דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הבעיות בקריפטו נמשכות: גם Crypto.com ו-AAX הקפיאו משיכות כספים

אחרי הקריסה של FTX בשבוע שעבר, שתי זירות מסחר גדולות נוספות מקפיאות את משיכות הכספים | Crypto.com השקיעה לאחרונה מאות מיליונים בפרסום, וכעת הקפיאה את המשיכות עבור לקוחותיה לאחר שמשכו כספים בכמויות גדולות

Crypto.com Arena, מגרשה הביתי של לוס אנג'לס לייקרס, שקיבלה חסות בסך 700 מיליון דולר מהאתר (צילום: AP Photo/Jae C.  Hong)
Crypto.com Arena, מגרשה הביתי של לוס אנג'לס לייקרס, שקיבלה חסות בסך 700 מיליון דולר מהאתר (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

זירת המסחר בקריפטו AAX מונעת מלקוחותיה למשוך נכסים קריפטו או כספים מחשבונותיהם בזירה. לפי הודעת החברה שלשום, מדובר בתקלה זמנית בשל צד ג', והמשיכות יתאפשרו מחדש בתוך 7-10 ימים. הזירה הושקה בשנת 2019 בעזרת טכנולוגיית המסחר של הבורסה בלונדון (LSEG) ולטענתה אין לה כלל חשיפה לקריסה משבוע שעבר של זירת FTX, שהקים סם בנקמן פריד.  

זירת Crypto.com כיבדה יותר מ-100,000 משיכות עבור לקוחותיה בימים האחרונים, אך כעת הקפיאה אף היא משיכות של לקוחות החוששים שלזירה אין די נכסים כדי לכסות את כל ההתחייבויות. 

אף על פי כן, מנכ"ל החברה קריס מרזלק, טוען שלא הייתה הקפאת משיכות, וכי מדובר בעומס משיכות בלבד, שהחברה ממשיכה לעבד. הבהלה למשיכת נכסים מחוץ לזירה זו, החלה כאשר נחשפו העברות חשודות בשווי מאות מליוני דולרים של מטבעות את'ר מזירה זו לזירת Gate.io באוקטובר. מרזלק טען שמדובר בטעות בכתובת השליחה, והמטבעות הועברו בחזרה, אך עורר לא הצליח להפיג את החשדות.  

זירת Crypto.com השקיעה מאות מיליוני דולרים ברכישת פרסומות לסופרבול ובהסכם חסות לקבוצת הכדורסל לוס אנג'לס לייקרס, כך שאולמה נקרא כיום היכל ,Crypto.com מהלך עליו שילמה הזירה 700 מליון דולר בשנה שעברה.

השקעות עתק בפרסום בהחלט יכולות לגרום ל"חור" בנכסי החברה, מה שיקשה עליה לשמור על כושר פירעון כיום, בתקופת "חורף הקריפטו", בה השוק דועך ולקוחות נוטים למשוך נכסי קריפטו וכסף הרבה יותר מאשר לבצע השקעות חדשות.  

זירת קריפטו איננה בנק, וריצה אליה עשויה למוטט אותה 

בימים האחרונים מספר זירות מסחר בקריפטו מבצעות מהלך שמכונה 'הוכחת רזרבות', שאמור להפיג חששות ולמנוע 'ריצה אל הבנק'. במערכת הבנקאית המקובלת, ישנה רזרבה חלקית בלבד, כך שניסיון של לקוחות למשוך את כל הנכסים, מביא בוודאות להתמוטטות של הבנק. כדי למנוע זאת, מדינות שונות מעניקות ביטוח פקדונות עד לגובה מסויים. בישראל אין הסדר פורמלי כזה, אך בעת קריסת הבנק למסחר ב-2002 בשל מעילה בכספים (פרשת אתי אלון), הלקוחות זכו להשבת כספים הדומה למנגנון ביטוח פקדונות. 

זירות קריפטו אמורות להתנהל ברזרבה מלאה, ולא נהנות משום הסדר ביטוחי. מכיוון שמדובר בגופים פרטיים, לא שקופים ובלתי מפוקחים, אין דרך לוודא את קיום הרזרבה. גם המהלך של הצגת הרזרבות של זירות למסחר בקריפטו אינו עומד באמות מידה מקובלות של ראיית חשבון: הוא מציג רק את הנכסים, ולא את ההתחייבויות. הצגת הנכסים נעשית ב'צילום מסך' של רגע נתון, כך שלמעשה דקות לאחר ההצגה, המצב יכול להיות שונה לחלוטין. ההצגה נעשית על ידי החברות עצמן, ולא על ידי בודק חיצוני ובלתי תלוי.  

זירות קריפטו רבות מתנהלות ללא הפרדה בין נכסי הלקוחות לנכסי הזירה עצמה, ומהמרות למעשה בנכסי הלקוחות במקום לשמור עליהם. במקרה כזה, 'ריצה אל הבנק', תמוטט את הזירה בוודאות. גם במידה ויש לזירה כיסוי מלא של כל ההתחייבויות באופן נזיל, 'ריצה אל הבנק' יכולה למוטט אותה בטווח של שבועות עד חודשים דרך החרבת המודל העסקי שלה, שמבוסס על עמלות הפקדה ומשיכה.

משיכת מרבית הנכסים, הופכת את עלויות התפעול לגבוהות יותר מההכנסות המתקבלות מעמלות. כך למשל, צמצום הפעילות בזירת CoinBase האמריקנית, הנתונה לפיקוח רגולטורי מינימלי, הוביל אותה מרווח להפסדים של מאות מיליוני דולרים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!