דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מבקר המדינה: ההחלטה על שימור היחידות הפחמיות בחדרה לא התייחסה לעלויות זיהום האוויר ופליטת גזי החממה

לפי דו"ח המבקר, פרויקט השימור לא נוסה בעבר באף מדינה | חלופת הגריטה הוערכה כיקרה כפליים ממקומות אחרים | עוד מתריע המבקר על אי-ודאות ביכולת להשתמש ביחידות הפחמיות במהלך אירוע חירום

ערימת פחם בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90)
ערימת פחם בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

פרויקט שימור היחידות הפחמיות 1-4 באורות רבין לא נוסה באף מדינה, והוערך ללא העלויות החיצוניות בגין פליטת גזי החממה, באופן שיצר הטיה לטובת השימור, כך חושף דו"ח מבקר המדינה בנושא שימור והסבה של תחנות ייצור חשמל בפחם המתפרסם היום (רביעי). לפי המבקר, העלות העודפת של פרויקט השימור בשנת חירום הוערכה בחסר של כ-1.2 מיליארד ש"ח.

בישראל 10 יחידות ייצור חשמל פחמיות, 4 בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, ו-6 בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה. ביחידות ברוטנברג ויחידות 5-6 הותקנו סולקנים בעבר במטהר לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מהם. בשנים האחרונות הוביל משרד האנרגיה מדיניות להפחתת השימוש בפחם לייצור חשמל, זאת על למנת לצמצם את זיהום האוויר מייצור החשמל מפחם.

כחלק מהמדיניות, החליט שר האנרגיה, דאג שטייניץ על הסבת שש יחידות פחמיות שבהן הותקנו אמצעים להפחתת פליטות (סולקנים) לגז טבעי. ב-2021 החליט השר על שימור ארבע היחידות הפחמיות 1-4 באורות רבין, שבהן לא הותקנו סולקנים, כדי שיוכלו להיות מופעלות במידת הצורך, כביטוח משקי לשנת חירום. השבוע נחשף ב'דבר' כי למרות שהיו אמורות להיסגר השנה, השימוש בהם רק התגבר.

כאמור, בדו"ח מותח מבקר המדינה ביקורת על הליך קבלת ההחלטה על שימור היחידות 1-4. לפי המבקר, שימור תחנות כוח פחמיות במתווה אותו הציעה חברת החשמל לא נוסה באף מדינה אחרת בעולם. כאשר מרבית המדינות בחרו לגרוט את התחנות הפחמיות, או לחילופין ממשיכות להפעילן במדינות יש חשש לביטחון האנרגטי.

נוסף על כך, חושף הדו"ח עלות הגריטה של היחידות על ידי חברת החשמל הוערכה בכ-506 מיליון שקל, כמעט פי שניים מהעלות המקבילות בסקירה שביצעה רשות החשמל שעמדה על 200 עד 270 מיליון שקל. לטענת המבקר "הצגה של עלויות גריטה גבוהות מהמקובל בעולם מגדילה את אומדן עלות חלופת הסגירה ומגדילה את כדאיות חלופת השימור".

עוד מציין המבקר, ברשות החשמל לא עדכנו את העלויות החיצוניות של נזקי פליטות מזהמי האוויר המקומיים, וגזי חממה בתוך מסמך השימור. לפי המבקר, אי-עדכון העלויות החיצוניות יצר הערכה בחסר של פרויקט השימור, בסך 1.2 מיליארד שקל.

נקודה נוספת שמעלה המבקר ביחס לפרויקט השימור, הוא סוגית הפעלת היחידות במקרה הצורך. לטענת המבקר, אספקת חשמל מהפעלת יחידות 70-80, המופעלות בסולר, שמזהם פחות, ויחידות 1-4 בתחנת אורות רבין בו-זמנית איננה אפשרית. עוד מדגיש המבקר כי כוח האדם לתפעול יחידות 1-4 משותף ליחידות 70-80, באופן שמצריך הסטת עובדים מהיחידות הפועלות על סולר. לפיכך קובע המבקר כי "קיימת אי-ודאות לגבי היכולת להשתמש ביחידות 1-4 במהלך אירוע חירום".

בסיכום ממליץ המבקר על משרד האנרגיה ורשות החשמל לבחון באופן שנתי את הצורך בשימור יחידות 1-4, ולפעול לגריטתן בהתאם לכדאיות השימור, תוך הבטחת אספקת חשמל בשגרה ובחירום.

יו"ר איגוד ערים לסביבה שרון כרמל אסיף איזק: "מבקר המדינה מחזק את עמדת האיגוד לפיה יש לסגור מיידית את יחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין. העיכוב בסגירה גורם למותם של 50 איש בשנה – על פי משרד הבריאות. משרדי הממשלה האחראים- האנרגיה והגנת הסביבה מחוייבים לפעול באופן מיידי לסיום הכשלון המתמשך ולהורות על סגירת יחידות 1-4."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!