דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עם 6 חוקרים בלבד: יחידת פלס של המשטרה מנסה למנוע כמה שיותר תאונות בניין

היחידה עובדת עם חוקרי מודיעין ומומחים אזרחיים כדי לחשוף תופעות רוחביות | נצ"מ מוטי שיף, ממפעילי היחידה: "אלו אירועים שאם המשטרה לא תלך ותחקור אותם, ייתכן ולא יתגלו לעולם"

חוקר משטרה ומפקח בטיחות באתר תאונת עבודה בו קרס עגורן צריח בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
חוקר משטרה ומפקח בטיחות באתר תאונת עבודה בו קרס עגורן צריח בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

את השנה החולפת פתחה יחידה פלס למאבק בתאונות בניין בחקירת האירוע בו קרסה תקרה בניין בן 70 שנה ברחוב זרובבלי תל אביב במהלך עבודות שיפוצים קוסמטיים והביאה למותו של העובד עדלי עאדל ביירותי. "הפועל דפק על אדן החלון והדבר גרם לקריסת התקרה בקומה העליונה על גבי הקומה הראשונה ולמותו של עובד", מספרת רפ"ק ורד ליכטר סול, ראש מחלק חקירות, מפלג פלס בלהב 433. "מבחינתנו המשימה של פלס היא לא רק לחקור מספר תאונות עבודה בשנה, אלא גם לקדם רגולציות ושיתופי פעולה במטרה למנוע תאונות עבודה גם בעתיד".

"התיק הזה הוא דוגמה לתיקים מהותיים שאנחנו לוקחים כי מתהליך החקירה אנחנו לומדים שצריך להסדיר את תחום האחריות על שיפוץ מבנים עתיקים שהוא היום אינו מוסדר דיו. ההסדרה היא לפתחם של הרגולטורים אבל נכנסנו לתיק הזה על מנת שנוכל להציף את הבעיה – הרי האירוע הזה יכול היה לקרות גם בעוד שנה כשהבית כבר היה מאוכלס".

"תיק נוסף שאנחנו עוסקים בו מציף את כל נושא התמ"אות והשיפוצים בכלל. אירוע בבית החולים זיו שבו בטון קרס לתוך החדרים. מדובר באירוע שלא היו בו הרוגים, אבל זיהינו שעשויות להיות לו משמעויות רוחביות כיוון שבתהליכי תמ"א זה דבר שכיח שיוצקים בטון ליד קיר קיים, והקיר הקיים קורס. זו תופעה שצריך להסיק ממנה מסקנות רוחב ולטפל בה".

שוטרים חוקרים באתר בנייה בתל אביב, אילוסטרציה (צילום: מוטי קרליץ/פלאש90)
שוטרים חוקרים באתר בנייה בתל אביב, אילוסטרציה (צילום: מוטי קרליץ/פלאש90)

תיקים נוספים בהם עוסקת היחידה מהשנה האחרונה הם אירועי הפיגומים התלויים שקרסו ברחוב בבלי ודה וינצ'י בתל אביב. מדובר לדבריה בתיקים מורכבים שדורשים מומחים ייחודיים ומעבדות מיוחדות וכמובן אירוע המעלית בטירת הכרמל שבשלב זה של החקירה טרם ניתן לפרט עליו.

תיקי חשיפה: תעודות מזויפות, עובדים הרוגים

היחידה, המהווה מחלק חקירות בתוך היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) שבלה"ב 433 הוקמה בסוף שנת 2018 ומונה כיום שישה חוקרי משטרה, שני קצינים ושלושה מפקחים של מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שפועלים תחתיה.

לדברי נצ״מ מוטי שיף, ראש זרוע חקירות יאל״כ, המטרה בהקמת היחידה הייתה יצירה של יחידה מקצועית ובעלת מומחיות ספציפית לתחום. עם זאת, סדר הגודל של היחידה איננו מאפשר לה לקחת על עצמה את חקירתן של כל מאות תאונות העבודה המתרחשות בישראל מדי שנה. "החלטנו שהיחידה תטפל בראש ובראשונה באירועים גדולים ומורכבים, כגון כאלה שהיו בהם הרוגים רבים, או כאלו שאנחנו מעריכים שעשויים להיות להם השלכות רוחביות כגון תאונות במעורבות כלים כבדים כמו נפילת מנוף או כשלים הנדסיים" הוא מסביר.

נצ"מ מוטי שיף (צילום: אלבום פרטי)
נצ"מ מוטי שיף (צילום: אלבום פרטי)

סוג נוסף של תיקים שהיחידה עוסקת בו הם מה שמכונה בעגה המשטרתית 'תיקי חשיפה'. "אלו אירועים שאם המשטרה לא תלך ותחקור אותם, ייתכן ולא יתגלו לעולם" מסביר שיף. ונותן כדוגמה את חשיפת הפרשה של בתי הספר שמחלקים תעודות מקצוע בתחום הבניה עבור כסף. "מדובר בין היתר בתיקים חמורים מאוד של זיוף תעודות לעגורנאים שלא עמדו בדרישות ההכשרה בחוק".

"בזרוע המודיעין במשטרה יש אנשים שמכוונים לאסוף עבורנו מודיעין בתחום", חושף שיף ומספר על מקרה רוחבי משמעותי בו נתקלו, "קיבלנו מודיעין על חברות שמביאות אנשים ללא הכשרה, מעלות אותם לעגורן, הם מסתכלים כמה שעות איך מישהו אחר עובד ומתחילים להפעיל בעצם עגורנים ענקיים מעל בתי ספר וגני ילדים. באירוע אחר גילינו תופעה על עובדים זרים שמיד עם הנחיתה שלהם בשדה התעופה הם מקבלים תעודה מזוייפת שהם מוסמכי עבודה בגובה מבלי שעברו הכשרה כנדרש". רבים מהעובדים שנהרגו השנה בנפילה מגובה, היו עובדים זרים."זה מתקשר גם למחלק אחר אצלנו במשטרה, מחלק סער שעוסק בהתעמרות ופגיעה בעובדים זרים" מוסיפה ליכטר-סול. "אלה עובדים שהרבה פעמים לא מבינים את השפה. מי שעושה את זה בונה על זה שאם יגיע שוטר הם לא ידעו להסביר לו. מחתימים אותם על דברים שהם לא מבינים". לדבריה, בפרשיות האחרונות החלה היחידה לעסוק גם בתחום האישורים הרפואיים לעובדים ותעודות לאתתים, המכוונים את עבודת המנופים.

רפ"ק ורד ליכטר סול, ראש מחלק חקירות, מפלג פלס (צילום: אלבום פרטי)
רפ"ק ורד ליכטר סול, ראש מחלק חקירות, מפלג פלס (צילום: אלבום פרטי)

בישראל מדי שנה מתרחשות מאות תאונות עבודה, ולדברי שיף רובן הגדול נחקרות בתחנות המשטרה הטריטוריאליות. בשנים האחרונות, במקביל להקמת יחידת פלס, הוכשרו גם חוקרים בכל תחנה לחקירת תאונות עבודה. "גובש גם נוהל עבודה משותף בין המשטרה, הפרקליטות ומשרד העבודה. בכל תאונת עבודה מגיעים לשטח מפקחי משרד העבודה ומלווים את החוקר לתחנת המשטרה כשהם נותנים את הפן המקצועי של כל היבטי הבטיחות באתר", מספר שיף. "גם כשהתיקים נחקרים בתחנות, אנחנו כפלס נכנסים לכל תיק תאונה, נותנים לחוקרים בתחנות דגשים ומלווים אותם".

חוקרים אזרחיים, מודיעין מהשטח ושיתופי פעולה

"בשנותיה הראשונות של היחידה היה צריך קודם לאתר ולגייס אליה את האנשים הנכונים, לבנות תורת הפעלה, להכשיר, ללמוד את השטח", מספר שיף. "זה מהלך מיוחד, השילוב של מפקחים אזרחיים שמצטרפים אלינו לחדרי החקירות, קונספט שלא היה קיים בעבר במשטרה".

"חלק מההקמה של מחלק פלס היה יצירת מאגר מומחים עבור משטרת ישראל", מוסיף שיף. "לפני כן כל דבר צריך היה מכרז ספציפי. דמיין לעצמייך, קורס מנוף, יש הרוגים, התנועה עצרה באמצע תל אביב אבל כדי להביא מומחה שיראה את הזירה לפני שמפנים אותה צריך לחפש שלושה מומחים ולבקש מהם הצעות מחיר בפקס".

שיף מספר על מומחים רבים שגויסו לעניין ונמצאים בהתקשרות עם המשטרה. "בנינו מאגר מומחים: מהנדסים, אנשי חשמל, קונסטרוקציה, אדריכלים, מכונות הרמה, מעליות, דודי לחץ, עגורני צריח ודרגנועים", הוא מספר. "כולם כבר עברו מכרז, והבאנו אותם גם למכללה לשוטרים והעברנו אותם קורס לכתיבת חוות דעת ומתן עדויות. הם חתמו על מסמך למניעת ניגוד עניינים כבר בתחילת הדרך. כיום אם יש אירוע אנחנו יכולים להתקשר עם מומחה באופן מהיר ויעיל, וזה גם נותן לנו מענה ראייתי טוב יותר כי הם מגיעים לזירה תוך חצי שעה ולא תוך שלוש שעות".

מלבד חקירת התאונות, מספרים שיף וליכטר סול כי יחידת פלס פועלת לקידום שיתופי פעולה בין הגורמים השונים בתחום – לרבות הגעה לכנסים של העמותות האזרחיות הפועלות לצמצום תופעת תאונות העבודה, לאירועים של התאחדות הקבלנים ולוועדות הכנסת.

"לאחרונה הזמנו נציגים מעולם הביטוח והצענו להם לבחון את האפשרות להנמיך את הפרמיות לקבלנים שמוכיחים שהם עומדים בנורמות מסויימות ואנחנו מקווים שמהלך כזה יוכל להתקדם ולתת אינסנטיב נוסף לקבלנים לעבוד בטוח", מספר שיף. "אנחנו פועלים גם מול הביטוח הלאומי והצענו להטיל גם שם חבויות נוספות על מעסיקים במקרים של תאונות עבודה. אנחנו מנסים לקדם מול השלטון המקומי מהלך של הסמכה ואחריות למפקחים העירוניים בתחום הבטיחות באתרי הבניה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!