דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

הספורטאית אלנאז רקאבי שהתחרתה ללא חיג'אב נחתה בטהרן, חשש שתיעצר על-ידי המשטר

המטפסת האיראנית עברה על חוקי המדינה בתחרות בסיאול והקשר עימה אבד למשך יממה | בהמשך פרסמה התנצלות, אך ישנן טענות שאולצה לכתוב את ההודעה בכפייה | הבוקר (ד') התקבלה בתשואות עם שובה לאיראן

המטפסת האיראנית אלנאז רקאבי (צילום: Naoki Nishimura/AFLO SPORT)
המטפסת האיראנית אלנאז רקאבי (צילום: Naoki Nishimura/AFLO SPORT)
יאיר צוקר

המטפסת האיראנית אלנאז רקאבי נחתה הבוקר (רביעי) באיראן והתקבלה כגיבורה על ידי ההמון שחשש לחייה. רקאבי החליטה להתחרות ללא חיג'אב באליפות אסיה בטיפוס שנערכה השבוע בסיאול, זאת בניגוד לחוקים במדינה. כלי תקשורת בשפה הפרסית מחוץ לאיראן הזהירו כי ייתכן שהיא עלולה לעמוד בפני מעצר, מה שטהרן הכחישה במהירות.

החלטתה של רקאבי להתרות ללא החיג'אב הגיעה על רקע גל מחאות במדינה, לאחר מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני בידי אנשי משטרת הצניעות, בגלל לבושה. ההפגנות, שמושכות לרחוב ילדים בגיל בית ספר, עובדי נפט ואחרים בלמעלה מ-100 ערים, מהוות את האתגר החמור ביותר לשלטון באיראן מאז ההפגנות ההמוניות סביב הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות ב-2009. ארגוני זכויות אדם מעריכים כי למעלה מ-200 בני אדם נהרגו עד כה בהפגנות ואלפים נעצרו.

רקאבי (33) סיימה שלוש פעמים על הפודיום באליפות אסיה, עם מדליית כסף אחת ושתי מדליות ארד. אתמול פרסמה התנצלות, אך בתקשורת המקומית דווח שככל הנראה פרסמה אותה בכפייה. "אני רוצה להתנצל על החששות שגרמתי", כתבה רקאבי בחשבון האינסטגרם. "אני מודעת לרגישויות והעובדה שלא עטיתי את החיג'אב במהלך אליפות אסיה בסיאול. זה לא היה במכוון וזה נגרם בגלל לוח הזמנים שלא תוכנן נכון וההודעה שנקראתי לטפס באופן בלתי צפוי".

רקאבי עזבה את סיאול ביום שלישי בבוקר, כך מסרה שגרירות איראן בדרום קוריאה. השירות הפרסי של ה-BBC, שמקיים מגעים נרחבים בתוך איראן למרות שנאסר עליו לפעול שם, ציטט "מקור מיודע" עלום שם שתיאר פקידים איראנים כמי שתפסו גם את הטלפון הנייד וגם את הדרכון של רקאבי. בדיווח נכתב שהיא הייתה אמורה לחזור ביום רביעי, אך ככל הנראה הטיסה שלה הוזזה באופן בלתי צפוי.

IranWire, אתר אחר במדינה שהוקם על ידי העיתונאי האיראני-קנדי מזיאר בהרי, שנעצר פעם על ידי איראן, טען כי רקאבי הועברה לכלא אווין הידוע לשמצה בטהרן לאחר הגעתו למדינה. בכלא אווין היה מקום שריפה אדירה בסוף השבוע שגרמה למותם של לפחות שמונה אסירים.

גורמים רשמיים בפדרציה אמרו שרקאבי לבשה חיג'אב במהלך הופעותיה הראשונות באירוע הטיפוס בן השבוע. היא ענדה רק סרט שחור כשהתחרה ביום ראשון. רקאבי הייתה חלק במשלחת של איראן, בת 11 חברים, המורכבת משמונה ספורטאים ושלושה מאמנים.

גורמים רשמיים בפדרציה של איראן אמרו כי בתחילה לא היו מודעים לכך שרקאבי מתחרה ללא החיג'אב, אך בדקו את המקרה לאחר שקיבלו פניות לגביה. לדבריהם, לאירוע אין כללים המחייבים ספורטאיות ללבוש או לא ללבוש כיסוי ראש. עם זאת, נשים איראניות המתחרות בחו"ל תחת דגל איראן לובשות תמיד חיג'אב.

הפגנה בטהרן במחאה על מותה של מהסא אל אמיני (צילום: AP Photo. File)
הפגנה בטהרן במחאה על מותה של מהסא אל אמיני (צילום: AP Photo. File)

"ההבנה שלנו היא שרקאבי חוזרת לאיראן, ואנו נמשיך לעקוב אחר המצב כפי שהוא מתפתח עם הגעתה", אמרה בהצהרה הפדרציה הבינלאומית לטיפוס, שפיקחה על האירוע. "חשוב להדגיש שבטיחות הספורטאים היא ערך עליון עבורנו ואנו תומכים בכל מאמצים לשמור על בטוח של חבר מוערך בקהילה שלנו במצב זה".

הפדרציה אמרה שהיא הייתה בקשר עם רקאבי וגם עם גורמים איראנים, אך סירבה להרחיב על מהות השיחות הללו כשהגיעה לסוכנות הידיעות AP. כמו כן, הפדרציה סירבה לדון בפוסט האינסטגרם המיוחס לרקאבי ובטענות בו. משרד החוץ של דרום קוריאה הודה כי הספורטאית האיראנית וצוותה עזבו את המדינה ביום שלישי, מבלי לפרט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!