דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלאד טראמפ

הבחירות בארה"ב / הניצחון של טראמפ – הלם למערכת

אל מול כל הסקרים והמומחים שזלזלו הצליח טראמפ ליצור תנועה של מצביעים ש"נשכחו". מעמד הפועלים הלבן בארה"ב יצא להצביע לו וחשף את נקודת התורפה של קלינטון.

הנשיא הבא של ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: AP)
הנשיא הבא של ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: AP)

גל הלם.

אין דרך אחרת לתאר את השינוי האדיר עליו הצביעו שהאמריקאים בשלישי.

בבחירה בדונלד טראמפ לבית הלבן, האמריקאים נתנו את המושכות לאדם שכל הקמפיין שלו היה מבוסס על איתגור הסטטוס קוו, על חוסר אמון בממשלה ועל ביטול של פוליטיקאים משני הצדדים. הם בחרו אדם שהבטיח לתעל את הכעס שלהם כמו גם לשאת את התקוות שלהם. הוא לא הבטיח שינוי פשוט, הוא הבטיח שיבוש.

את ההשלכות של נשיאות טראמפ קשה לאמוד. בקרב המכוער שלו מול הילרי קלינטון הדמוקרטית, האישיות שלו הייתה נשק יותר מהפוליטיקה שלו. נאומי הבחירות שלו, שמשכו אליהם אלפים להפגנות קולניות, היו מתובלים בהצעות אבל מונעים מהפילוסופיה הפוליטית בת המילה האחת שלו: "לנצח".

אך המסר הדהד, בצורה שמעטים ציפו, אל האזורים הכפריים והתעשייתיים בהם חיים בני מעמד הפועלים הלבנים שנושאים את הצלקות של המשבר הכלכלי של 2008 ושהקונספט של "לנצח" נראה להם כמו משהו רחוק. הוא הבין את החרדה שלהם מעבודות שעוברות אל מעבר לים ומהגרים שעוברים לתוך ארצם. הוא טען שהוא שונא את התקשורת הליברלית ממש כמוהם. הוא לא נשמע כמו אף פוליטיקאי לפניו.

זאת הייתה ההתקוממות שלהם, בחירתם בפליט ראליטי ועסקן נדל"ן בן 70  שיגיד את האמת שלהם, יכתוב מחדש את הכללים ויעליב כל מי שאפשר בדרך.

זו לא פחות מהצלפה עבור אמריקאים ואנשים מסביב לעולם שנרתעו מהרטוריקה החריפה שלו על בני ברית משכבר הימים ועל תרבויות אחרות.

ניצחונו של טראמפ מגיע שמונה שנים לאחר שקואליציה של שחורים, היספנים, נשים וצעירים בחרו בנשיא השחור הראשון והובילו למה שתואר על ידי רבים כעידן חדש של קידמה בפוליטיקה הנשיאותית. תוצאות יום שלישי הן כתב אישור מפתיע ומבלבל של המדיניות של הנשיא ברק אובמה, שלמרות זאת נשאר פופולרי.

"לא היה דבר כזה בתקופת חיינו", אמר ההיסטוריון דאגלס ברינקלי, שבימים לפני הבחירות כינה את האפשרות שטראמפ ינצח "מהפכה חברתית" שוות ערך רק ליחס שקיבל הרברט הובר מפרנקלין רוזוולט על חלקו בשפל הגדול של 1932.

לרבים מקרב מומחי המדיניות, הכלכלנים, אנשי הביטחון והדיפלומטים – הממסד, טראמפ היה אומר – הצעותיו של הנשיא הנבחר נראות בלתי סבירות, לא אפשריות ולעתים אף נוגדות את החוקה. דמוקרטים ורפובליקנים בוושינגטון נרתעו מהרעיון שלו למנוע כניסת מוסלמים לארה"ב. כמה מהם חושבים שההבטחה שלו להכריח את מקסיקו לשלם עבור הקמת חומה לאורך הגבול היא מעשית, במקרה הטוב. והאמת היא שרק טראמפ יודע אם ההבטחה שלו "להפציץ את הצורה" לדאעש בעיראק וסוריה היא יותר מאיום סרק.

לשאלה אם ניצחונו של טראמפ הוא תמיכה בכל אותן תכניות שתוארו לעיל, אין ראיות חד משמעיות. המצביעים שלחו מספיק רפובליקנים חזרה לסנאט כדי לתת למפלגה הרפובליקנית שליטה בשני הבתים, מנדט ממשלתי ברור.

אבל בכל הנוגע לשיח על מהגרים, הסקרים הראו שזה היה בסדר עדיפויות נמוך עבור המצביעים. רק 1 מתוך 10 מצביעים אמר שההגירה היא הנושא החשוב ביותר שלפניו עומדת המדינה. יותר ממחצית מהמצביעים התנגדו לתכניתו של טראמפ לבניית החומה על הגבול עם מקסיקו.

ברור אם כך, שמה שהמצביעים התנגדו לו, היא קלינטון.

מזכירת המדינה לשעבר ושועלת קרבות ותיקה של שני עשורים של מאבקים פוליטיים הוכיחה את עצמה כמועמדת בעלת פוטנציאל מזיק, מעוררת חוסר אמון בעיני מתנגדיה אך גם בעיני תומכיה. המועמדות ההיסטורית שלה, להיות הנשיאה האישה הראשונה בתולדות ארה"ב, נכשלה ביצירת ההתלהבות והרגש הנחוץ כמו זה שדחף את הקואליציה שתמכה באובמה אל הקלפיות. הניתוק שלה ממצביעים לבנים בני מעמד הפועלים התגלה כחולשה הגדולה ביותר שלה.

אפילו אזהרותיו של אובמה – "גורלה של הרפובליקה נח על כתפיכם" – לא הביאו את המצב.

זה לא היה מספיק כדי להפחיד את האנשים מפני הנשיא טראמפ. לאמריקאים היו פחדים מפני קלינטון גם. הנטייה שלה לחשאיות הביאה לספין שהפך לסקנדל בעל נזק רב. השימוש שלה בשרת מיילים פרטי בזמן שכיהנה כמזכירת המדינה, לא רק שרדף אחריה במשך חודשים, אלא תפס אותה שוב בדיוק ברגע הלא נכון כאשר בסוף אוקטובר הודיע ראש ה FBI ג'יימס קומי לקונגרס שהוא בודק ראיות חדשות בפרשת האימיילים של קלינטון.

קומי זיכה את קלינטון מהחשדות, שוב, ביום ראשון, אך ב-9 הימים בהם עננת חשדות ריחפה מעליה, כמעט 24 מיליון אנשים הצביעו בהצבעות המוקדמות.

ניצחונו של טראמפ שם ללעג את כל החוקים הרגילים של הפוליטיקה. כמעט ולא הייתה לו שום פעילות שטח והפרסום שלו בטלוויזיה אפילו לא התקרב לזה של יריבתו. הוא התעלם כמעט לחלוטין מהשיטות המקובלות של ניתוח ומיקוד בוחרים, שהועלו לדרגת דת לאחר ניצחונותיו של אובמה. הקמפיין של קלינטון הצליח לגייס 513 מיליון דולר, כמעט כפול ממה שגייס הקמפיין של טראמפ, כולל 66 מיליון דולר שיצאו מכיסו הפרטי.

בעוד פרשנים פוליטיים וסוקרים ותיקים בשתי המפלגות נפנפו אותו, הוא הכריז שהוא הביא בוחרים שהוזנחו והתנכרו לכדי תנועה.

"הגברים והנשים שנשכחים של ארצנו לא יהיו עוד נשכחים" הכריז טראמפ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!