דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
30.5°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 35.0°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 29.9°צפת
  • 32.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

בכירים באקדמיה וברשויות המקומיות נגד הוצאת המעונות ממשרד החינוך: "פגיעה שייקח זמן רב לתקן"

ראשי תכניות לגיל הרך ומנהלי מחלקות ברשויות המקומיות מתנגדים לדרישת יהדות התורה וקוראים להשארת תחום הגיל הרך במשרד החינוך | לדבריהם, "יש לייצר מעטפת מקצועית אחת מלידה ועד בגרות, שמטרתה לספק חינוך איכותי מתוך חשיבה על טובת הילדים"

מעון נעמת לגיל הרך בטכניון בחיפה (צילום: חגית אמיר)
מעון נעמת לגיל הרך בטכניון בחיפה (צילום: חגית אמיר)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

חוקרים ובעלי תפקידים בתחום החינוך לגיל הרך פרסמו היום (חמישי) גילוי דעת בקריאה להשאיר את מעונות היום מגיל לידה עד שלוש באחריות משרד החינוך. גילוי הדעת, עליו חתומים מעל למאה מובילים ומובילות בתחום מהאקדמיה, מהעמותות ומהרשויות המקומיות, מתפרסם על רקע דרישת מפלגת יהדות התורה במשא ומתן הקואליציוני להעביר את תחום מעונות היום לאחריות זרוע העבודה במשרד הכלכלה, כפי שהיה עד ינואר השנה.

בגילוי הדעת נכתב ש"הבקשה לחזור לאחור ולהחזיר את האחריות על מעונות היום אל משרד הכלכלה תוך זמן קצר כל כך תוביל להסטת משאבים חיוניים שנועדו לשיפור החינוך ועלולה לייצר פגיעה שייקח זמן רב לתקנה, הן מבחינת פיתוח ההון האנושי והפיתוח הכלכלי העתידי של המשק, והן מבחינת צמצום פערים חברתיים וחיזוק החוסן החברתי שלנו."

לדברי החותמים, "גילוי דעת זה הוא קריאה ברורה לגנוז דרישה זו, ולהודיע כי מעונות היום יישארו במשרד החינוך ובכל מקרה תחת רשות ממשלתית ופיקוחית אחת, תוך המשך השקעה ותיעדוף הנושא".

בין החותמים על גילוי הדעת: שרת החינוך לשעבר ונשיאת מכללת בית ברל פרופ' יולי תמיר, פרופ' ג'וני גל מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, הפורום הארצי של היחידות להתפתחות הילד, העמותה למען הילד בגל הרך וראשי תכניות לגיל הרך באוניברסיטאות ומכללות מובילות בהן מכללות אורנים, סמינר הקיבוצים, תל חי, לוינסקי-וינגייט, עמק יזרעאל, חמדת הדרום, אורות ישראל, קיי ובאוניברסיטאות בר אילן, תל אביב וחיפה, ומנהלי תחומי חינוך לגיל הרך בעיריות תל אביב, לוד, ירושלים, הרצליה וטירת כרמל.

מי שלא חתום על גילוי הדעת הם מפעילי מעונות היום המפוקחים, שאחראים על טיפול ב-120 אלף ילדים בגיל הרך והביעו השבוע ביקורת נוקבת על המעבר למשרד החינוך, בעיקר עקב חוסר ההצלחה שלו עד כה לתת מענה לקשיים הכלכליים ולמשבר כוח האדם החמור במעונות בשנים האחרונות. בפורום הארגונים המפעילים את המעונות דורשים הקמת רשות עצמאית שתתכלל את תחום המעונות.

החותמים כותבים ש"בבסיס המעבר למשרד החינוך עמדה ההכרה בכך שמסגרות החינוך לגיל הרך הן הבסיס לשלבי החינוך הבאים ויש להן חלק מהותי בחינוך וטיפוח הדור הבא. על כן יש לייצר מעטפת מקצועית אחת מלידה ועד בגרות אשר מטרתה לספק חינוך איכותי מתוך חשיבה על טובת הילדים. תפיסה זו שונה מהתפיסה הקודמת שראתה במעונות היום פתרון שמטרתו העיקרית היא לעודד תעסוקת נשים ולכן באופן מסורתי האחריות עליהם היתה של משרדים שעסקו ברווחה ותעסוקה."

לדבריהם, "מחקרים רבים מישראל ומהעולם מעידים על כך שלמסגרות חינוך איכותיות תפקיד קריטי בהתפתחות מיטבית של ילדים מכל שכבות האוכלוסייה. בנוסף ישנה תמימות דעים בקרב כלכלנים ואנשי מדעי החברה בכלל, כי השקעה בגיל הרך היא ההשקעה האפקטיבית ביותר על מנת לצמצם פערים חברתיים, להוביל ליציאת ילדים ממעגל העוני ולתרום לצמיחה במשק. כל אלו מחייבים השקעה בשיפור איכות מעונות היום והנגשתם לאוכלוסיות שונות, מתוך ראייה חינוכית-מקצועית. השקעה שכזו תגרום גם לירידה במקרי האלימות במעונות היום. לשם כך נדרשת מעטפת מקצועית, שכל עניינה חינוך, ונדרש רצף של טיפול בסוגיה.

החותמים מציינים שרפורמת המעבר למשרד החינוך עדיין לא הושלמה וצריך לתת לה להימשך. "אכן, המהלך של העברת מעונות היום אל משרד החינוך והחלת תקנות הפיקוח על המעונות בוצעו לא מכבר, וכמו בכל מהלך משמעותי קיימים חבלי לידה ואתגרים רבים סביב פיתוחו והטמעתו. יש עוד הרבה לעשות בתחומי הכשרת כוח האדם ותנאי  המחנכות-מטפלות, שיפור התקינה ומתן סיוע למנהלות מעון אשר רוצות לעמוד בתנאי הפיקוח"

"מומלץ גם לטפל בפיצול שעדיין קיים בין משרד החינוך למשרדי הכלכלה, הרווחה והבריאות ולבחון את האפשרות לתת למשרד החינוך אחריות מלאה על הטיפול וחינוך בגילי לידה עד שלוש – הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט התפעולי של רישום, תקצוב וסבסוד – כפי שמקובל לגבי ילדים מגיל שלוש ומעלה. זאת, עבור כלל המסגרות לתינוקות וילדים, בכללן גנים פרטיים, מסגרות קטנות ומשפחתונים (שכיום נמצאים באחריות משרד הכלכלה – מ.מ.), חינוך מיוחד וכדומה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!