דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

רשות החשמל: צרכנים בעלי חובות במצב כלכלי ורפואי קשה לא ינותקו מחשמל

שינוי המדיניות מגיע לאחר החלטת בג"צ, שקבעה כי אספקת חשמל היא זכות לקיום מינימלי בכבוד | ברשות מעריכים: כ-300,000 בתי אב צפויים לפטור מניתוק בגין אי תשלום | הצרכנים הזכאים יצטרכו להוכיח את מצבם

מונה חשמל (צילום: אידאה)
מונה חשמל (צילום: אידאה)
הדס יום טוב

צרכני חשמל בעלי חובות שיוכיחו שהם במצב כלכלי ורפואי קשה, לא ינותקו מחשמל, כך עולה ממסמך שימוע שפרסמה הערב (שלישי) רשות החשמל. ההודעה מגיעה לאחר החלטת בג"צ בנושא. קבלת הפטור תותנה בהגבלה בצריכת החשמל החודשית ל-400 קוט"ש והתקנת מונה תשלום מראש.

רשות החשמל מעריכה כי המדיניות החדשה צפויה לאפשר לכ-300 אלף בתי אב פטור מניתוק בגין אי תשלום. באגודה לזכויות האזרח מעריכים שהשינוי יגדיל פי 10 את מספר הצרכנים שחסינים כיום מניתוק חשמל.

במסמך השימוע מציעה רשות החשמל מדיניות גבייה חדשה, לפיו צרכנים שיוכיחו מצב כלכלי קשה ובעיה רפואית לא ינותקו מחשמל על רקע אי תשלום חוב. שינוי המדיניות מגיע לאחר החלטת בג"צ מינואר האחרון, שקבעה כי אספקת חשמל היא זכות לקיום מינימלי בכבוד, וההגנה עליה היא במסגרת הזכות החוקתית לכבוד האדם, ובכך חייבה את רשות החשמל לשנות את מדיניות הניתוקים שלה, ולאסור ניתוק עקב חוב לאדם שחי בעוני קשה או נמצא בקשיים כלכליים המשולבים במחלה.

במדיניות החדשה הוגדרו קבוצות אוכלוסייה שיזכו בהגנה מניתוקים על בסיס קצבאות ביטוח לאומי, ועל פי תבחינים של משרד הרווחה וגורמי בריאות מוסמכים, כמו הזכאים לקצבאות קיום, השלמת הכנסה, נכות, מזונות ועוד. נוסף על כך, תוקם ועדה לבחינת מקרים חריגים שתורכב מנציגי ציבור, מומחים לענייני רווחה ובריאות.

אולם, הצרכנים הזכאים יצטרכו להוכיח את מצבם, ובמקביל יהיה על בעל החוב לשלם את חובו תוך הגעה להסדר תשלומים עם חברת החשמל. זאת, על פי הרשות, מתוך התחשבות באינטרס הלאומי לצמצם את החוב שמשפיע על תעריף החשמל העתידי.

עם זאת, על פי ההחלטה, קבלת הפטור תינתן במקביל להגבלה של צריכת החשמל החודשית של הפטור ל-400 קוט"ש, באמצעות מונה תשלום מראש (מת"מ), ואי מתן גישה מטעם הצרכן להתקנת המונה תיחשב סרבנות ועד שתתאפשר התקנת המונה יושהה הפטור מהפעלת כלי גביה.

לאחר התקנת המת"מ יספק ספק השירות החיוני לצרכן קרדיט לצריכת חשמל באופן חודשי בהתאם לגובה מגבלת הצריכה. מסך הטענה זו לא יקוזזו החזרים לתשלומי חוב עבר, אך עם סיום המגבלה החודשית, יוכל הצרכן להטעין בעצמו את המת"מ בסכום נוסף, ובמקרה זה, כן יקוזזו החזרים מסך ההטענה לטובת תשלום חובות עבר.

באגודה לזכויות האזרח, אחת העותרות בבג"צ הצביעו על מספר בעיות באמות המידה. בין היתר נקבע בהן שחלק ממקבלי הקצבאות העניים ביותר יקבלו חסינות ניתוק רק לאחר תקופת אכשרה של חצי שנה, וכן כי מי שנזקק לאישור על מצב כלכלי יוכל לקבל אותו רק מעו"ס בלשכה לשירותים חברתיים או עו"ס שיקום, ורק לאחר חצי שנה של טיפול במחלקה. נוסף על כך נקבע שרשות החשמל נמנעה מלהסדיר את סוגיית הסדרי התשלום לבעלי חוב עניים והותירה אותה לחברת החשמל, כמו גם את הפעלתה של ועדת חריגים, חרף היותה גוף בניגוד עניינים מובנה.

עו"ד משכית בנדל, מהאגודה לזכויות האזרח שהגישה את העתירה: "אמות המידה מבקשות ליישם את פסק הדין ההיסטורי של בג"צ. הן מקיפות מצבים רבים של מנותקי חשמל ומעניקות הגנה מפני ניתוק והתקנת מת"מ. לצד הבשורה החשובה והמשמחת בפרסומן, אנחנו נמשיך לעקוב אחר היישום ולפעול לשיפורן על מנת לוודא שלא יהיו אנשים שחיים בחושך בשל עוניים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!