דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

ביצוע תקציב המדינה / גם בחודש אוקטובר: המדינה גבתה יותר מסים מהצפוי

משרד האוצר פרסם את נתוני ביצוע התקציב לחודש האחרון, מהם עולה שוב כי תת הביצוע של ההוצאות נמשך, וכך גם עודפי גביית המסים. סה"כ עודף הגבייה מתחילת השנה: 6.1 מיליארד ש"ח.

החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו וראש אגף התקציבים אמיר לוי. צילום ארכיון: פלאש 90 / נועם רבקין פנטון
החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו וראש אגף התקציבים אמיר לוי. צילום ארכיון: פלאש 90 / נועם רבקין פנטון
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם אתמול (רביעי) את ביצוע תקציב המדינה לחודש אוקטובר. תת הביצוע של ההוצאות נמשך, וכך גם עודפי גביית המסים – אם כי באופן מתון יותר מאשר בחודשים קודמים. מתחילת השנה נרשמו עודפי גבייה מצטברים בסך 6.1 מיליארד ש"ח. בחלוף 83% מהשנה הוציאה הממשלה 79% מהתקציב ו 76% מהתקציב על שינוייו. הגרעון ב-12 החודשים האחרונים עומד על 2.1% מהתוצר לעומת תכנון של 2.9%.

הכנסות המדינה ממסים

עם הגשת תקציב המדינה, מציג משרד האוצר את תחזית גביית המסים לשנה הקרובה. התחזית משפיעה על גובה ההוצאה המותרת על פי כלל הגרעון. הערכת משרד האוצר הייתה כי ב-2016 תכניס המדינה לקופתה 277 מיליארד ש"ח ממסים. בפועל, גבתה המדינה עד כה 238 מיליארד ש"ח. על פי תכנית האוצר, בחודשיים הנותרים עד סוף השנה, צפויה גביית המסים לעמוד על 45.9 מיליארד ש"ח. אם התחזית תתממש, יעמדו עודפי המסים בסוף השנה על 6.6 מיליארד ש"ח. מדובר בכסף שנגבה מאזרחי ישראל מעבר לתכנון המקורי. אם לשפוט מהנטייה של משרד האוצר להעריך את גביית המסים באופן שמרני, סביר להניח כי מדובר בהערכת חסר ויתכן שעודפי הגביה ב-2016 יהיו גבוהים מ-7 מיליארד ש"ח.

הכנסות המדינה ממיסים - תכנון מול ביצוע | תמונת מצב: ינואר - אוקטובר 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).
הכנסות המדינה ממיסים – תכנון מול ביצוע | תמונת מצב: ינואר – אוקטובר 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).

מדוע משרד האוצר מבצע הערכת חסר בתחזית הגבייה ממסים? מאחר ומדובר בתופעה החוזרת על עצמה כמעט כל שנה בעשור האחרון, ניתן להניח כי מדובר במדיניות. מטרתה של מדיניות זו היא לרסן את הוצאות המדינה ולמנוע הרחבה תקציבית.

אם היו מעריכים באופן ראלי יותר את גביית המסים ייתכן וצרכים ציבוריים חיוניים רבים, שלא קיבלו מענה בתקציב בטענה של היעדר מקורות, היו מקבלים מענה. מה עושה המדינה עם עודפי הגביה? העודפים, יחד עם התקציבים הלא מנוצלים מופנים לכיסוי החוב הממשלתי. כך מצליח משרד האוצר לעקוף את הכנסת וליישם את מדיניות צמצום החוב.

נקודת האור של נתוני ביצוע הכנסות המדינה ממסים באוקטובר קשורה להרכב גביית המסים. בעוד שגביית המע"מ ("המס המרושע ביותר" לדברי שר האוצר כחלון) הייתה נמוכה ב-2% מהתחזיות ומהביצוע של אוקטובר 2015, במס ההכנסה נרשמה עלייה בגבייה. העלייה במס ההכנסה נרשמה גם בקרב השכירים (עלייה של 15% לעומת אוקטובר 2015) גם מעצמאים (13%) וגם מחברות (1%). פירוש הדבר שנתוני אוקטובר הופכים גם את תמהיל המסים לשוויוני יותר וגם מעידים על כך שהשכר עולה בעוד שההוצאות יורדות. צריך לציין כי מדובר במגמה של חודש אחד בלבד שלא משקפת את החודשים הקודמים.

הוצאות הממשלה

כאמור, עד כה הוציאה הממשלה 79% מהתקציב המקורי למרות שעברו 83% מהימים בשנה. בהסתכלות על פילוח הביצוע לסוגי המשרדים מתגלה כי המשרדים האזרחיים ביצעו רק 76% מתקציבם המקורי וחמור מכך 71% מהתקציב על שינוייו (התקציב המקורי כולל התוספות שאושרו על ידי הכנסת במהלך השנה). לעומת זאת המשרדים הבטחוניים מצליחים להגיע למיצוי איכותי יותר של תקציבם. מערכת הביטחון הוציאה כבר 96.6% מתקציבה המקורי ו-95% מהתקציב על שינוייו.

הוצאות הממשלה - תכנון מול ביצוע | תמונת מצב: ינואר - אוקטובר 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).
הוצאות הממשלה – תכנון מול ביצוע | תמונת מצב: ינואר – אוקטובר 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).

מה קורה לתקציבים הלא מנוצלים? חלק גדול מהתקציבים הלא מנוצלים היו אמורים לצאת על תכניות בתחומי החינוך,הבריאות הרווחה והתשתיות שלא יצאו אל הפועל. על תת הביצוע בשנים האחרונות ניתן ללמוד מ"ספר התקציב האבוד" שפרסם המרכז להעצמת האזרח בתחילת השבוע. מדובר בתכניות שחברי הכנסת החליטו להוציא לפועל אך מסיבות שונות לא בוצעו או בוצעו באופן חלקי. הכסף שנשאר בקופה הולך כמובן לכיסוי החוב הממשלתי.

הגרעון

על פי התכנית,  הגרעון בשנת  2016 אמור לעמוד בסוף השנה על 2.9% מהתוצר. בסוף החודש שעבר (ספטמבר) הגרעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על 2.2% תוצר. בסוף חודש אוקטובר עמד הגרעון המצטבר על 2.1% תוצר.

לגרעון השנתי, שאמור לעמוד על 35 מיליארד ש"ח, נוספו באוקטובר 1.8 מיליארד ש"ח בלבד. למעשה, הממשלה ביצעה גיוס הון שלילי בגובה 3.2 מיליארד ש"ח, כלומר העבירה לכיסוי החוב יותר כסף ממה שהיא גייסה באמצעותו. בסך הכל, מתחילת 2016 עומד הגרעון השנתי על 8.2 מיליארד שקל. למדינה נשארו חודשיים על מנת להגיע ליעד המתוכנן של 35 מיליארד שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!