דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אזרבייג'ן מטילה מצור על 120 אלף תושבי הרפובליקה הארמנית בנגורנו-קרבאך

עיתונאי מקומי ל'דבר': "אין מוצרי מזון בחנויות, תנועת האנשים ברחובות דלה" | לאחר כשלושה שבועות של מצור קיים מחסור בסחורות בדלק ובציוד רפואי | ארגון ג'נוסייד ווטש מזהיר כי המצב בנגורנו-קרבאך עלול להדרדר לכדי רצח עם | יוניסף: "ככל שימשך המצור כך תגבר הפגיעה בילדים דרך הרעבתם"

חנות ריקה בסטפנקרט בגלל המצור (צילום: מארוט ואניאן)
חנות ריקה בסטפנקרט בגלל המצור "אין מוצרי מזון בחנויות, תנועת האנשים ברחובות דלה" (צילום: מארוט ואניאן)
אוריאל לוי

תושבי הרפובליקה הארמנית ארצאך בחבל נגורנו-קרבאך שרויים מזה שלושה שבועות במצור אותו הטיל צבא אזרבייג'ן. מוסדות האו"ם, האפיפיור וארגון ג'נוסייד ווטש הפצירו בממשלת אזרבייג'ן שתסיר את המצור מיד, ומודאגים ממשבר הומניטרי חדש שיסכן את חייהם של 120,000 תושבי הרפובליקה.

"אין מוצרי מזון בחנויות, תנועת האנשים ברחובות דלה, ומנהל תחנת האוטובוסים סיפר לי שרוב הקווים הושבתו עקב המחסור בדלק" אומר ל'דבר' מארוט ואניאן, עיתונאי ארמני מרפובליקת ארצאך.

חנות ריקה בסטפנקרט בגלל המצור, "ככל שימשך המצור כך תגבר הפגיעה בילדים דרך הרעבתם" (צילום: מארוט ואניאן)
חנות ריקה בסטפנקרט בגלל המצור, "ככל שימשך המצור כך תגבר הפגיעה בילדים דרך הרעבתם" (צילום: מארוט ואניאן)

ב-12 בדצמבר נחסם הכביש המחבר את סטפנקרט, בירת הרפובליקה, לארמניה בסמוך לעיר שושי. מי שחסם את הכביש הם לכאורה "פעילי איכות סביבה" אזריים שהחליטו להפגין נגד כריית אוצרות טבע במכרות אשר נמצאים בשטח שבשליטה ארמנית בנגורנו-קרבאך. פעילי הסביבה מוגנים על ידי כוחות הצבא הרוסי שהוצבו במעבר הרגיש עם תום המלחמה בין ארמניה לאזרבייג'ן לפני כשנתיים. הם לא מאפשרים כל מעבר של אנשים או סחורות בכביש היחיד שמחבר את תושבי הרפובליקה ההררית אל מחוצה לה.

לאחר כשלושה שבועות של מצור, השווקים והחנויות בנגורנו קרבאך ריקים מסחורה. קיים מחסור גם בדלק ובציוד רפואי. לפי עדויות של תושבי המקום כבר ניכרים סימנים של רעב. תושבי החבל מודאגים מגורלם של כ-1100 אזרחים, בהם 270 ילדים, שנסעו לארמניה ואינם יכולים לשוב לבתיהם. כמאתיים ילדים יצאו לטיול בית ספרי בארמניה וכעת אינם מורשים לשוב לחיק הוריהם.

בסטפנקרט בירת החבל נערכה לפני כשבוע עצרת המונים בתביעה להסרת המצור. תושבים ארמנים צעדו בקור ובשלג אל עבר עמדת הצבא הרוסי החוצצת בין "פעילי הסביבה" האזרים לבין בירת החבל בדרישה לפתוח את הכביש.

עצרת המונים בסטפנקרט נגד המצור ב-25.12 (צילום: מארוט ואניאן)
עצרת המונים בסטפנקרט נגד המצור ב-25.12 (צילום: מארוט ואניאן)

ארגון ג'נוסייד ווטש, הארגון הגדול בעולם הפועל למניעת רציחות עמים, העלה את דרוג האזהרה מפני האפשרות שהמצב בנגורנו-קרבאך ידרדר לכדי רצח עם. יוניסף, ארגון הילדים של האו"ם, פירסם דו"ח המזהיר מפני אסון הומניטרי שיפגע קודם כל בילדים, "ככל שימשך המצור כך תגבר הפגיעה בילדים דרך הרעבתם". גם האפיפיור פרנציסקוס התייחס למשבר וקרא להסיר את המצור. ארה"ב, האיחוד האירופי, צרפת וקנדה דרשו מממשלת אזרבייג'ן שלא להשתמש בתושבי החבל כבני ארובה בסכסוך הממושך בינה לבין ארמניה, ולפעול בהקדם כדי להרגיע את המצב.

"העם חזק ונחוש" אומר ואניאן, "אנחנו לעולם לא נעזוב את המולדת ונעשה כל מה שצריך כדי להגן עליה". רק לפני שנתיים, בשיאה של מלחמת נגורנו-קרבאך השנייה, כשטילים ומל"טים נפלו על סטפנקרט ויתר היישובים הארמנים נמלטו רבבות תושבי הרפובליקה לארמניה, מותירים אחריהם רק את הכוחות המזוינים שנלחמו במשך 44 ימים עד שנחתם הסכם הפסקת אש בתיווך רוסי.

צבא רוסיה המסובך במלחמה עם אוקראינה נמנע עד כה משימוש בכח לצורך פתיחת הכביש, ומגן למעשה על פעילי הסביבה שחוסמים אותו. לפוטין חשוב לשמור על יחסים תקינים עם נשיא אזרבייג'אן אילהאם אלייב שמעמדו בזירה הבינלאומית שודרג לאחרונה עקב היותה של אזרבייג'אן יצואנית אנרגיה בתקופה בה נמנעות מדינות אירופה מלצרוך מוצרי אנרגיה שמקורם ברוסיה. על כן חשוב לפוטין לשמור על ניטרליותה של אזרבייג'אן בנוגע למלחמה הרוסית-אוקראינית ולא להיקלע לעימות עימה. מה גם שכל עימות רוסי-אזרי יביא בהכרח לעימות בין רוסיה לטורקיה, בעלת בריתה ופטרוניתה של אזרבייג'אן.

השווקים והחנויות בנגורנו קרבאך ריקים מסחורה (צילום: מארוט ואניאן)
השווקים והחנויות בנגורנו קרבאך ריקים מסחורה (צילום: מארוט ואניאן)

רפובליקת נגורנו קרבאך המכונה בפי תושביה ארצאך הינה בעלת היסטוריה ארמנית, תרבותית ונוצרית עשירה. מאז פירוק בריה"מ מהווה מוקד לחימה עקוב מדם בין ארמניה לאזרבייג'אן. עימות אשר גבה עד כה עשרות אלפי הרוגים ומאות אלפי עקורים ופליטים משני הצדדים. בסתיו 2020 לאחר מלחמה נוספת שנמשכה 44 ימים, השתלטו כוחות צבא אזרבייג'אן בסיוע טורקיה ולוחמים סורים ואחרים על חלקים רבים משטחי נגורנו קרבאך. כל זאת תוך ביצוע פשעי מלחמה וטיהור אתני בתושבי החבל. בין לילה עשרות אלפי ארמנים הפכו להיות פליטים. חלקם מצאו מקלט בבירת החבל סטפנקרט, אחרים נאלצו לעקור אל ארמניה השכנה. לאחר הסכמי הפסקת האש שנחתמו ב- 9 לנובמבר 2020, נותק הרצף הטריטוריאלי בין השטחים שנותרו בשליטה ארמנית בחבל לבין ארמניה עצמה. כך שנגורנו קרבאך הפכה דה פקטו למובלעת בתוך שטח הנמצא בשליטה עוינת של כוחות אזריים.

מדפים ריקים בסטפנקרט בגלל המצור. הכביש המחבר את העיר לעולם חסום מאז ה-12 לדצמבר (צילום: מארוט ואניאן)
מדפים ריקים בסטפנקרט בגלל המצור. הכביש המחבר את העיר לעולם חסום מאז ה-12 לדצמבר (צילום: מארוט ואניאן)

כיום כביש גישה יחיד מחבר את החבל אל ארמניה (ולמעשה אל העולם החיצון). הכביש נשלט ברובו על ידי כוחות צבא רוסיה שהגיעו לאזור כדי לחצוץ בין הצדדים ולאפשר לתושבי נגורנו קרבאך לנוע אל ומארמניה השכנה. מקטע קטן (של קילומטרים בודדים) מכביש הגישה (שאורכו הכולל כשבעים קילומטרים) עובר בסמוך לעיר האסטרטגית שושי שעברה לשליטת אזרבייג'אן במסגרת הסכמי סתיו 2020. מקטע קצר זה שנשלט על ידי צבא אזרבייג'אן (בו הנוכחות הרוסית מוגבלת) מאפשר לאזרים לעיתים תכופות לשבש ולהפריע לתנועה הסדירה על הציר, כל זאת בניגוד להסכמים עליהם חתומים ארמניה, אזרבייג'אן ורוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!