דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

המדריך באסון המכינה: "לא חששנו משיטפון", השופט: "היה לכם מידע מראש שיהיה גשם"

אביב ברדיצ'ב המשיך לטעון בעדותו שגורמי המקצוע הבטיחו לו שהמסלול בטוח: "הבנתי שאם יהיו שיטפונות, הם יהיו רק אחר הצהריים" | השופט יובל ליבדרו: "זה לא גרם לך לחשוב שצריך לנהוג במשנה זהירות?"

אביב ברדיצ'ב, מנהל התכנית החינוכית במכינת בני ציון בדיון בבית המשפט (צילום: פלאש 90)
אביב ברדיצ'ב, מנהל התכנית החינוכית במכינת בני ציון בדיון בבית המשפט (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נערך הבוקר (שלישי), היום השני בעדותו של אביב ברדיצ'ב, מנהל התכנית החינוכית של מכינת בני ציון והמדריך בטיול בו נהרגו תשע נערות ונער באפריל 2018. ברדיצ'ב המשיך לטעון שבחר ללכת בנחל לאחר שגורמי המקצוע הבטיחו לו שהדבר בטוח, "לא חששנו לשיטפונות, חששנו לנוחות".  האווירה בדיון הייתה מתוחה וכללה עימות קולני בין עו"ד ציון אמיר, שמייצג את ברדיצ'ב, להורים שנכחו באולם בית המשפט.

ברדיצ'ב, ביחד עם המדריכה, נעם דור, החליטו להמשיך למסלולים בנחלי האזור עוד בערב אמש. לטענת ברדיצ'ב, הם התייעצו עם אביה של דור, צביקה, סגן מפקד יחידת חילוץ וזה הפנה אותם להראל בן שחר, מנהל מרחב ערבה ברשות הטבע והגנים, שלטענת ברדיצ'ב שכנע אותם שבנחל צפית/ תמר לא יכול לקרות שיטפון. בעדותו לפני שנתיים טען בן שחר שאמר לברדיצ'ב ולקבוצה, "לא לרדת לנחל בשום פנים".

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

ברדיצ'ב תיאר את בוקר האסון. הקבוצה, שמנתה 25 חניכים ומדריכים, התעוררה בחניון מכלאות הגמלים שבעין תמר. ערב לפני זה ברדיצ'ב עדכן את מנהל המכינה, יובל כאהן, על כך שלמחרת הם יצאו לטיול באזור הנחל, עדכון שכאהן מכחיש. "תיארתי בקצרה מה קרה בשטח מאז שהגענו", אמר ברדיצ'ב, "בין היתר על זה שפגשנו את צביקה, שהפנה אותנו להראל והוא אישר שהמסלול בנחל תמר צפית בטוח ולא שוטף. הוא אמר 'בסדר גמור נשמה' ונתן את ברכת הדרך".

ברדיצ'ב הקריא בבית המשפט את ההודעה שקיבל מהחזאי אלמוג לאופר, בבוקר הטיול, טרם היציאה למסלול, ממנה הבין שמזג האוויר הולך לכיוון של התמתנות. "הבנתי שאם יהיו שיטפונות, אז הם יהיו רק אחר הצהריים, כשאנחנו לא אמורים להיות בנחלים בשעות האלו. זו הייתה התחזית העדכנית ביותר והחיובית ביותר – וזה התווסף לתחושות הרוגע לאותו בוקר והמשך היום".

יובל כאהן, מנהל המכינה הקדם צבאית בני ציון בזמן אסון נחל צפית, מגיע לדיון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע (צילום: פלאש90)
יובל כאהן, מנהל המכינה הקדם צבאית בני ציון בזמן אסון נחל צפית, מגיע לדיון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע (צילום: פלאש90)

ברדיצ'ב טען שעדכן את חברת 'מטאוטק', ושם אמור לו שלא מדובר ביום מתאים לטיול, כתשובה הוא עדכן שהקבוצה כבר לא נמצאת במסלול המקורי שהוא נחל צאלים. אחרי בדיקת התחזית העדכנית על פי מטאוטק, יצא בתחושה שמזג האוויר הצפוי מאפשר טיול סביב השעה 12:30, ברדיצ'ב יצר קשר עם המדריכה נעם דור, שהייתה בחפ"ק כדי לברר על מצב הגשם, אך לא מחשש לשיטפונות, אלא כדי להבין את התנאים לטיול.

"אני הולך בתודעה שהנחלים בכלל לא שוטפים"

אחרי שהבין שבהמשך צפוי לרדת עליהם גשם קל קיבל החלטה שלא לעצור לארוחת צהריים אלא להמשיך בטיול ולאכול בתוך הנחל, או בסביבתו, בעוד כשעה. סביב השעה 13:10 שיטפון שנע מכיוון מערב פגע בגבה של הקבוצה שהלכה מזרחה באפיק.

ברדיצ'ב מתאר לאשונה את רגע האסון: "זו הייתה הפתעה מוחלטת, עלתה לי בראש מחשבה שזו שגיאה, אימה מאוד גדולה, לא ידעתי מאיפה זה בא.. היה לי ברור שקורה משהו נורא ואיום. הייתה מדרגה שהייתה לידנו שהצלחנו לקפוץ עליה. היה חובש שברגע האחרון משכנו אותו אלינו. היינו בנקודה שבה כמעט כל החניכים התחילו לרדת בסולם של הנחל.. התקשרתי לנעם, אמרתי לה שהיה שיטפון בנחל. אמרתי לה שתזמין כמה שיותר מהר חילוץ.. ניסיתי לתפוס את יובל ולא הצלחתי".

מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

השופט, יובל ליבדרו, ניסה להבין מדוע ברדיצ'ב יצר קשר בנוגע למזג האוויר, אם לא חשש לשיטפון.
ליבדרו: "למה יצרתם קשר עם לאופר ומטאוטק?"
ברדיצ'ב: "הייתה יצירת קשר לא מחשש לשיטפונות, אלא חשש לנוחות".
ליבדרו: "אבל היה לכם מידע מראש שיהיה גשם. התכוננתם לזה".
ברדיצ'ב: "היה רצון לוודאות נוספת.. רצינו לתת להם וודאות לקראת מזג האוויר שהולכים אליו".

ליבדרו ביקש להתעכב על השינוי בהערכתו של הראל בן שחר לגבי המצב בנחל במהלך היום טרם האסון. על פי עדותו של ברדיצ'ב, הוא יצא לטיול עם ההבנה בראשו שנחל צפית לא בר שטפון כלל, אך שעה לאסון, נעם דור מסרה לברדיצ'ב שבן שחר טוען שיש סיכוי קלוש לשיטפון, אחר הצהריים.

"אף אחד לא אמר לנו להפסיק"

ליבדרו: "זה שיש דיבור על שיטפון זה לא גורם לך רגע לחשוב שאולי התחזיות לא מעודכנות וצריך לנהוג במשנה זהירות?"
ברדיצ'ב: "אני הולך בתודעה שהנחלים בכלל לא שוטפים.. נעם אומרת לי באותה שיחה שהראל אומר שיש סיכוי קלוש שיהיה שיטפון בצפית עוד כמה שעות.. היא אומרת לי שהיא שאלה את בן שחר אם שעה זה מספיק והוא ענה בחיוב".
ליבדרו: "פתאום הוא אומר לך שיש סיכוי שהנחל ישטוף.. אתמול בערב אמרו לך שהם לא שוטפים. זה לא גורם לך לפקפק במידע שאתה מקבל?"
ברדיצ'ב: "הרגשתי שהשיחה עם נעם מאוד רגועה, זה שהיא התקשרה ועדכנה הרגיע עוד יותר. יודעים איפה אנחנו נמצאים, אומרים לי בטון רגוע שתוך שעה יוצאים ואין בעיה".

ברדיצ'ב המשיך לטעון שכאהן היה מעורב לאורך כל הטיול, כולל זה שהקבוצה ערוכה לטייל בגשם. לדבריו, ההוראה הברורה היחידה של כאהן בהקשר לגשם הייתה לאפשרות של אחד באגן הניקוז, ומכיוון שהבין שאין זה המצב – בחר להמשיך. "אף אחד לא אמר לנו להפסיק.. אני לא מרגיש שמשהו בהנחיות שהיו לטיול שהתעלמתי מהם. יובל והראל היו אנשים מומחים שיודעים על מה הם מדברים וזה היה שיקול דעת שנכון היה להפעיל ולתת לנו ביטחון של מאה אחוז".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!