דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
21.7°תל אביב
  • 18.4°ירושלים
  • 21.7°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 19.1°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

בדרך להקמת ממשלה: כלל ההסכמים הקואליציוניים נחתמו

ההסכם עם יהדות התורה נחתם לאחר שיו"ר הסיעה יצחק גולדקנופף הסכים לוותר על חברותו בקבינט בהתאם לדרישת מפלגת דגל התורה | לצדו נחתמו גם ההסכמים עם הציונות הדתית, ש"ס, עוצמה יהודית ונעם | סעיף 'חוק האפליה' נשאר בהסכם עם הציונות הדתית

יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף (שמאלי מלפנים) ונציגי יהדות התורה והליכוד בחתימת ההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד (צילום: דוברות יהדות התורה)
יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף (שמאלי מלפנים) ונציגי יהדות התורה והליכוד בחתימת ההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד (צילום: דוברות יהדות התורה)
אסף צבי

כלל ההסכמים בדרך להקמת הממשלה החדשה נחתמו. נציגי סיעות יהדות התורה והליכוד חתמו הלילה (בין רביעי לחמישי) על ההסכם הקואליציוני המלא הראשון, והבוקר נחתמו ההסכמים עם הציונות הדתית, ש"ס, נעם ועוצמה יהודית.

ההסכם עם הציונות הדתית כולל התחייבות לשורה ארוכה של צעדים בנושא יהודה ושומרון, בהם הסדרת מאחזים לא חוקיים והישיבה בחומש, והעברת סמכויות הנוגעות לתושבים הישראלים ביהודה ושומרון מהמנהל האזרחי למשרדי הממשלה. עוד נקבע בו תוספת מימון למוסדות חינוך דתיים לאומיים, מינוי רב ראשי דתי לאומי, רפורמה במערכת המשפט ובחינת סעיף הנכד בחוק השבות.

ההסכם כולל גם סעיף שעורר ביקורת ציבורית חריפה, ובו הסכמה להעברת חוק שיכשיר אפליה כלפי קבוצות שונות: לפי ההסכם יתורן החוק למניעת אפליה באספקת מוצרים ושירותים כך שיאפשר לא לתת שירותים עקב "אמונה דתית" של נותן השירות, מה שיוצר בסיס חוקי לאפליה.

סעיף נוסף שעורר מחלוקת רוכך: הקביעה שהרב הראשי לישראל ימנה את הרב הצבאי הראשי במקום הרמטכ"ל, הוחלפה בניסוח כללי על חיזוק מעמדו של הרב הצבאי הראשי. מההסכם עם עוצמה יהודית הוצאה גם ההסכמה על ביטול הסעיף שמונע התמודדות לכנסת עקב הסתה לגזענות.

נספח התפקידים להסכם עם הציונות הדתית, שנחתם כבר בתחילת דצמבר, כולל את מינויו של יו"ר מהפלגה בצלאל סמוטריץ' לשר האוצר ברוטציה למשך שנתיים אחריהן נקבע שיכהן בתפקיד יו"ר ש"ס אריה דרעי, עם מנגנונים שמאפשרים לדרעי מעורבות בקבלת ההחלטות הכלכלכיות גם בזמן שסמוטריץ' הוא שר האוצר. לאחר מכן יכהן סמוטריץ' במשרד הפנים ובמשרד נוסף; אופיר סופר יכהן כשר העלייה והקליטה ואורית סטרוק תכהן כשרה למשימות לאומיות.

ההסכם מקנה ליו"ר המפלגה סמוטריץ' שליטה רחבה על מינוי מועצת החינוך הממלכתי דתי, למרות שהמפלגה אינה אוחזת בתיק החינוך.

שר נוסף מהמפלגה צפוי לכהן כ'שר במשרד הביטחון' ולהיות אחראי על נושאים הקשורים ליהודה ושומרון, שבסמכותו יהיו מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי. לצורך כך הועבר בכנסת תיקון לחוק יסוד הממשלה שיאפשר העברת סמכויות לשר נוסף במשרד. נוסף על כך נקבע שהמפלגה תקבל את ראשות ועדת החוקה וכן את ועדת הרפורמות, שיכולה להיות להעברת מהלכים תוך עקיפת ועדת הכספים שבראשה עומד גפני.

ההסכם עם יהדות התורה נחתם לאחר מחלוקת פנימית בין שתי המפלגות החרדיות שמרכיבות את הסיעה – אגודת ישראל ודגל התורה. בתחילה סוכם שיו"ר הסיעה יצחק גולקנופף, יו"ר אגודת ישראל, יהיה חבר בקבינט המדיני בטחוני נוסף על מינויו לשר השיכון. בדגל התורה, שמתנגדים לעצם החברות בממשלה, ראו בחברות בקבינט חציית קו אדום ואיימו במו"מ נפרד. בסופו של דבר ויתר גולדקנופף על החברות בקבינט.

לפי סיכום התפקידים בין יהדות התורה לליכוד, יהדות התורה תקבל את תפקיד יו"ר ועדת הכספים בכנסת, בו צפוי לכהן יו"ר דגל התורה משה גפני, ותפקיד שר השיכון כולל אחריות על מנהל מקרקעי ישראל, בו צפוי לכהן יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף. עוד תקבל הסיעה שר לענייני "ירושלים ומסורת", יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, יו"ר הוועדה לפניות הציבור, חבר סיעה שיכהן כסגן שר במשרד ראש הממשלה וסגן שר במשרד התחבורה, וחבר סיעה נוסף שיכהן כסגן שר במשרד הרווחה או במשרד אחר שיסוכם עם ראש הממשלה.

ההסכם עם יהדות התורה, שבנוסחו הנוכחי כולל 127 סעיפים ועוד נספח בן 12 סעיפים לתחום החינוך, כולל התחייבות להקצאת משאבים ושינויי חקיקה בתחום הדיור; הקצאת משאבים וביצור המעמד של החינוך החרדי, מגנים ועד ישיבות; ביטול רפורמות שהובילה ממשלת בנט-לפיד, בהן הרפורמות בחקלאות ובכשרות;  פטור מגיוס לתלמידי הישיבות והגדלת התמיכה בהם; וכן שורה ארוכה של מהלכים להקלות ולסיוע לציבור החרדי בתחומי הרווחה והתעסוקה.

עוד כולל ההסכם ניסוח רשמי ראשון של התחייבות לרפורמות בתחום המשפט שיוזם הליכוד, בהן שינוי בשיטת מינוי השופטים, חקיקת פסקת ההתגברות ומינוי יועצים משפטיים במשרדי ממשלה על ידי מנכ"לי המשרדים. רפורמה זו תחייב את תמיכתן של כלל הסיעות בקואליציה.

בהסכם נכללת גם הבטחת הבחירות של ש"ס – הקצאת מיליארד שקלים בשנה לכרטיסי רכישה נטענים ברשתות השיווק למשפחות עניות, באמצעות הרשויות המקומיות ומתקציב משרד הפנים. סוגיה כלכלית משמעותית נוספת היא קביעת תקציב דו שנתי לשנים 2023-2024, מהלך שיצריך שינוי חוק יסוד, לאחר שב-2017 אסר בג"ץ על הממשלה להעביר תקציב דו-שנתי נוסף בלי לשנות את החוק (תקציב 2021-22 חריג מכיוון שעבר בסוף שנת 2021).

מועצת חכמי התורה, שהיא ההנהגה הרוחנית של מפלגת ש"ס, אישרה אתמול את פרטי ההסכם הקואליציוני של ש"ס והליכוד ובירכה עליו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!