דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

נחתם ההסכם להסדר הגבול הימי בין ישראל ללבנון

הממשלה אישרה את הסכם בישיבתה המיוחדת, ובהמשך יתקיים טקס החתימה בהשתתפות הצוותים הישראלים והלבנונים | בפתח ישיבת הממשלה אמר לפיד: "לא כל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל"

ראש הממשלה יאיר לפיד חותם על הסכם הגבול הימי עם לבנון (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד חותם על הסכם הגבול הימי עם לבנון (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ההסכם להסדר הגבול הימי בין ישראל ללבנון נחתם היום (חמישי) והועבר למתווך האמריקני. כעת הצוות הישראלי עושה דרכו חזרה לישראל.

ראש הממשלה, יאיר לפיד, בירך בצהריים על ההסכם הימי בין ישראל ללבנון לאחר אישורו בישיבת הממשלה. בהמשך היום יתקיים טקס החתימה הרשמי בהשתתפות צוותי המשא ומתן הישראלים והלבנונים בבסיס האו"ם בנקורה, והגשתו כמסמך רשמי לאו"ם.

"אני שמח לפתוח ישיבת ממשלה מיוחדת זו, כדי לאשר את ההסכם ההיסטורי על הגבול הימי עם לבנון. זהו הישג כביר למדינת ישראל, והישג לממשלת ישראל", אמר לפיד בפתח ישיבת הממשלה.

ראש הממשלה יאיר לפיד בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת לאישור ההסכם הימי בין ישראל ללבנון (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת לאישור ההסכם הימי בין ישראל ללבנון (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

"זהו הסכם שמחזק ומבצר את בטחון ישראל ואת חופש הפעולה שלנו מול חיזבאללה והאיומים מצפון. יש קונצנזוס נדיר בכל מערכות הבטחון על החיוניות של ההסכם. שר הבטחון בני גנץ, צה"ל, מוסד, שב"כ והמל"ל, כולם כאחד חתומים על המהלך ועל תרומתו לבטחון ישראל ולצרכים המבצעיים שלנו".

"זהו הישג מדיני, לא כל יום מדינת אוייב מכירה במדינת ישראל, בהסכם כתוב, למול כל הקהיליה הבינלאומית. לא כל יום ארצות הברית וצרפת מתייצבות מאחורינו ומעניקות ערבויות בטחוניות וכלכליות להסכם", הוסיף ראש הממשלה. "אתמול החלה ההפקה ממאגר כריש. ישראל תקבל 17% מהרווחים של מאגר כאנה-צידון, המאגר הלבנוני, מה שיכניס למשק המדינה כסף שישמש לרווחה ובריאות, חינוך ובטחון. מדינת ישראל הרוויחה היום. בטחונית, כלכלית, מדינית ואנרגטית. יישר כוח לכולם".

מתכונתו המדויקת של הטקס המתוכנן אינה ברורה לחלוטין, אבל קרוב לוודאי שלא יהיו בו לחיצות ידיים בין נציגי ישראל ולבנון, ולא ייצא ממנו צילום משותף שלהם. בניגוד למה שהעריכו קודם לכן, המשלחות מישראל ומלבנון דווקא תשבנה בחדר אחד, ולא בחדרים נפרדים.

המשלחת תכלול את מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת, אביבית בר אילן מהמל"ל, ראש המערך המדיני במשרד החוץ עליזה בן נון, נציג החטיבה האסטרטגית בצה"ל ונציג היועץ המשפטי של משרד החוץ, שליווה את המשא ומתן. בסיום הטקס תגיע המשלחת הישראלית לנקודה בראש הנקרה, שם תמסור הצהרה לתקשורת.

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: חברת אנרג׳יאן)
אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: חברת אנרג׳יאן)

מיד לאחר הטקס בנקורה יוגש ההסכם, שבו מצהירות שתי המדינות שהגיעו להסכמה לגבי קו הגבול הימי, כמסמך רשמי לאו"ם. לאחר הטקס יגיע המתווך הוכשטיין לישראל וייפגש עם ראש הממשלה לפיד.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס להסכם בפתח פגישתו אתמול עם הנשיא יצחק הרצוג אתמול: "מחר ישראל ולבנון יחתמו על הסכם גבול ימי ואנחנו מעודדים אתכם לקראת המהלך. הדיפלומטיה יצאה בשכרה וההסכם יאפשר פיתוח של המדינות וייצר תקווה חדשה".

ישראל הודיעה אתמול שהחלה בהפקת הגז הטבעי ממאגר כריש, וחברת אנרג'יאן הודיעה שכמות גז ראשונה הופקה בהצלחה. הגז מופק כרגע מבאר "כריש מרכז 2". במקביל מתקדמות ההכנות להזרמת הגז במערכת הצינורות אל החוף, ומכירתו ללקוחותיה של אנרג'יאן צפויה להתחיל ביומיים הקרובים. באר "כריש מרכז 1" צפויה להיפתח בעוד כשבועיים, ובאר "כריש מרכז 3" בעוד כארבעה שבועות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!