיקה לחצי מייצור החשמל בישראל בשנה. פרסום התכנית להענקת סובסידיות גז ליצרנים, תוך הענקת הזכות לסחור בגז המסובסד במחירי שוק כבר הזניקה את המניה של החברה, אך סבסוד ישיר מסוג זה עלול לגרום לעיוותים כלכליים.

קיר שקפא בחורף בעיירה בצפון ספרד. ינואר 2021 (צילום: AP Photo/Alvaro Barrientos)
קיר שקפא בחורף בעיירה בצפון ספרד. ינואר 2021 (צילום: AP Photo/Alvaro Barrientos)

החשש העיקרי בגרמניה הוא מפגיעה ממושכת בתעשיה, שתרגום לנזקים ארוכי טווח למגזר מרכזי בכלכלה הגרמנית. גרמניה, ביחד עם דנמרק והולנד, מתנגדות להנהגת תקרת מחיר לגז מיובא באירופה, בניגוד למרבית מדינות האיחוד. היקף התמיכה הגרמני הגבוה גם הוא מעורר מחלוקת, שכן לא כל המדינות מסוגלות לממן סובסידיה לאנרגיה בהיקף שכזה.  

גם המדינות התומכות במחיר תקרה, לא מסכימות ביניהן כיצד יפעל המנגנון שאמור לפקח עליו. הצעה משותפת לפולין, יוון, איטליה ובלגיה עוסקת ב"טווח מחירים בפיקוח" כדי לצמצם את תנודתיות המחיר בצורה נוקשה פחות. לאור המחלוקות העמוקות, הסיכויים להסכם אירופי נוסף בפסגת האיחוד בסוף החודש נראים כרגע נמוכים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!