דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפליה בעבודה

יותר תלונות מאז הקורונה: 973 פניות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה הוגשו ב-2021

63% מהפניות היו של נשים, מהן כשליש עסקו באפליה על רקע סוגיות הנוגעות להרחבת המשפחה | מספר הפניות לנציבות ירד ב-11% לעומת שנת 2020, אך גבוה משמעותית מלפני הקורונה | השרה ברביבאי: ״שמחה על פרסום הנתונים שמעלה את המודעות לנושא״

עובדות ועובדים במפעל סודהסטרים. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: הלל מאיר / פלאש 90)
עובדות ועובדים במפעל סודהסטרים. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום ארכיון: הלל מאיר / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2021 התקבלו 973 פניות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, 63% מהפניות היו של נשים, כך עולה מהדו"ח השנתי שהגישה היום נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא, לשרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי. כשליש מפניות הנשים לנציבות עסקו באפליה על רקע סוגיות הנוגעות להרחבת המשפחה: אפליה בעת היריון, טיפולי פוריות והורות.

מספר הפניות לנציבות ירד ב-11% לעומת שנת 2020, אולם בנציבות הבהירו כי שנת הקורונה התאפיינה בקפיצה במספר הפניות, שהגיע ל-1,094 על רקע הטלטלה שחווה שוק התעסוקה וההוצאה ההמונית לחל"ת. ממוצע הפניות בשנים 2019-2017 עמד על 764, ובשנת 2019 כשלעצמה התקבלו 780 פניות.

16% מהפניות לנציבות בשנת 2021 היו על רקע אפליית נשים בהיריון, 16% נוספים היו עבור קבלת מידע ונתונים, 11% מהפניות היו בגין עקרון השוויון הכלכלי, 7% בגין אפליה על רקע גיל (14% מבין פניות הגברים), 6% בגין אפליה על רקע ארץ המוצא, 5% בגין אפליה על רקע לאום, 5% בגין אפליה על רקע הורות, 5% בגין אפליה על רקע מקום המגורים, 3% בגין אפליה על רקע דת, 3% בגין הטרדה מינית ו-2% בגין אפליה על רגע מוגבלות. 60% מהפניות היו של עובדים במגזר הפרטי, 36% של עובדים מהמגזר הציבורי ו־4% של עובדים מהמגזר השלישי.  88% מהפניות לנציבות היו של יהודים ו-12% בלבד של ערבים. מבין הפניות של ערבים לנציבות, 30% פנו בגין אפליה על רקע לאום.

25% מבין פניות הנשים לנציבות היו על רקע אפליית נשים בהיריון, 7% בגין אפליית נשים על רקע הורות ו-2% על רקע אפליית נשים הנמצאות במהלך טיפולי פוריות. בנציבות הדגישו כי לאור כניסתו של תיקון חוק שכר שווה לעובד ולעובדת שיזמה ח"כ אתי חוה עטיה המחייב מעסיקים גדולים לפרסם דו"חות על פערי השכר המגדריים בתפקידים השונים בחברה, ניכרה עליה מובהקת בפניותיהן של נשים לנציבות בנושאי אפליה על רקע פערי שכר מגדריים – פי 3.5 ממספר הפניות בשנת 2020 ופי 4.75 ממספר הפניות בנושא שהתקבלו בשנת 2019. בחודש מאי פרסמה הנציבות גם הנחיות למעסיקים המבארות כיצד יש להגיש את הדו"חות בנושא פערי השכר. 42% מהפניות שהתקבלו בנציבות שוויון הזדמנויות בשנת 2021 היו בנושא אפליה על רקע תנאי עבודה, 27% מהפניות נגעו לאפליה על רקע פיטורים או פיצויי פיטורים ו-18% מהפניות היו בנושא אפליה על רקע קבלה לעבודה. נציבות השוויון במשרד הכלכלה והתעשייה, פועלת לקידום השוויון והגיוון בתעסוקה בישראל בשני תחומים עיקריים – בתחום המשפטי, במסגרתו מטפלת הנציבות בפניות, מעניקה ייעוץ משפטי ומשתתפת בתיקים משפטיים ובוועדות כנסת וועדות שרים, ובתחום ההסברתי, במסגרתו משתפת הנציבות פעולה עם המגזר הציבורי ועם המגזר הפרטי. בשנת 2021 הרחיבה נציבות השוויון את פועלה בשני תחומים אלה.

בשנה זו גם הייתה מעורבת נציבות השוויון במספר תיקים מרכזיים לרבות הגשת תביעה בשם עובד בגין אפליה על רקע גיל, התייצבות וייעוץ כ'ידידת בית המשפט' בשלושה הליכים משפטיים והשתתפות בכ-20 הליכים נוספים בהם מיוצגת המדינה על ידי הפרקליטות. במקביל, הרחיבה הנציבות את פעילותה בתוכניות להטמעת שוויון כדי ליצור שינוי מעמיק ונרחב יותר בקרב ענפים רבים במשק ולהגביר את המודעות לחשיבות הגיוון. בשנת 2021 הפעילה הנציבות שמונה תוכניות להטמעת שוויון וגיוון בתעסוקה ושבעה קורסי הכשרה לארגונים במשק.שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל' אורנה ברביבאי: "מחובתנו כחברה לפעול לצמצום פערים מגדריים ולמיצוי זכויות עובדים בשוק העבודה. אני שמחה לראות כי פרסום נתוני השכר על ידי מעסיקים העלה את המודעות להגברת השוויון בתעסוקה ולצמצום פערים. ממצאי הדו"ח מעידים כי דרך ארוכה עוד לפנינו ולממשלה אחריות לפעול בשיתוף פעולה יחד עם המעסיקים והעובדים למען מימוש זכויותיהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!