דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

ועד אנשי הספר חונך תעריף חדש מול הוצאות הספרים: "שכרנו לא מאפשר קיום בכבוד"

סקר שערך ועד האיגוד העלה שההכנסה ברוטו במקצועות הספר הסתכמה ב-3 השנים האחרונות בכ-7,800 שקלים בלבד בממוצע חודשי | ב-1 בינואר ייתעדכן התעריפון מול הוצאות הספרים המסחריות בכ-33%

חברי ועד אנשי הספר: חמוטל ילין ויניב פרקש. "אפשר לעבוד שנים עם אותה הוצאת ספרים, ואז לגלות שנמצא עורך או מתרגם זול יותר" (צילומים: נגה רותם, מאיה פרקש)
חברי ועד אנשי הספר: חמוטל ילין ויניב פרקש. "אפשר לעבוד שנים עם אותה הוצאת ספרים, ואז לגלות שנמצא עורך או מתרגם זול יותר" (צילומים: נגה רותם, מאיה פרקש)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

תעריפון חדש שבא להסדיר את התעריפים המומלצים לעבודה עם הוצאות הספרים המסחריות בארץ ייכנס לתוקפו ב-1 בינואר. לאחר 14 שנים בהם לא עודכנו התעריפים.

"אפשר לעבוד 10 או 20 שנה עם אותה הוצאת ספרים, ואז לגלות שנמצא עורך או מתרגם זול יותר", אמרו חברי ועד איגוד אנשי הספר, חמוטל ילין ויניב פרקש. "זה קורה כל הזמן. נותרו במקצועות הספר כמה מאות אנשים שזו פרנסתם, בעוד אחרים בורחים מהמקצועות שלנו. שכרנו לא מאפשר קיום בכבוד ולא מבטא את הכישורים, ההשכלה וההשקעה שלנו".

סקר השתכרות שערך ועד האיגוד לאחרונה העלה שההכנסה ברוטו במקצועות הספר (לפני תשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות והפרשה לפנסיה), הסתכמה ב-3 השנים האחרונות בכ-7,800 שקלים בלבד בממוצע חודשי. רמות שכר כאלה מותירות אצל העוסקים במקצועות אלה (מרביתם אקדמאים, רבים מהם בעלי ותק רב במקצועם), הכנסה פנויה חודשית בסך כ-6,300 שקלים ואף פחות.

הסופר והמתרגם, אוהד עוזיאל. "אנשי הספר עובדים כפרילנסרים, ללא תעסוקה יציבה, ללא תנאים סוציאליים, ושכרם נשחק בעקביות" (צילום: אלבום פרטי)
הסופר והמתרגם, אוהד עוזיאל. "אנשי הספר עובדים כפרילנסרים, ללא תעסוקה יציבה, ללא תנאים סוציאליים, ושכרם נשחק בעקביות" (צילום: אלבום פרטי)

האיגוד פנה לאחרונה לממונה על התחרות במשק, עו"ד מיכל כהן, בבקשה לפתוח חקירה בעניין הדואופול של רשתות סטימצקי וצומת ספרים, שהביא לחיסול רוב חנויות הספרים הפרטיות בארץ.

לדבריהם, שתי הרשתות הגדולות שומרות בידן כ-70 אחוזים ממחיר המכירה של כל ספר, הרבה מעל כל ענף קמעונאי אחר. התוצאה היא שהוצאות הספרים נאלצות להסתפק בשאריות כדי לממן את עלויות העריכה, התרגום, ההגהה, העיצוב וההדפסה.

אנשי מקצועות הספר, שרובם עובדים כעצמאים מול ההוצאות, מעבדים כתב יד גולמי לכדי ספר בהיר וקריא. הם ההופכים ספר בשפה זרה לספר עברי. התעריפון החדש נועד לחלצם ממציאות עגומה של שכר נמוך מאוד, שנשחק עוד ועוד בשנים האחרונות ונותר הרחק מאחורי השכר הממוצע בארץ.

"התעריפים החדשים עדיין נמוכים"

הסופר והמתרגם אוהד עוזיאל: "הסופרים והסופרות, המשוררות והמשוררים, שאנחנו אוהבים להתגאות בהם, הם רק קצה הקרחון של העשייה והתעשייה הספרותית. על אף הדימוי הרומנטי (והזול) של יוצר היושב לבדו מול המקלדת, שכל מה שהוא זקוק לו כדי לכתוב הוא מעט השראה, ואולי כמה כוֹסיות".

"כל כתב יד עובר תחת ידי כמה אנשי מקצוע. לקטורים, עורכים ומגיהים. וכל זאת ביצירת מקור בלבד. עולם הספרות העברית נמצא במשבר. אנשי הספר אינם מוכּרים לציבור הרחב, ואינם נהנים אפילו מהתמיכה המוסדית הדלה הניתנת לסופרים ולמשוררים. רבים מביניהם עובדים כפרילנסרים, ללא תעסוקה יציבה, ללא תנאים סוציאליים, ושכרם נשחק בעקביות".

כאמור, החל ב-1 בינואר מתעדכן התעריפון מול הוצאות הספרים המסחריות בכ-33%. ילין: "התעריפים החדשים עדיין נמוכים ואינם משקפים נאמנה את כל מה שנדרש מאיתנו לביצוע עבודתנו, אבל זהו שיפור לעומת התעריפים הנוכחיים, שאינם ריאליים ואינם מכבדים את העוסקים במקצועות הספר. אנחנו מקווים מאוד שבהוצאות הספרים יקבלו בהבנה את התעריפון החדש ויאפשרו לנו להתפרנס בכבוד ולהמשיך ליצור תרבות ראויה לעם הספר".

 תעריפים לדוגמה: (ספר ממוצע כולל כ-15 גיליונות דפוס).

  • תרגום פרוזה מאנגלית: תעריף מומלץ לגיליון דפוס (כולל רווחים) – 1,200 שקלים, לפני מע"מ.
  • עריכת לשון, עיון: תעריף מומלץ לגיליון דפוס (כולל רווחים) – 490 שקלים, לפני מע"מ.
  • הגהת כתב יד ערוך ומותקן לפני עימוד: תעריף מומלץ לגיליון דפוס (כולל רווחים) – 190 שקלים, לפני מע"מ.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!