דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

החלה הפקת הגז ממאגר כריש, יממה לפני חתימת ההסכם הימי עם לבנון

זהו מאגר הגז השלישי שמספק אנרגיה למשק הישראלי | טקס החתימה יתקיים מחר בדלתיים סגורות בנאקורה, לאחר אישור סופי בממשלה | מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן: ״בשורה משמעותית שתבטיח תחרות וביטחון אנרגטי לישראל ולאזור״

אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: חברת אנרג׳יאן)
אסדת הגז הצפה של מאגר כריש (צילום: חברת אנרג׳יאן)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת אנרג'יאן הודיעה היום (רביעי) כי החלה בהפקת גז בהצלחה ממאגר כריש. זוהי נקודת ציון משמעותית בקידום חזון התחרות במשק הגז הישראלי, ובהגדלת בטחון אספקת האנרגיה והעצמאות האנרגטית של ישראל.  

הפקת הגז נעשית באיחור, מה שפגע בחלק מלקוחות החברה, שנאלצו לרכוש גז באורח לא מתוכנן ממאגר לוויתן או מאגר תמר, במחירים גבוהים יחסית. כעת, סיום שלב ההרצה במאגר ומעבר להקפה שוטפת מאפשר את מימוש החוזים של המאגר ללקוחות ישראלים, ופינוי גז במאגרים תמר ולוויתן לטובת הגברת היצוא. אתמול (שלישי), אישר הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, לחברת אנרג'יאן להתחיל להפיק גז טבעי ממאגר כריש. 

אסדת הגז הטבעי "כריש" ממוקמת כ-80 ק"מ מערבית לחופי המדינה ומצטרפת לאסדות "תמר" ו"לוויתן". תועלת חשובה נוספת של תחילת ההפקה המסחרית היא עמידה בתנאי משרד האנרגיה לסגירת תחנות כח פחמיות – חיבור של 3 מאגרי גז לרשת הגז הישראלית.  

הפקת הגז מהמאגר מתחילה בטרם הושלם הסכם הגבול הימי עם לבנון, כפי שהצהירה ממשלת ישראל. ארגון הטרור חיזבאללה איים לפגוע באסדת "כריש", אם "לבנון לא תקבל את המגיע לה". בישראל סבורים כי הנכונות לחתום על ההסכם, שסעיפיו מקבלים למעשה את כל הדרישות ההתחלתיות של לבנון במו"מ, מקטין את הסבירות שחיזבאללה ינסה לממש את האיום.  

מחר בבוקר תתכנס הממשלה לאשר את ההסכם סופית, ואז יחתום עליו ראש הממשלה יאיר לפיד במשרדו בירושלים. לאחר מכן, בשעות הצהריים ייערך טקס בבסיס האו"ם בנאקורה בהשתתפות צוות המו"מ הישראלי ומשלחות מלבנון, ארה"ב והאו"ם. מאוחר יותר גם ייפגש לפיד עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין.

לפי הודעת החברה, הגז מופק כרגע מבאר "כריש מרכז 2" וזרם הגז הולך וגובר באופן יציב.  במקביל, מתקדמות ההכנות להזרמת הגז במערכת הצינורות אל החוף, ומכירתו ללקוחותיה של אנרג'יאן צפויה להתחיל ביומיים הקרובים. באר "כריש מרכז 1" צפויה להיפתח בעוד כשבועיים, ובאר "כריש מרכז 3" בעוד כארבעה שבועות. 

האסדה של אנרג'יאן ומערכת הצינורות שלה הינן בעלות קיבולת מקסימלית של 8 BCM לשנה. הקיבולת ההתחלתית היא עד 6.5 BCM לשנה, ומכירות הגז צפויות להגיע להיקף זה תוך 4 עד 6 חודשים מהיום. המשך הפיתוח של מאגר כריש צפון, ופיתוחן של מערכות נוספות לטיפול בנוזלים והולכת גז, מתקדמים על פי לוחות הזמנים ויושלמו לקראת סוף 2023. השלמת הפרוייקטים הללו תאפשר לאנרג'יאן להפיק את הכמות המקסימלית בהיקף של 8 BCM בשנה. 

״נקודת ציון משמעותית עבור ישראל והאזור כולו״

מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן, אמר כי: "הפרוייקט מהווה נקודת ציון משמעותית עבור ישראל והאיזור, מבטיח תחרות למשק הגז הישראלי, מגביר את הבטחון האנרגטי במזרח התיכון, ומביא אנרגיה נקיה, במחירים נוחים, שתסייע להחליף את הפקת החשמל באמצעות פחם״.  

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה, חן בר יוסף: "המאמצים הרבים שהושקעו על ידי מהנדסי המשרד ומהנדסי אנרג'יאן נשאו פרי, וניתן להתחיל בהפקה. בימים ובשבועות הקרובים יושלמו תהליכי ההרצה והבדיקות המקצועיות שילוו אותם על מנת לאפשר הפקה סדירה ורצופה למשק הישראלי״.

רשיונות "כריש" ו"תנין" נרכשו ע"י החברה בעקבות אחד התנאים במתווה הגז הממשלתי משנת 2015, שחייב את מונופול הגז של ניומד אנרג'י (אז דלק קידוחים) ושברון (אז נובל אנרג'י) למכור את הזכויות ברשיונות אלו כדי להגביר את התחרות בשוק הגז בישראל. הערכת כמות הגז שבהם גבוהה מהתחזיות בשנים הקודמות, מה שאכן תרם להורדת מחיר הגז בישראל לטווח הקצר והבינוני.

בטווח הארוך, מאגר לוויתן עשוי לחזור ולהפוך לשדה גז בעל מונופול מוחלט, ללא גילוי שדות גז חדשים וגם לגרום להפרה בדיעבד של התנאי לסגירת תחנות פחמיות. לחברת אנרג'יאן רשיונות חיפוש גז נוספים במים הכלכליים של ישראל והיא מקווה למצוא בהם עוד מאגרי גז. במקביל, משרד האנרגיה מקדמים את הסבב הרביעי של חלוקת רשיונות חיפוש, בכוונה למשוך עוד חברות גז לבצע חיפושים בשטחים נוספים במים הכלכליים של ישראל.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!