דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2022

הסתיים היום הראשון להמלצות בבית הנשיא: 43 ממליצים לנתניהו, 24 ללפיד

המחנה הממלכתי לא המליצו על אף מועמד. אלקין: "לא נהיה פאתטיים ונמליץ על מי שאין לו סיכוי, ודאי שלא לנתניהו" | נתניהו בטוח ב-64 הממליצים עליו, ושואף להקים ממשלה תוך שבוע

  • המחנה הממלכתי לא המליצו על אף מועמד. אלקין: "לא נהיה פאתטיים ונמליץ על מי שאין לו סיכוי, ודאי שלא לנתניהו" | נתניהו בטוח ב-64 הממליצים עליו, ושואף להקים ממשלה תוך שבוע
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הסתיים היום הראשון של סבב ההתייעצויות של הנשיא עם סיעות הכנסת בנוגע להמלצותיהם על מועמד לראשות הממשלה. הסבב החל היום (רביעי) בבית הנשיא ויימשך שלושה ימים.

בשיחותיו עם נציגי הסיעות, אתגר אותם הנשיא בשאלות בנוגע להרכבת הממשלה, התחייבויותיהם לבוחרים ויכולתם למלא אותם. דגש מיוחד שעלה בכל השיחות נגע להתמודדות המפלגות עם משבר האקלים, זאת לאחר שהנשיא שב אתמול מוועידת האקלים בשארם א-שייח'.

נציגי סיעת הליכוד הגיעו ראשונים לבית הנשיא, במה שהחל את סבב ההתייעצויות בהמלצה על הקמת הממשלה. חברי הכנסת יריב לוין, מירי רגב ואלי כהן המליצו בשם סיעתם על בנימין נתניהו להרכבת ממשלה.

המשלחת השנייה של חברי הכנסת היו מסיעת יש עתיד וכללה את השרות אורנה ברביבאי וקארין אלהרר, וכן את חבר הכנסת בועז טופורובסקי. השלושה המליצו כצפוי על ראש מפלגתם, ראש הממשלה יאיר לפיד, כמועמד מטעמה להרכבת הממשלה.

נציגי המחנה הממלכתי, סגן יו"ר הכנסת איתן גינזבורג והשרים זאב אלקין ופנינה תמנו-שטה, הודיעו לנשיא המדינה כי לא ימליצו על אף מועמד. השר זאב אלקין אמר כי "אנחנו מבינים שלא יהיה רוב למועמד מהמחנה שבו אנחנו תומכים, אז לא נהיה פאתטיים ונמליץ על מי שאין לו שום סיכוי להרכיב ממשלה" ולאחר מכן הוסיף "ודאי שלא נמליץ על נתניהו".

נציגי סיעת ש"ס, חברי הכנסת יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי, חיים ביטון ויעקב מרגי המליצו כפי שהבטיחו, על בנימין נתניהו להרכבת הממשלה בשם סיעתם. הארבעה שוחחו עם הנשיא ארוכות על נושא המאבק ביוקר המחייה ועל המצביעים הרבים שאינם מהציבור החרדי. הנשיא אתגר את המשלחת עם שאלות בנושא הרפורמות בכשרות ובגיור, אך לא הגיע איתם להסכמות עקרוניות בנושא.

על פי הנוהג, ייפגש הנשיא עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יכריז על חבר הכנסת עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד: הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל.

חבר הכנסת עליו צפויים להמליץ רוב נציגי הסיעות בשם סיעותיהם הוא ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שעמל כבר בימים האחרונים על גיבוש ההסכמים הקואליציונים מתוך ביטחון שיקבל 64 המלצות, וכבר ביום ראשון יוכל להודיע לנשיא כי עלה בידו להקים ממשלה, אותה הוא מתכנן להשביע לאחר השבעת הכנסת ביום רביעי בשבוע הבא.

הסבב יימשך שלושה ימים, וייפתח מחר (חמישי) בשעה 10:00 בבוקר כשיגיעו נציגי סיעת יהדות התורה, שעה לאחר מכן יגיעו נציגי הציונות הדתית, ולאחר שעה נציגי ישראל ביתנו. הסבב יתחדש אחר הצהריים עם נציגי עוצמה יהודדית, חד"ש-תע"ל ורע"מ. ביום שישי יגיעו נציגי סיעת העבודה ואחריהם נציגי סיעת נעם.

הנשיא הרצוג, ששמו נקשר בניסיון להשפיע על ראשי מפלגות יש עתיד והמחנה הממלכתי להצטרף לממשלה בראשות נתניהו, אמר היום "אני מבקש להתייחס לניסיון לגרור אותי לתוך המאבקים הפוליטיים של הרכבת הממשלה, ולהדגיש: תוצאות הבחירות ברורות ועל כולנו לכבד אותן. אין זה סוד שתמיד האמנתי ועודני מאמין באחדות; אך בניגוד לפרסומים, לא פעלתי ואינני פועל בדחיפה להקמתה של ממשלה כזו או אחרת, ואינני עוסק בהרכבה או בגודלה. אני משאיר את המלאכה הזו למערכת הפוליטית, ולה בלבד".

הנשיא הרצוג הוסיף "בכוונתי להשלים את הליך ההתייעצויות עד יום שישי, ולהטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ביום ראשון הקרוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!