דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה וחברה

בנקאות חברתית / חדשות טובות לבנק הקואופרטיבי

שינויי חקיקה חדשים בתחום הבנקים החברתיים צפויים להקל על יכולתו של הבנק להתחיל לפעול. במקביל, השיקו באופק שירות הלוואות בריבית נמוכה באמצעות הפלטפורמה האלקטרונית טריא

כסף מול אנשים (צילום אילוסטרציה: Adobe Stock).
כסף מול אנשים (צילום אילוסטרציה: Adobe Stock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הבנק הקואופרטיבי אופק מתקדם לקראת תחילת פעילות. אתמול (רביעי) דנה ועדת הרפורמות בפרק ט' לחוק ההסדרים הנוגע באפשרות הקמת בנקים חברתיים, אגודות אשראי ומנפיקי כרטיסי חיוב. במקביל, השיקו באופק שירות הלוואות בין חברי הקואופרטיב ולווים שמקדמים מטרות חברתיות ונבחרו על ידי הקואופרטיב, בשיתוף פעולה עם פלטפורמת ההלוואות טריא.

רוח גבית

הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל, דנה אתמול בסוגיית היקף האשראי שבנק חברתי יוכל להעניק לחברים בו ולבני משפחותיהם ללא פיקוח בנק ישראל.

הסכום שנקבע בהצעת חוק ההסדרים עומד על 1.5 מיליארד ש"ח. כלומר, עד סכום זה יהיה הפיקוח בידי רשות שוק ההון וככל שסכום האשראי יחצה את הרף שנקבע, יידרשו אותם גופים לעבור לפיקוח המחמיר יותר של בנק ישראל. קביעת רף זה, נועדה לסייע להתבססות הבנקים החברתיים בראשית דרכם. במסגרת הדיונים, ביקשו חברי הכנסת לבחון אפשרות להעלאת התקרה או לחלופין הענקת שיקול דעת לבנק ישראל ביחס להגמשת הפיקוח על בנקים מסוג זה.

ח"כ אלי כהן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"הקמת בנקים חברתיים הופכת למעשית", ח"כ אלי כהן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

יו"ר הוועדה ח"כ אלי כהן (כולנו) אמר כי "בנקים חברתיים הם התאגדות פיננסיות שקיימת בכל העולם המערבי. הודות להסרת חסמים במסגרת החוק בעניין דרישת הפיקוח והפחתת ההון העצמי, הקמת בנקים חברתיים הופכת למעשית. בד בבד להתאגדות גופים עצמאיים, נראה להערכתי התאגדויות נוספות על ידי קבוצות שונות כדוגמת ארגוני עובדים, אגודות סטודנטים ועוד".

במקביל, מקדם משרד האוצר חקיקה להפחתת ההון העצמי הנדרש מאגודת אשראי חדשה מ-75 מיליון ש"ח לשלושה מיליון ש"ח בלבד. קואופרטיב אופק, מצידו, אישר לאחרונה הצעה להרחיב את מספר חבריו באמצעות הפחתת עלות המניה מ-3,000 ש"ח ל1,000 ש"ח.

הסיכוי והסיכון

מיזמים של הלוואות "עמית לעמית" (P2P) – כגון זה שיפעיל קואופרטיב אופק –  פועלים בעולם כבר מספר שנים, ומציעים ריביות נמוכות מהמקובל בבנקים הן ללווים והן למלווים. בישראל פועלות כבר שלוש חברות בולטות בתחום – eLoan, בלנדר וטריא.

ניתוח ביקורתי מפורט של המודל הפיננסי הזה שערך בלוג הסולידית, טוען כי "אין ארוחות חינם" והריביות המשופרות אפשריות בזכות סיכון מוגבר למלווים, כאשר בעלת הפלטפורמה אמורה לקבל עמלות כמעט ללא סיכון. הסיכון למלווים, לא קיים בימים בתיקונם אך עשוי לצוץ בתרחיש שמאיים על כל גוף פיננסי – מיתון ממושך במשק – שיגרום לפיגורים בהחזרי הלוואות רבים בבת אחת. עד כה, שיעור כשל ההחזר המוצהר בטריא עומד על 0.6%, שיעור נמוך במיוחד, אך כזה שלא נבחן עדיין בתקופת מיתון ממושכת.

לדברי המבקרים, הלוואות "עמית לעמית" הן למעשה הלוואות של זרים לזרים, ללא יכולת להעריך את הסיכון. פיזור ההלוואה בין מספר לווים מסייע בהקטנת הסיכון, אך רק במידה מוגבלת. עם זאת, ייתכן שהחיבור בין ההיגיון הקואופרטיבי של אופק לתשתית הטכנולוגית של טריא תוביל לתוצאה שונה.

יהודה טלמון, יו"ר אופק, אמר ל'דבר ראשון' כי שיתוף הפעולה עם טריא הוא כמעט הכרחי, זאת משום שיש לחברה "תשתית טכנולוגית קיימת שמבצעת בעבורנו שירות, במקום שנקים אחת כזו במיליוני שקלים". על פניו, כללי המשחק בהלוואות של אופק שונים מהכללים של שאר ההלוואות שמתווכות דרך טריא, בכך שקבוצת הלווים עומדת בתנאי החיתום וגם בקווי המתאר המוגדרים של אופק. התמורה ללווים היא הלוואה בריבית נמוכה יותר ממה שהיו מקבלים בבנקים. כי על מנת לקבל הלוואה אין צורך להיות חבר באופק, אך יש לעמוד בקווים המנחים העקרוניים שהותוו ע"י הקואופרטיב.

יהודה טלמון. צילום: דבר ראשון
"בודקים גם את כושר ההחזר הצפוי", יהודה טלמון. צילום: דבר ראשון

לדברי טלמון, "לאופק יש מודל חיתום אוטומטי, שבודק גם את כושר ההחזר הצפוי של הלווים" לפני אישור ההלוואה. קבוצת הלווים האפשרית הם מוסדות או מלכ"רים שבאופק חושבים שהם מקדמים מטרות חברתיות ראויות ולכן נכון להעניק להם מימון מחברי האגודה. על פי המודל שעתיד לפעול באופק, ירוויחו המלווים ריבית שנתית של 4-5%, בעוד שהלווים ישלמו ריבית מעט גבוהה יותר, אך פחות מהריבית שהיו מתבקשים לשלם בהלוואה בנקאית רגילה. גם אם מודל החיתום מוצלח, עדיין ייתכנו כשלים בעתיד. במידה ויהיה כשל בהחזר ההלוואה לאופק, יוכלו אולי המלווים להתנחם בעובדה שההלוואה שירתה מטרה חברתית אתה הם מסכימים.

תום דרומי, מנכ"ל אופק אמר ל'דבר ראשון' כי "התחלנו את אופן הפעולה הזה לפני שבועיים. כבר יש הלוואות של טריא שעומדות בדרישות שלנו, שאנחנו מצטרפים למימון שלהם, בתנאי שהריבית בתוך הגבולות שקבענו, 7%-3.5%. ככל שיעבור הזמן נקבל יותר בקשות ישירות אלינו, כאשר מי שיעמוד בקריטריונים יזכה להלוואות שלא רק יותר זולות בממוצע מאשר בבנקים, אלא גם יותר מאשר הממוצע בטריא".

"הכיוון הנוכחי הוא להלוות בעיקר לעסקים קטנים, אבל גם לגופים שמייצגים קהילות חברתיות, מעסיקים שרוצים להעניק ערבות להלוואות מוזלות לעובדיהם" הוסיף, "אנחנו רוצים להיות תשתית לפעולה פיננסית שישתמשו בה הרבה התארגנויות קהילתיות, גם מושבים ושכונות".

דרומי מדגיש שלא מדובר רק בחזון חברתי, אלא גם בנכונות ללמוד משגיאות שעשו קואופרטיבים בעבר. "אם תסתכל למשל על רשת הצרכניות קו-אופ ואחרים, לא היו הגנות מספיקות במוסדות הקואופרטיביים שימנעו שינוי מהותי בתוכם לכיוון של גוף קפיטליסטי שחותר למקסימום רווח" הסביר, "בעתיד עוד נגדיר דרך שבה נפקח על כך שמי שמקבל את ההלוואות שלנו אכן מקדם את המטרות שאנחנו רוצים לקדם".

לצד זאת, ייתכן ששיתוף הפעולה עם טריא כולל בתוכו גם סיכון מערכתי. במידה והחברה עצמה, הפועלת בשוק תחרותי רווי סיכונים, תיקלע למשבר,  יקרו שני דברים: ההלוואות הקיימות מתקבלות דרך חשבון נאמנות במשרד רואי החשבון זיו האפט, והאחריות לגבי המשך הגבייה תעבור למשרד במקום טריא. לגבי הלוואות חדשות, יצטרכו לחשוב באופק על פתרון חדש. הגם שיש בכך בטוחה מסוימת, אין לדעת אם הישענות של גוף פיננסי שתפני על תשתית טכנולוגית קריטית של גוף עסקי פרטי שצריך להשיא ערך לבעלי מניותיו תוכיח את עצמה במבחן הזמן. מכיוון שמודל החיתום של טריא הוא סוד מסחרי, יש סיכוי מסוים שהוא מסנן החוצה אוטומטית גם מבקשי הלוואות שאופק דווקא היו מעוניינים להלוות להם כסף, לו היו מקימים תשתית חיתום עצמאית.

באם יצליח המודל של אופק "לרכב" על תשתית מסחרית, תוך מזעור הסיכונים הטמונים בה, ייתכן שבך יסלול דרך לרבים אשר יקימו מסגרות פיננסיות חברתיות בטכנולוגיה חדשנית ובתנאים כספיים אטרקטיביים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!