דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

עידן טראמפ / היומיים הראשונים של טראמפ עם המזה"ת

סיכום של שלושה ימים אמנם אינו יכול אפילו להתחיל לרמז על מדיניות, אבל כיוון אחד כבר מתחיל להסתמן: נסיגה איטית מכל האמירות שאמר בקמפיין הבחירות השערורייתי שלו

דונלד טראמפ, הבטיח שיילחם למען האזרח הפשוט (צילום: AP)
דונלד טראמפ, הבטיח שיילחם למען האזרח הפשוט (צילום: AP)
אוריאל לוי

ניצחונו של דונאלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב הגיע כרוח סערה למזרח התיכון. מגוון התגובות היה רחב ביותר: היו מי שבירכו על הניצחון והביעו שמחה, ביניהם מגוון גדול של קבוצות פוליטיות כגון אנשי דאעש, חלק מהכורדים, אנשיו של אסד, וחלק מהימין הישראלי. מנגד היו מי שהזדעזעו עמוקות, כי דווקא המועמד שהזהיר את הציבור מפני "אומות הטרור", הבטיח כי יאסור על מוסלמים להיכנס לארה"ב והבטיח לקחת מהעיראקים את הנפט שלהם, יהיה הנשיא ה-45 של מנהיגת העולם החופשי. השיח הציבורי אודות זהותו של טראמפ והמדיניות שלו ערני מאוד בחודשים האחרונים. בחודש יוני האחרון נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, אשר זעם על התבטאויותיו של טראמפ נגד המוסלמים, הורה על הסרה מיידית של השם 'טארמפ' ממגדלי טראמפ באיסטנבול. נסיכים סעודים תרמו יותר מ-100 מילוין דולר להילרי קלינטון. נדמה היה כי מלבד נתניהו ואסד אף אחד ממנהיגי המזרח התיכון איננו תומך בטראמפ.

אלא שמאחורי הקלעים המצב היה שונה. כתבת אל-ערביה, ג'וייס קראם, חשפה אתמול כי דיפלומטים ערבים בכירים מסרו לה כי אנשיו של טראמפ העבירו להם מסר בזו הלשון: "התעלמו מהרטוריקה של טראמפ במהלך הקמפיין". המקורות הדיפלומטים הוסיפו, בעודם מצוטטים מסר של אנשי טראמפ ממרץ 2016, כי "מה שנאמר במסע הבחירות שונה מאיך שטראפ ימשול, הוא מצפה לעשות אתכם עסקים ומצפות הזדמנויות חדשות לאחר שיבחר לנשיאות."

מסר זה מעיד על מתינות אותה ניסה להסתיר טראמפ מבוחריו. דברים אלה מחדדים את השאלה שאיננה מניחה את דעתם של מנהיגי העולם כולו: מי הוא טראמפ האמיתי? מה תיהיה המדיניות שלו בפועל? לאלו אינטרסים טראמפ יענה?

ישראל

טראמפ זוכה לתמיכה רחבה בישראל, בין היתר בעקבות אמירותיו נגד הנשיא אובמה ("היה אסון לישראל") ובעד ראש הממשלה בנימין נתניהו (טראמפ הצטלם בסרטון תמיכה בנתניהו במסע הבחירות לכנסת ה-19 ב-2013). יש המגדירים אותו כפרו-ישראלי מובהק וטוענים שהוא מקושר לאנשי עסקים ישראלים. נתניהו, שמכיר את טראמפ שנים ארוכות, מסר לטראמפ ברכה חמה ולבבית לאחר נצחונו. השר נפתלי בנט אמר שעם בחירתו של טראמפ "תם עידן המדינה הפלסטינית", ואנשי "גוש אמונים" הביעו תקווה להרחבת ההתנחלויות ביהודה ושומרון.

אך במשרד החוץ יש מי שחוששים שטראמפ, אדם בלתי צפוי, "יתהפך" נגד ישראל בשעת מבחן. הם מזכירים שטראמפ אמר שמדינות יצטרכו לשלם על הסיוע הביטחוני שהן מקבלות – כולל ישראל. טראמפ אמנם חזרו בו מההתבטאות הזו, אך החשש לא פג בקרב הפקידים במשרד הביטחון ומשרד החוץ.

טראמפ הבטיח להכיר בירושלים כבירתה של ישראל ולהעביר אליה את שגרירות ארה"ב. אלא שגם הבטחה זו נתקלה אתמול במכשול אדיר כשהנסיך הסעודי תורכי אלפיסל, שגריר סעודיה בארה"ב לשעבר, איים כי אם טראמפ יעביר את השגרירות לירושלים, כל החברות ב'ארגון לשיתוף פעולה אסלאמי' (57 מדינות) יוציאו את השגרירויות שלהן מוושינגטון. מאז כבר נשמעו דיווחים כי טראמפ יעביר את השגרירות "בהתאם להסכמים".

איראן

באיראן חוששים מהתבטאויותיו החוזרות ונשנות של טראמפ כי יבטל את ההסכם על תכנית הגרעין האיראנית. ההסכם עליו חתמו אובמה-רוחאני ונציגיהם של האיחוד האירופי ו-5 מעצמות נוספות ביולי 2015 נחשב לאחד ההישגים הגדולים ביותר של הנשיא אובמה. אלא שההחלטה של אובמה לממש את הסכם הגרעין האיראני דרך צווים נשיאותיים ותקנות ממשל, במקום בחקיקה היא בדיוק הדרך בה טראמפ יוכל לנגוס בהסכם עד לביטולו. ביטול ההסכם כולו היא תהליך רב-לאומי מורכב, אך טראמפ יוכל לאסור על סובסידיות לעסקאות עם איראן או לבטל רישיונות ייצוא. פרשנים שונים טוענים כי תסריט כזה של ביטול הסכם הגרעין, עובר דרך שינוי פוליטי באיראן וחזרתו של הימין האיראני הקיצוני לשלטון. אתמול אמר וואליד פארס, אחד מיועציו הבכירים של טראמפ כי הנשיא הנבחר יערוך שינויים בהסכם הגרעין. דברים מעודנים אלו מרגיעים מעט את הרוחות.

סעודיה

כאמור, נסיכים סעודים ואמירים נוספים במדינות המפרץ שמו את מבטחיהם אצל קלינטון. לפי מקורות שונים, סך התרומות שהגיעו לקלינטון מהמפרץ עולות על 150 מיליון דולר. סביר להניח כי מנהיגי מדינות המפרץ לא שמחו לבחירתו של דונאלד טראמפ.

טורקיה

ג'קסון דיל, עורך בכיר בוושינגטון פוסט ציין כבר לפני שבועיים כי מלבד נתניהו, גם ארדואן וא-סיסי מעדיפים את טראמפ על פני קלינטון. לטענתו ארדואן, מרוצה מהסובלנות שמגלה טראמפ לדיכוי ההמוני של שלטונות טורקיה נגד כוחות שונים במדינה. בנוסף לכך, נראה כי ארדואן סבור כי קלינטון קשורה בפֶטְהוּללה גוּלֵן אותו הוא מאשים בניסיון ההפיכה ביולי האחרון. לאחר שנבחר שוחח טראמפ עם ארדואן, הראשון הבטיח לסיים את המשבר בין המדינות בעוד השני דרש את הסגרתו המידית של גולן. לאחר שיחת הטלפון של השניים אמר מיכאל פלין, אחד מיועציו הבכירים של טראמפ, כי על ארה"ב להסגיר מייד את גולן לטורקיה. "אנחנו צריכים לראות את העולם מנקודת המבט של טורקיה" הוסיף היועץ הבכיר.

מצריים

נשיא מצרים, עבדל פתח אל סיסי, נפגש עם טראמפ ועם קלינטון בשולי מושב העצרת הכללית של או"ם בספטמבר. קלינטון דרשה מנשיא מצריים עבד אל-פתאח א-סיסי, תשובות בנוגע לפגיעה בזכויות אדם במצריים וקראה לו לשחרר אזרחים אמריקאים שכלואים בארצו. טראמפ, לעומתה, הביע תמיכה בלתי מסוייגת בא-סיסי. לאחר שפורסמו תוצאות הבחירות, הראשון לברך את טראמפ היה א-סיסי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!