דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / הושג הסכם הבנות חדש בין ממשלת קולומביה והמורדים

אמש הכריזו צוותי המשא ומתן על הגעה להסכם החדש והמתוקן, אחרי דחיית ההסכם הקודם במשאל עם. "העסקה החדשה היא הזדמנות לפזר ספקות, אך מעל הכל לאחד אותנו", אמר ראש צוות המשא ומתן של ממשלת קולומביה.

צוות המשא ומתן על הסכם השלום המתוקן בקולומביה.(צילום: AP)
צוות המשא ומתן על הסכם השלום המתוקן בקולומביה.(צילום: AP)

קולומביה מסנה, בפעם השנייה, להשיג שלום. הממשלה וקבוצת המורדים הגדולה במדינה חתמו על עסקה מתוקנת בתקווה לסיים את העימות האלים בין שני הצדדים, אחרי התוצאות המפתיעות של משאל העם שנערך באוקטובר, בו נדחה ההסכם הקודם.

תומכות בהסכם השלום בקולומביה צופות בתוצאות משאל העם (צילום: סוכנות AP).
תומכות בהסכם השלום בקולומביה צופות בתוצאות משאל העם (צילום: סוכנות AP).

האחראי על המשא ומתן מטעם הממשלה, אומברטו דה לה קאלה, ועמיתו מקבוצת המורדים איוואן מארקז, הודיעו אמש (שבת) בהוואנה על הסיכום החדש והמתוקן, שאמור לשים קץ לעימות בן חצי מאה שגבה את חייהם של יותר מ-220 אלף בני אדם והביא לבריחתם של כשמונה מיליון אנשים מביתם.

ההסכם החדש מנסה להתמודד עם כמה מהחששות שהעלו מתנגדיו של ההסכם הקודם, שטענו כי העסקה הייתה רחמנית מדי כלפי ארגון מורדים שביצע חטיפות ופשעי מלחמה.

"העסקה החדשה היא הזדמנות לפזר ספקות, אך מעל הכל לאחד אותנו", אמר דה לה קאלה, שתיאר את הנוסח של ההסכם המתוקן כ"הרבה יותר טוב" מההסכם הקודם. ראש צוות המושא ומתן לא אמר אם או איך יוגש ההסכם שוב לאישור הבוחרים או הקונגרס.

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס והכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה (FARC) הגיעו להבנות על הסכם ראשוני ב-26 בספטמבר, אחרי למעלה מארבע שנים של מגעים בין הצדדים. אך, כאמור, ב-2 באוקטובר דחו הבוחרים את ההסכם בפער של 55 אלף קולות בלבד. למרות כישלון אישור ההסכם, קיבל סנטוס את פרס נובל לשלום לשנת 2016 על מאמציו להביא לסיום העימות במדינה.

מיד אחרי משאל העם, החל סנטוס לחפש דרכים בהן יוכל להציל את ההסכם, והצדדים הסכימו להאריך את הפסקת האש ביניהם עד ל-31 בדצמבר, כדי לאפשר בגעה להסכם חדש ומתוקן. המורדים התעקשו שלא יתחילו את המגעים מחדש ויוותרו על מה שהושג במשא ומתן ארוך ומייגע עם הממשלה.

"הפגישות עם FARC היו אינטנסיביות" אמר דה לה קאלה, "עבדנו 15 ימים ולילות כדי להגיע להסכם החדש הזה".

לדבריו, חלק מהשינויים שנעשו נוגעים להעמדתם לדין והענשתם של לוחמים המואשמים בביצוע פשעי מלחמה, כמו גם להענקת פיצויים לקרבנות העימות. הוא אמר כי צוותי המשא ומתן הסדירו את האופן והמיקום בו ירצו האחראים על פשעי מלחמה את גזרי הדין שלהם, סוגיה המתייחסת לטענות המתנגדים להסכם כי לא ייגזר מאסר בפועל על מורדים האשמים בביצוע מעשי זוועה, אלא רק "ענישה חלופית".

שינויים נוספים כוללים דרישת מהמורדים להציג דין וחשבון של הכספים והנכסים שבידיהם, והענקת בטוחות לבעלי נכסים פרטיים בזמן מאמצי השיקום באזורי הכפריים של. תיקים של חברי קבוצת המורדים המואשמים בסחר בסמים ייערכו בפני בתי משפט גבוהים בהתאם לחוק הפלילי בקולומביה.

בהצהרה טלוויזיונית אמש, אמר סנטוס כי הנחה את דה לה קאלה וצוות המשא ומתן בראשו עמד לחזור לבירה בוגוטה, כדי להציג את פרטי ההסכם החדש למחנה המתנגדים בראשות הנשיא השמרני לשעבר אלווארו אוריבה.

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס (צילום: Center for American Progress / flickr).
נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס (צילום: Center for American Progress / flickr).

סנטוס אמר כי אחד הנושאים בהם לא הצליח צוות המשא ומתן להשיג התקדמות, נוגע להתעקשותם של מתנגדי ההסכם שמנהיגי ארגוני הגרילה לא יורשו לעמוד לבחירה למשרות ציבוריות. "לא יהיו מקומות שמורים בפרלמנט. להפך, הם יצטרכו להשתתף בבחירות. הם גם לא יקבלו תפקידים בממשלה, כפי שקרה במקרים אחרים. אבל כן, הם יוכלו לעמוד לבחירה", אמר.

מארקז, ראש צוות המשא ומתן מטעם FARC, אמר כי "כל מה שנותר לעשות בשביל לבנות בסיסים לשלום בקולומביה, זה לאשר את ההסכם".

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קארי, בירך את תושבי קולומביה, בכללם גם סנטוס וחברי מחנה ההתנגדות להסכם, על השגת הסכם השלום החדש. "אחרי מלחמה בת 52 שנים, אין אף הסכם שלום שכל פרטיו יספקו את כולם" מסר קארי, "אבל ההסכם הזה מהווה צעד חשוב קדימה בדרכה של קולומביה לשלום צודק ומתמשך. ארה"ב, בתיאום עם ממשלת קולומביה, תמשיך לסייע ביישום המלא של הסכם השלום הסופי".

שעות ספורות לפני ההכרזה בהוואנה, ביקש אוריבה, שכיהן כנשיא המדינה מ-2002 ועד 2010, שההסכם "לא יהיה סופי" עד שמתנגדיו וקרבנות העימות יוכלו לעבור על הנוסח שלו. אחרי פגישה עם סנטוס, הקריא אוריבה הצהרה לתקשורת, בה ביקש כי "הנוסח עליו עומדים להצהיר בהוואנה" לא יהיה רשמי עד שייבחן.

אוריבה ותומכיו דרשו עונשים חמורים יותר למורדים שביצעו פשעי מלחמה והעבירו ביקורת על ההבטחה להעניק תפקיד פוליטי ל-FARC, צבא איכרים המונה כ-7,000 לוחמים ומהווה את כוח המורדים הגדול האחרון באמריקה הלטינית. מתנגדי ההסכם לא אהבו את העובדה בתחת תנאי ההסכם הקודם, לא ייגזר על מנהיגי ארגון המורדים, שהיו מעורבים בפשעים נגד האנושות, זמן מאסר בפועל ויותר להם להשתלב במערכת הפוליטית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!