דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מנהיגי אירופה ייפגשו בצל מתיחות על מחירי האנרגיה באיחוד

בפסגת מנהיגי המדינות שתחל היום (ה') ידונו בהצעת האיחוד להפעלת מנגנון להגבלת עליות במחירי גז ליצרני החשמל | 15 מהמדינות דורשות צעד אגרסיבי יותר של הגבלת מחירים | גרמניה מתנגדת להתערבות בשוק האנרגיה

ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון ונשיא המועצה האירופית שארל מישל בכינוס מנהיגי האיחוד האירופי (צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון ונשיא המועצה האירופית שארל מישל בכינוס מנהיגי האיחוד האירופי (צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

מנהיגי מדינות האיחוד האירופי יתכנסו היום (חמישי) לפסגה על רקע מחירי האנרגיה הגבוהים, העלולים לפגוע קשות באזרחי ותעשיות אירופה בחורף הקרוב. סוגיה מרכזית שתידון בכינוס שיימשך יומיים היא הקפאת מחירי אנרגיה כלל אירופאית ליצרני החשמל, שתאפשר מנוף כוח למדינות אירופה במשא ומתן עם ספקיות האנרגיה.

הסימנים המקדימים לא מנבאים הצלחה להעברת המהלך. אתמול, צרפת וגרמניה הודיעו על דחיית הפסגה השנתית הפרנקו-גרמנית, לינואר. לפי האתר פוליטיקו, דחיית הפסגה, שהייתה אמורה להתקיים לרביעי הקרוב, מגיעה בגלל מחלוקות בנושאי אנרגיה וביטחון, ביניהן ההצעה להגבלת מחירי האנרגיה באיחוד. צרפת תומכת בצעד בעוד גרמניה מתנגדת אליו.

הגרמנים חוששים שהורדת המחירים תביא לעלייה בצריכה, בזמן שנדרש להוריד אותה על מנת לשמור את מחמסני הגז מלאים ככל הניתן. בסוף חודש ספטמבר הסכימו שרי האנרגיה של האיחוד על יעדים להורדת צריכת האנרגיה ועל מס רוחבי על הרווחים העודפים של חברות האנרגיה.

כבר אז, על אף ההסכמות המשמעותיות, צפה המחלוקת על הגבלת מחירי האנרגיה. 15 מדינות, ביניהן צרפת, ספרד, איטליה ופולין, הוציאו הצהרה משותפת הקוראת להחלת הגבלת מחירי אנרגיה אירופאית, אך לא הצליחו להעבירו בפורום המלא.

הנציבות האירופית, הגוף המבצע של האיחוד, תביא לפסגה הצעה להפעלת מנגנון חירום להגבלת מחירים, אשר יגביל עליות חדות במחיר הגז בטי.טי.אף, המהווה את קו הבסיס למחירי האנרגיה באירופה.

הרעיון של הגבלה העליות הוא קודם כל פשרה, כלומר צעד מתון יותר מהגבלת מחירים, שנועדה לסייע להגיע להסכמה. בנוסף על כך, הוא מותאם לעליות המחירים שצפויות לשוב בחורף, עם עליית הצריכה והתרוקנות המאגרים.

מתקן אחסון גז בגרמניה (צילום: REUTERS/Fabian Bimmer/File Photo)

חלק מחברות האיחוד רואות גם בצעד הזה כלא מספק. תרזה ריברה, שרת האנרגיה של ספרד, אמרה שהתכניות "משאירות תחושה שאנחנו לא פועלים במהירות ובאינטנסיביות הנחוצות". ספרד ופורטוגל פרצו את הדרך עם מה שמכונה "המודל האיברי", במסגרתו הן הפרידו את ההצמדה בין מחירי הגז ליצרנים למחירי החשמל לצרכנים. למעשה, הן הגבילו את מחיר החשמל והביאו לירידה דרמטית במחירו לאזרחים.

הנציבות האירופית, שאישורה היה דרוש לביצוע המהלך על ידי ספרד ופורטוגל, מתנגדת אליו אך נתנה למדינות החרגה מהחוק, והצעתה להגביל את עליות המחירים מגיעה כחלופה מתונה יותר. גרמניה, כאמור, מתנגדת אפילו לצעד זה, בטענה שהתערבות במנגנון שוק כה מורכב היא מסוכנת.

מתוך 27 המדינות החברות האיחוד, לפחות 15, אלו שתמכו בפסגת שרי האנרגיה בהגבלת המחירים, יתמכו בו גם כעת בפסגת המועצה האירופית, המורכבת ממנהיגי המדינות. לא ברור אם הן יתמכו בהצעת הנציבות או בגרסה יותר החלטית, הכוללת הגבלת המחירים במקום הגבלת עליות המחירים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!