דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

המלצות הוועדה: יופסק בהדרגה שירות החיילים באגפים ביטחוניים בבתי הכלא

הוועדה שהוקמה בעקבות פרשת "הסרסור בסוהרות" בכלא גלבוע מצאה שהחיילות והחיילים מרוצים משירותם בשב"ס, אך המליצה על שורת שינויים באופי השירות | גנץ: "שמירה על תנאי שירות נאותים היא בבסיס חובתנו המוסרית"

בית הסוהר הביטחוני "עופר" ליד ירושלים (צילום: פלאש90)
בית הסוהר הביטחוני "עופר" ליד ירושלים (צילום: פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי-הסוהר הגיש היום (חמישי) את המלצותיו לשר הביטחון בני גנץ ולשר לביטחון הפנים עמר בר לב. הצוות ממליץ על הוצאת חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים והחלפתם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי.

הצוות התרשם כי שב"ס שיפר משמעותית את הטיפול במשרתות ומשרתי החובה, בדגש על מניעת הטרדות מיניות. הצוות ממליץ כי משימת כליאתם של אסירים ביטחוניים תוטל על סגל סוהרים מקצועיים – כפי שקורה בטיפול באסירים פליליים.

עוד ממליץ הצוות – להקפיד על הצבת חיילים רק בתפקידי אבטחה וליווי, בהתאם לקבוע בחוק ולהעביר חיילים המשרתים באגפים ביטחוניים בבתי כלא רגילים, לשירות בבתי הכלא הביטחוניים הגדולים, שם מוצבים רוב החיילים.

החיילות והחיילים מרוצים, אך יש לחזק את הקשר עם צה"ל

הסדר הצבת חיילים בשירות חובה בבתי הכלא הביטחוניים נחקק במקורו ב-2005 כהוראת שעה, בעקבות ההחלטה על העברת האחריות על הפעלת בתי הכלא הביטחוניים מצה"ל לשב"ס ומתוך תפיסה שמדובר במשימה הנוגעת לביטחון הלאומי, המצריכה מעורבות של גורם צבאי בבתי הכלא הללו.

מבדיקות שערכה הוועדה עלה כי החיילים המוצבים בשב"ס מרוצים מתפקידם ומתנאי שירותם, גאים בשירותם וחשים כי הוא משמעותי לביטחון המדינה. עם זאת, הצוות ממליץ על חיזוק הקשר שבין צה"ל לחיילים המוצבים בשב"ס, על בסיס עבודה שנעשתה בצה"ל.

כלא רימונים (משה שי פלאש90)
כלא רימונים (משה שי פלאש90)

לדברי חברי צוות הוועדה, ניכר כי השב"ס מוכן לטיפול בחיילי החובה בכלל ההיבטים, מההכשרה ועד לתנאי השירות, וכי החיילים המשרתים בבתי הכלא מרוצים משירותם ומקבלים מענה על כל צרכיהם, וכי בשב"ס שוררת אווירה "משפחתית ומכילה" לדברי הוועדה.

בהתייחס לפרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע, הוועדה הקפידה לציין כי יש לשמור העל הנהלים המחייבים כי סוהרת לא תשהה עם אסיר ביטחוני ביחידות וללא פיקוח, וכי יש לפעול להפחתת האינטראקציות באופן כללי בין אסירים ביטחוניים לחיילות, וכן לחזק את הקשר עם יועצת הצבא לענייני מגדר (יוהל"מ).

דיוק התפקידים לצד צמצום הדרגתי בשירות בשב"ס

לדעת צוות הוועדה, משימת הסוהרים על כלל היבטיה, לרבות אבטחה וליווי אסירים, צריכה להתבצע על ידי סגל סוהרים מקצועיים, כפי שמבוצע ביחס לאסירים פליליים. לדבריהם, המצב הקיים בו השב"ס תלוי בקבלת כוח אדם חיצוני מצה"ל אינו המצב האידאלי.

הצוות ממליץ להאריך את ההסדר הקיים, שמסתיים ב-15 בפברואר 2023, זמן קצר לאחר כינונה של הממשלה החדשה למשך 3 שנים לפחות. במהלך השנה הראשונה לתקופת ההארכה תגובש, בתיאום עם משרד האוצר, תכנית הדרגתית להוצאת החיילים המוצבים בשב"ס והחלפתם באנשי קבע.

בנוסף ממליץ הצוות כי שב"ס, בתיאום עם צה"ל ומשרד הביטחון, יבצע עבודת מטה דחופה לצורך טיוב רשימת התפקידים בהם ישובצו החיילים. על שב"ס להקפיד כי החיילים ישובצו רק בתפקידי אבטחה וליווי אסירים, בהתאם לקבוע בחוק.

בית הסוהר גלבוע (צילום: פלאש90)
בית הסוהר גלבוע (צילום: פלאש90)

בשלב הביניים, על צה"ל, בתיאום עם שב"ס, לבחון באם הליכי המיון המתקיימים כיום לפני הגיוס לשירות ביטחון, נותנים מענה על היבטי החוסן למשרתים בשב"ס. לדעת כל חברי הצוות, אין מקום לאבחנה על בסיס מגדרי. אף שמשימות מסוימות (כגון חיפוש על אסירים/מבקרים) מחייבות התאמה מגדרית, מעבר לכך אין שום מקום או הצדקה לאבחנה בין המינים. לדבריהם, עצם העלאת הנושא עלולה להביא לפגיעה בדרך הארוכה שעשו נשים בעולם ובמדינה בכלל, ובצה"ל וביתר גופי הביטחון בפרט, לקידום השוויון.

ככל ובעתיד יקודם מתווה "השירות לכל" אותו יזם שר הביטחון גנץ, כך שייפתחו אפיקי שירות בגופים שונים למי שלא יתגייס לצבא (ותוך מתן קדימות לגיוס לצה"ל), לדעת חברי הצוות יהיה מקום לבחון את השירות בשב"ס כחלק מאפיקים חלופיים אלה.

"חשיבות עליונה לשים דגש מיוחד על תנאי השירות בתפקיד מאתגר מקצועית ורגשית"

בראש הצוות שמינה מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, עמד סמנכ"ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון, איתמר גרף. הצוות כלל גורמי מקצוע בכירים מצה"ל, משרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים, שירות בתי הסוהר ונציגת ציבור – תא"ל (מיל') יהודית גריסרו.

שר הביטחון גנץ על המלצות הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי-הסוהר: "שמירה על תנאי שירות נאותים לכלל משרתות ומשרתי החובה, היא בבסיס חובתנו המוסרית כמדינה, ובבסיס יכולתנו לשמור על ערך השירות וביטחון מדינת ישראל."

מדברי שר הביטחון בני גנץ בעקבות פרסום המלצות הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי הסוהר: "אני מודה לחברי הצוות על העבודה המקצועית והמקיפה. שמירה על תנאי שירות נאותים לכלל משרתות ומשרתי החובה, היא בבסיס חובתנו המוסרית כמדינה, ובבסיס יכולתנו לשמור על ערך השירות וביטחון מדינת ישראל. לצד קידום המסקנות לטווח הארוך, ישנה חשיבות עליונה כי צה"ל ושירות בתי הסוהר, ימשיכו לשים דגש מיוחד על תנאי המשרתות והמשרתים הנמצאים בתפקיד מאתגר מקצועית ורגשית, בהתאם למסקנות שכבר הופקו בנושא".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התייחס להמלצות הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי הסוהר, ואמר כי "ישנה חשיבות רבה לדוח הוועדה ואני מקבל אותו במלואו". לדבריו, "חשובה במיוחד הקביעה ששירות חיילים בשב"ס תואמת את חוק שירות ביטחון, ושאין לעשות הבדלה על בסיס מגדרי בין שירות חיילים לשירות חיילות בשב"ס. אני מקבל גם את המלצת הוועדה שראוי גיוס הדרגתי על פני כמה שנים של סוהרים מקצועיים לטיפול באסירים ביטחוניים, במקומם של סוהרי וסוהרות החובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!