דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

המשרד להגנת הסביבה פועל לסגור תחנות כח מיושנות באשדוד וחדרה

המשרד סירב להאריך את היתר הפליטה של 4 יחידות ייצור קיטוריות בתחנת אשכול | רשות החשמל בתגובה להחלטה: "תייקר את החשמל ב-250 מיליון שקל" | במשרד יבדקו גם את היקף השימוש ביחידות פחמיות בתחנת אורות רבין בחדרה שתוכננו להיסגר ביוני

תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה הודיע אתמול (שני) כי לא יאריך את תוקף ההיתר של 4 יחידות ייצור מיושנות בקיטור בגז בתחנת אשכול. רשות החשמל טענה בתגובה כי ההחלטה תייקר את החשמל ב-250 מיליון שקל. במשרד נחושים לצמצם את השימוש בהן עד הסגירה למינימום. ההחלטה צפויה לפגוע מהותית בערך המכירה של התחנה, כחלק מהרפורמה בחברת החשמל.

המשרד להגנת הסביבה עדכן כי לא יחדש את היתר הפליטה של היחידות הקיטוריות המזהמות בתחנת הכוח אשכול שבאשדוד, לאור הזיהום והנזק הבריאותי שהן מייצרות, וידרוש כי ההפעלה השוטפת של 4 יחידות ייצור חשמל אלה תיפסק בספטמבר 2023, המועד בו מסתיים היתר הפלטה הנוכחי שלהן מ-2016.

נוסף על כך, המשרד יבדוק כיצד ניתן להפחית את השימוש ביחידות הפחמיות בתחנת הכח אורות רבין בחדרה, שהיו אמורות להיסגר עוד ביוני 2022, וקיבלו הארכה לפעול על אפריל 2023.

סיום ההיתר יחתוך את שווי תחנת אשכול ויקטין את כושר היצור במשק 

למרות שהמשרד להגנת הסביבה הקציב לרשות החשמל 7 שנים בהיתר הפליטה הקודם למצוא חלופה ליחידות מזהמות אלו, תום ההיתר מתקרב ואילו רשות החשמל מבקשת לסחוט את כושר הייצור שלהן לעוד מספר שנים. ללא אפשרות לייצר בהן חשמל, השווי של תחנת אשכול, העומדת בפני הפרטה, צפוי להיחתך באופן משמעותי. לפי הסכם הרפורמה, כל תשלום עד גובה שווי התחנה בספרי חברת החשמל הולך לקופתה למימון הוצאותיה בגין הרפורמה, בעיקר מתן פיצויים לעובדים. כל תשלום נוסף הולך להורדת תעריף החשמל לאזרחי ישראל.  

מכאן, ההחלטה למנוע מיחידות הייצור המיושנות באשכול לפעול תייקר בעקיפין את החשמל לכלל אזרחי ישראל. בנוסף, ההחלטה תקטין את כושר הייצור המשקי בחשמל ב912 מגה-ואט, כושר ייצור ששקול בערך לכל ההספק הסולארי המותקן בישראל.

בטווח זמן הרלוונטי, אין למשק החשמל איך להחליף כושר ייצור זה, לא בתחנות כח רגילות בגז ולא באנרגיה סולארית.  לטענת רשות החשמל, האיסור על ייצור החשמל ביחידות אלה, יעלה לאזרחים עוד 250 מיליון שקל השנה, בשל שימוש מוגבר בפחם ובסולר, לצד תוספת זיהום אוויר. 

היתר הפליטה מגביל את השימוש בהן בשל היקפי זיהום גדולים, אך השנה רשות החשמל וחברת החשמל ביקשו להפעילן 10,000 שעות נוספות, בעיקר מסיבות כלכליות. מחיר הפחם זינק ותעריף החשמל מתייקר, כך שהפעלתן בגז, למרות יעילותן הנמוכה והיקף הזיהום הגבוה, משתלמים יותר.

במשרד להגנת הסביבה דוחים עמדה זו מכל וכל. לפי המשרד, יחידות אלו מייצרות זיהום ברמה גבוהה עד פי 3 מהמותר באיחוד האירופי. עלות זיהום האוויר המקומי מהן גבוהה כמעט פי 2 בהשוואה לעלות הזיהום הנפלט מתחנת הכוח הפחמית רוטנברג הפועלת עם מתקנים להפחתת פליטות. עוד טוען המשרד כי הפעלת תחנה פחמית עם התקני הפחתת פליטות באשקלון, מזהמת פחות את האוויר מיחידת ייצור מיושנת באשדוד.  

מבחינה כלכלית, זיהום אוויר גורם לנזק שפועל כ"עלות חיצונית" שאינה מגולמת בשום תעריף, זהו נזק בריאותי וכלכלי שמתפזר על פני אנשים רבים ושום גורם במשק החשמל לא נדרש לשאת בו.  

לפי המשרד, היקף השימוש ביחידות המיושנות באשכול יוגבל השנה רק לשעות המעטות ההכרחיות לשם שרידות מערכת החשמל. בשנים 2020, 2021 ו-2022 ביקשה חברת החשמל להגדיל את שעות הפעילות המותרות ב-2,000 שעות נוספות בכל שנה, בטענה כי דבר זה נדרש לצורך שרידות מערכת החשמל. המשרד אישר את הבקשות הללו לאחר שהוצג בפניו מידע כי קיים חשש לאספקת החשמל אם לא תבוצע הרחבה זו של שעות הפעילות.

המשרד לא נענה לבקשה לאשר לעוד 10,000 שעות השנה ואף לא 4,000 שעות נוספות. לפי המידע העדכני שהוגש אליו, תוספת השעות הנדרשת לשרידות המערכת היא 160 בלבד. את הבקשה ל-8,000 שעות הפעלה בשנה עד שנת 2026 דחה המשרד לגמרי.

קו מתח גבוה של חברת החשמל. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).
קו מתח גבוה של חברת החשמל. ארכיון (צילום: משה מילנר / לע"מ).

המשרד עדכן בהחלטותיו אלה את ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד, ואת איגוד ערים אשדוד חבל יבנה. באיגוד הודיעו על תמיכה וגיבוי מלא במהלך, מנכ"לית האיגוד רומי אבן דנן אמרה, "סירובו של המשרד להגנ"ס לאשר תוספת שעות להפעלת היחידות לפני כחודשיים היווה את יריית הפתיחה בדרך לסגירה מוחלטת של היחידות הללו אשר גורמות לזיהום אויר באזור התעשייה באשדוד. למנהל המערכת ולחברת החשמל היה זמן רב, במשך 7 שנים ליצור אלטרנטיבה ליחידות המזהמות, בדמות ייצור אנרגיה נקיה ושאינה מזהמת. הכתובת הייתה על הקיר כבר ב-2016. המשרד עושה את הצעד הנכון לזמן זה והוא יקבל מאיתנו את מלוא הגיבוי המקצועי לכך." 

יוני ספיר, יו"ר עמותת שומרי הבית", מסר: "מדובר בהצלחה כבירה ונדירה! נחישותם המשותפת של תושבי אשדוד, העומד בראש העירייה ד"ר לסרי, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ועמותות אזרחיות כמותנו, הצליחה לגרום למובן מאליו במדינה נאורה להתרחש – שיקולי בריאות הציבור גברו על שיקולים כלכליים". 

תגובת רשות החשמל: 

מספר השעות הנוספות שהתבקשו לשנת 2022 עבור יחידות 6-9 בתחנת אשכול, כפי שפרסם המשרד להגנת הסביבה, איננו נכון. על פי צרכי המערכת, וכדי לעמוד באספקת החשמל הסדירה נדרש היקף שעות מצומצם יותר. מעבר לעלויות הזיהום, החלטה זו משיתה עלות ישירה של למעלה מ 250 מיליון שח בשנה, זאת בשל שימוש חלופי בפחם ובסולר. עבור השנים 24-26 נדרש מספר מצומצם אף יותר, אם כי בלית ברירה צרכי המערכת מאלצים את הפעלת היחידות. עוד נציין כי אי הפעלת היחידות עבור שעות מצומצמות אלה, גוררת הפעלת יחידות פחמיות וסולר אשר מגבירות את הזיהום בערים אחרות. 

סגירת תחנת הכח מפחם בחדרה מתעכבת 

מתחם "אורות רבין" בחדרה כולל 6 יחידות ייצור בפחם, 2 מהן היו אמורות כבר להיסגר ביוני השנה, אך סגירתן מתעכבת לפחות עד אפריל, בשל עיכובים בבניית יחידת היצור בגז המחליפה אותן. דחיה זו מעכבת גם את בניית היחידה השנייה בגז וסגירת עוד 2 יחידות בפחם. ביחידות 5 ו-6 מותקנים סולקנים (מסננים) להפחת פליטות מזהמות והן גם אמורות לעבור הסבה לשימוש בגז. יחידות 1-4 פועלות כרגע מעבר להיתר הפליטה שלהן, תחת הגדרה של "מצב חירום".  

אתמול התקיימה ישיבה מיוחדת של מועצת האיגוד לסביבה שרון כרמל ולקחו בה חלק מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, וגורמי המקצוע במשרד. במשרד ובאיגוד טוענים שניתן היה להשתמש בהן פחות, אם חברת החשמל הייתה מגדילה את העומס על תחנת "חגית" הקרובה יחסית הפועלת בגז. במשרד יתבעו הסברים מחברת החשמל להיקפי השימוש בהן, לאחר שכבר היו אמורות להיסגר. לפי גורמים בחברת החשמל, אחד ההסברים נוגע לרשת ההולכה, שבה תחנת "חגית" לא מחוברת לאותם קווי מתח עליון, ולכן לא יכולה להחליף אותן באופן מלא.

ערימת פחם בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90)
ערימת פחם בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90)

יו"ר האיגוד אסיף איזק, הציע בישיבה המיוחדת כי יוקם צוות עבודה מקצועי של המשרד והאיגוד לסגירת היחידות. "יחידות 1-4 הן מכל האמוניה של האזור שלנו. אנו מתמודדים עם תמותה בקרב התושבים בשל אוזלת יד שלטונית. היתרי הפליטה קבעו בצורה ברורה מה מועד הסגירה, על כלל מנהלי משק האנרגיה היה להיערך ולא לגרור רגליים. סגירת היחידות תמנע מאות הרוגים נוספים". 

האיגוד החליט לאחרונה להגיש תביעה כנגד חח"י בשל הנזקים הבריאותיים שנגרמו לתושבים כתוצאה מהעיכוב בסגירת היחידות. 

מחברת החשמל לא נמסרה תגובה.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!