דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משרד הפנים דחה לפברואר את הנוהל שמגביל את תעסוקתם של מבקשי מקלט וזרים בערים מרכזיות

הנוהל יגביל את התעסוקה לזרים, מבקשי מקלט ופליטים לתחומי בניין, חקלאות, סיעוד מוסדי, מלונאות ומסעדנות | עו"ד כהנא המייצג את העותרים: "מקבלים פניות ממעסיקים ומעובדים שלא יכולים לחכות לרגע האחרון" | השופט ביקר את רשות האוכלוסין ומשרד הפנים על היעדר עבודת מטה בהכנת הנוהל

מבקשי מקלט ללשכת האוכלוסין בבני ברק. למצולמים אין קשר לכתבה (מרים אלסטר  פלאש90)
מבקשי מקלט ללשכת האוכלוסין בבני ברק. למצולמים אין קשר לכתבה (מרים אלסטר פלאש90)
הדס יום טוב

בבית המשפט המחוזי בלוד דחה בחודש את הפעלת נוהל משרד הפנים המגביל את תעסוקתם של זרים, מבקשי מקלט ופליטים בערים מרכזיות בישראל. הנוהל שמבקש משרד הפנים להפעיל יגביל את התעסוקה לזרים, מבקשי מקלט ופליטים בערים מרכזיות לחמישה תחומים בלבד: בניין, חקלאות, סיעוד מוסדי, מלונאות ומסעדנות באופן חלקי. דיון נוסף נקבע לחודש דצמבר.

ההחלטה התקבלה במהלך דיון היום (חמישי) בעתירתם של של שמונה מבקשי ומבקשות המקלט מאריתראה וסודן יחד עם קו לעובד ומספר ארגוני זכויות אדם נוספים בישראל כנגד שרת הפנים איילת שקד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, היועצת המשפטית לממשלה ורשות האוכלוסין וההגירה בדרישה לבטל את הנוהל.

הדיון עסק במתן צו ביניים, שימנע את הפעלת הנוהל עד תום הליכי העתירה, כאשר חלק מהנוהל כבר נכנס לפועל, אך חלקו העיקרי של הנוהל שישפיע על רובם הגדול של העובדים צפוי לחול החל מהראשון לינואר 2023. בתום הדיון, בהסכמת רשות האוכלוסין, נדחה הפעלת הנוהל בחודש לפברואר 2023.

בדיון הקודם, שנערך לפני כחודשיים, עו"ד אלעד כהנא מקו לעובד, המייצג את העותרים, דרש להקפיא את הנוהל עד להכרעה, ובית הדין ביקר בחריפות את הרשות ואת משרד הפנים על שלא ביססו כראוי את סעיפי הנוהל על נתונים, כלל לא עסק בלאסוף כאלה ואף לא קיימו די התייעצויות עם גורמים רלוונטים. בנוסף, ארגון חברות הניקיון הצטרף לעתירה כמעסיק מרכזי של אוכלוסייה זו, אך התחום לא נכנס לחמשת התחומים המורשים.

"התחלנו לקבל פניות ממעסיקים ומעובדים שלא יכולים לחכות לרגע האחרון", טען עו"ד כהנא. "אין הצדקה לנוהל הזה, ומאזן הנוחות מחייב צו ביניים. מדובר באנשים שעובדים, חלקם שנים רבות, במקום עבודה, אנשים שצברו ותק וממנו נגזרות הזכויות הסוציאליות שלהם, ובמעסיקים שייאלצו, במידה ויחול הנוהל, לפטר ולמצוא חלופות. הטיעון העיקרי של המדינה לאי מתן צו ביניים היה שעתרנו מוקדם מדי. עכשיו, כבר מאוחר מדי. מעסיקים כבר צריכים להתחיל לעשות שימועים ולערוך את ההליכים שדורשים דיני העבודה".

"בבג"צ גדרה-חדרה, המדינה התחייבה להקים ועדה בין משרדית בעניין, שלא קמה, או קמה ולא עשתה דבר", הוסיף כהנא. "איך יכול להיות שבא משרד הפנים ומציג נוהל, שמשפיע על שוק התעסוקה בצורה כל כך יסודית, שמשפיע על רשויות מקומיות, על מעסיקים וכמובן על אוכלוסייה מוחלשת, מבלי שהמדינה אפילו מילאה את חובותיה לבג"צ".

עו"ד אלון גלרט, המייצג את ארגון חברות הניקיון, טען כי לחברות אין איך להחליף את העובדים הללו. "מדובר על אלפי עובדים, שאנחנו צריכים להתחיל לפטר ולהוציא שימועים כבר עכשיו. אין היום תחליף לעובדים האלה בענף הזה, במיוחד ברשויות המקומיות וברחובות- כמעט כל העובדים הם מהאוכלוסייה הזו. לא יהיה תחליף, במיוחד באזור המרכז, ויהיה לזה גם משמעות אדירה לבריאות הציבור".

גלרט טען בנוסף לאפליית חברות הניקיון מצד משרד הפנים. "אף אחד לא דיבר ולא התייעץ איתנו. המסעדות קיבלו אופציה להמשיך להעסיק את אלה שכבר עבדו אצלם לפחות שלושה חודשים, וחברות הניקיון- כלום. המשרד טען שזה בגלל שהם יודעים שיש מצוקה, אבל גם אצלינו יש מצוקה. לא פנו אלינו, לא פנו לרשויות המקומיות, הם לא בדקו דבר. אנחנו לא מבינים למה לעשות את זה, ולמה להוציא אנשים ממקומות שיש ביקוש לעובדים למקומות שאין בהם ביקוש לעובדים".

עו"ד מירה סלומון, מטעם מרכז השלטון המקומי, ציינה שהאבחנה בין אנשים שיש להם שורשים במקום מגוריהם לבין אנשים חדשים שמגיעים לרשות היא קריטית, ושיש צורך להבדיל בין עובדים זרים לבין מבקשי מקלט. "לצערינו, בהתאם לנוהל משרד הפנים, הרשויות המקומיות מנועות מהעסקה ישירה של עובדים זרים בניקיון. עד שלא תתקבל הכרעה בעניין, אנחנו חיים עם המצוקה הזו. אנחנו מצטרפים לאמירה של חברות הניקיון, המצוקה בתחום מורגשת היטב".

"לא נאמר כמה מהעותרים נכנסים לקריטריונים המקלים. מנסים לבנות כאן תלונה מאוד כוללנית", השיב על הטענות עו"ד דוד גוטמן מהפרקליטות, המייצג את רשות האוכלוסין וההגירה. "יש החלטות ממשלה באילו תחומים מדינת ישראל מכניסה עובדים זרים לעבודה. הטענה של חברות הניקיון לפגיעה בבריאות הציבור לא רצינית. נכנס פה אינטרס עסקי של מי שמתקשה, מסיבות מובנות, לגייס עובדים למקומות מסוימים ובשכר מסוים, וקופץ כאילו יש לו זכות מותנית. נקבעו אוכלוסיות שלא נכנסות לנוהל, נקבעו ענפים ספציפיים שמותרים גם בתוך הערים המוגבלות, יש מענים. זו לא גחמה של רשות האוכלוסין, יש כאן מידתיות והתכלית ראויה".

בתגובה, שאל השופט עידו דוריאן גמליאל את עו"ד גוטמן: "איפה הסימנים לעבודת מטה? איפה זה כתוב? עם מי התייעצתם?" עו"ד גוטמן השיב: "זו עבודה שנעשית בתוך הרשות עצמה".

בתום הדיון, השופט דוריאן גמליאל ביקש מנציגי רשות האוכלוסין לבדוק דחייה אפשרית של הנוהל בחודש, וקבע דיון נוסף בגוף העתירה ל-18.12. העותרים, מצידם, דרשו דחייה משמעותית יותר. אולם, בהסכמה רשות האוכלוסין, הדחייה בהפעלת הנוהל נקבעה בנתיים, כאמור, רק עד לפברואר 2023.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!