דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בעקבות עליית השכר הממוצע: קצבאות הנכות צפויות לעלות ב-9.55% החל מינואר

לפי אומדן הביטוח הלאומי, קצבת הנכות הכללית ליחיד תעמוד על 4,054 ש"ח, עלייה של 354 ש"ח, והקצבאות הצמודות לה יועלו בהתאם | הסכומים הסופיים ייקבעו בינואר | הביטוח הלאומי: "בשורה ליותר מ-400 אלף איש, אין ספק שהגידול יביא סיוע ומזור לאלו שזקוקים לכך"

הפגנת הנכים והקשישים בצומת עזריאלי (צילום ארכיון: טל כרמון)
הפגנת הנכים והקשישים בצומת עזריאלי (צילום ארכיון: טל כרמון)
הדס יום טוב

מנהל המחקר של הביטוח הלאומי פרסם היום (שני) אומדנים לעלייה הצפויה בקצבאות הנכות בעקבות עליית השכר הממוצע במשק. לפי האומדנים, קצבת נכות כללית תעלה החל מינואר ב-9.55%, שמשמעותם מאות שקלים לכל מקבל קצבה. הסכומים הסופיים ייקבעו בינואר הקרוב, בהתאם לנתונים העדכניים של השכר הממוצע.

לפי האומדן, קצבת נכות כללית ליחיד תעמוד על כ-4,054 שקלים, במקום 3,700 שקלים כיום – עלייה של 354 שקלים. קצבת נכות עבור זוג, שעומדת כיום על 4,892 שקלים, צפויה לעלות לכ-5,360 שקלים, עלייה של 452 שקלים.

עוד עולה מהאומדן שהקצבה של זוג עם ילד שעומדת כיום על 5,846 שקלים תעלה לכ-6,405 שקלים. קצבתם של זוג עם 2 ילדים, שכיום עומדת על 6,800 שקלים, תגדל לכ-7,405 שקלים.

לפי האומדן, קצבאות הנכות לילדים נכים (ילד"ן) ושירותים מיוחדים (שר"מ) גם צפויה לעלות, ובמקום 2,229 שקלים כיום, הקצבה תעלה ל- 2,442 שקלים.

באומדנים הסתמך הביטוח הלאומי על סעיף 2 בחוק הביטוח הלאומי, לפיו השכר הממוצע  לחישוב הקצבאות בשנה מסוימת מחושב לפי נתוני שלושת החודשים האחרונים שפורסמו על השנה הקודמת, ולא נלקחים בחשבון תשלומים חריגים כגון: ביגוד והבראה.

בביטוח הלאומי מדגישים שנתון השכר הממוצע צפוי לעלות בכ-12%, אך ממנו יופחתו 2.45%, לאחר שבשנת 2022 שבה הוקפא חישוב השכר הממוצע במשק, הוחלט בהסכמה עם ארגוני הנכים על העברה של 2.45% מהשכר הממוצע שהוקפא לטובת הרחבת זכאויות בקצבאות הנכות. בהסכם המדובר מול משרד האוצר, ובחוק ההסדרים לשנת 2022 נקבע שה-2.45% יופחתו כשעליית השכר הממוצע תתקיים לאחר "הפשרת" ההקפאה בשנתיים האחרונות.

גם הקצבאות הצמודות למדד יעלו ב-5%

סכומי קצבאות הנכות הם היחידים שמושפעים באופן ישיר מהשכר הממוצע ויושפעו מהעלייה הקרובה הצפויה. עם זאת, קצבאות אחרות המוענקות על ידי הביטוח הלאומי צמודות למדד המחירים לצרכן, שעלה גם הוא בכ-5.2% והן צפויות לעלות בהתאמה. הקצבאות הצמודות למדד, בין היתר, הן: קצבת אזרח ותיק ושארים, הבטחת הכנסה, קצבאות ילדים, דמי מזונות וכיוב'.

בביטוח הלאומי מציינים שהמדד שיפורסם ב-15 בדצמבר הקרוב הוא המדד הקובע את עליית המדד הסופית והשפעתה על הקצבאות. כמו כן, הנתונים הסופיים לטובת חישוב העלאת קצבאות הנכות בהתאם לשכר הממוצע במשק, צפויים לעבור על ידי הלמ"ס בחודש ינואר הקרוב – ורק אז יחושב שיעור השינוי לעדכון הקצבאות.

בעקבות מאבק הנכים, הקצבאות הוגדלו והוצמדו לשכר הממוצע 

קצבאות הנכות הוגדלו בשנים האחרונות, בעקבות מאבק של ארגוני נכים אליו הצטרפה גם ההסתדרות הכללית. במסגרת המהלך הוגדלה הקצבה הבסיסית מ-2,342 שקלים בחודש בשנת 2017, ל-3,700 שקלים בחודש החל מינואר 2022. יישום הרפורמה היה כרוך בעיכובים עקב היעדר תקציב מדינה, שבתגובה אליהם שילמה המדינה מענקים חד פעמיים בסכומים בהם הקצבאות היו אמורות לעלות.

אך הרפורמה בקצבאות כללה שינוי משמעותי נוסף, שיורגש החל מינואר הקרוב: שינוי הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק, במקום למדד המחירים לצרכן כפי שהיו עד אז. משמעות השינוי היא צמצום פערים בין מקבלי הקצבאות לעובדים שכירים כאשר השכר במשק עולה, וכן שינוי תפישה לפיה הקצבה היא חלופה לשכר עבודה עבור מי שאינו יכול לעבוד עקב מוגבלותו.

הקצבאות 'ישלימו' עלייה של שנתיים בשכר הממוצע

עם זאת, בעקבות מגפת הקורונה, ההצמדה של קצבאות ותשלומים שונים לשכר הממוצע במשק הוקפאה במהלך השנים 2021 ו-2022. הסיבה לכך היתה שבתקופת הסגרים השכר הממוצע לא שיקף את תמונת השכר הריאלית במשק, מכיוון שעובדים רבים ברמות השכר הנמוכות היו בחל"ת ולכן לא קיבלו שכר. עקב כך, נוצר עיוות כלפי מעלה של השכר הממוצע. עם זאת הוחלט להחריג מהקפאת ההצמדה שורה של קצבאות ששילם הביטוח הלאומי, כמו תגמולים לנפגעי גזזת ולחסידי אומות העולם, וכן את הקצבאות לנכי צה"ל, ולהעלות אותן בשיעור של 2.45%.

קצבת הנכות הכללית לא הושפעה מהקפאת ההצמדה לשכר הממוצע, מכיוון שבשנים 2021 ו-2022 היא הועלתה באופן הדרגתי בסכומים שנקבעו מראש, וההצמדה לשכר הממוצע חלה עליה ממילא רק מינואר 2023. את התוספת של 2.45% לקצבאות סוכם כאמור להפנות להגדלה או הרחבת זכאות לקצבאות לקבוצות נכים ייעודיות.

בחוק נקבע שהעלייה בקצבה ב-2023 תחושב בהתאם לעליית השכר הממוצע ב-2022 (לפי הנתון המעודכן ביותר) ביחס לנתון השכר הממוצע ב-2020, פחות 2.45%. כלומר, בגלל הקפאת ההצמדה לשכר הממוצע במגוון תשלומים וקצבאות, קצבאות הנכות 'ישלימו' את שיעור העלייה של שנתיים בשכר הממוצע, ולא של שנה אחת כפי שייעשה בדרך כלל.

קצבאות נוספות שיועלו בעקבות עליית השכר הממוצע בשיעור דומה הן הקצבה לנפגעי פוליו, הקצבה לנפגעי גזזת, הקצבה לנשאי HIV שנדבקו בנגיף עקב קבלת עירוי דם, תגמולים לאסירי ציון, תגמול לחסידי אומות העולם, תשלום מיוחד עבור יילוד של יולדת נכה או שנפטרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!