דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / צעד סמלי: תכנית הפינוי בינוי בפריפריה תתן מענה רק ל-0.5% מהדירות שצריכות חיזוק

מאות אלפי ישראלים חיים באזורים בסיכון גבוה לרעידת אדמה בבתים שצפויים להתמוטט | אחרי 17 שנה של מריחה, הפיילוט של משרד השיכון הוא מהלך קטן מידי

בניין שפונה בטבריה מחשש לקריסה (צילום: דוברות המשטרה)
בניין שפונה בטבריה מחשש לקריסה (צילום: דוברות המשטרה)
דוד טברסקי

פחות מחצי אחוז מהמשפחות שנמצאות בדירות בסכנה לרעידות אדמה בישראל, יעברו תהליכי התחדשות עירונית במסגרת התכנית החדשה של משרד השיכון. למרות שמדובר בתכנית פיילוט שאמורה לאותת לקבלנים ממרכז הארץ על כדאיות, הסירוב של משרד האוצר לקדם את התכניות מטיל סימן שאלה על האפשרות שהתכנית תצליח לעמוד ביעדי ההתחדשות העירונית בפריפריה, העומדים על בנייה של 1.2 מיליון דירות בשני העשורים הקרובים.

הודעת משרד השיכון על העברת מענק על סך 150 מיליון שקלים לארבע רשויות מקומיות בפריפריה, במסגרת תכנית פיילוט להמרצת תכניות התחדשות עירונית, הן בשורה של ממש ל-450 משפחות שהמבנים שלהם הולכים לקבל דירה חדשה בבניין שעבר תהליכי פינוי-בינוי או מיגון שיחזק וישפר את הבתים שלהם.

אבל, לאחר 17 שנה בהן היקפי תהליכי ההתחדשות העירונית בפריפריה הגיעו לשיעורים מזעריים, בחלק מהיישובים, כמו בית שאן, טבריה וקרית שמונה – הם לא התקיימו כלל, מדובר בצעד סמלי יותר מאשר תחילת הפתרון.

דו"ח משרד השיכון, שפורסם בסוף ספטמבר ודן בסוגיית התחדשות עירונית בפריפריה, מצא שמעל 96 אלף יח"ד דיור בישראל נמצאות בסכנת קריסה כי לא נבנו על פי תקן הבנייה הבטיחותי שנקבע בשנות השמונים. 36 אלף מתוכם גרות ביישובים בסכנה גבוהה במיוחד. בקרית שמונה, תכנית הפיילוט שתצא לפועל ותבנה כמה מאות יח"ד חדשות בעוד מספר שנים מהיום תאבד מהאפקטיביות שלה, אם לא תעמוד מאחוריה תכנית ארוכת טווח שהמדינה לוקחת עליה אחריות ומאותת לקבלנים שלא יפסידו כספים.

בניין דירות בבית שאן (צילום: דוד טברסקי)
בניין דירות בבית שאן (צילום: דוד טברסקי)

הוצאתה מהפיילוט של בית שאן, בה גרים 21 אלף תושבים שכרבע מהם גרים בבתים הנדרשים לתכניות פינוי-בינוי, יכולה לגרום לאפקט עוד יותר שלילי בה יהיה לה קשה למשוך קבלנים לתכנית שאישרה והתכוונה לאשר בהמשך. הדברים נכונים באותה המידה גם לטבריה, שלה תכנית פינוי-בינוי מאושרת אחת בלבד, וכך נשארות מעל ל-15 אלף משפחות, המתגוררות במקומות המסוכנים ביותר בארץ, בהם בתים נסדקים בכל שנה – באי ודאות לגבי עתידם.

סירובו של משרד האוצר לקידום התכנית מנומק על כך שעלותה גבוהה מדי. סבסוד כל יחידת דיור מוערך על ידי המשרד בכ-400 אלף שקלים והוא מוכן להעניק 200 אלף, כ-6.5 מיליארד שקלים למשך חמש שנים, שגם הם יאפשרו את חידושם של רק שליש מהמבנים הנדרשים לחידוש. המימון לתכנית השאפתנית אמור להגיע בעיקר מאובדן הכנסות למדינה ממיסי רכישה, קרקע, מס חברות ועוד, שיהוו תמריץ לקבלנים לכתת רגליהם לספר הישראלי, אותו היו אמורים לפנות ולבנות ראשונים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!