דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה בוגי יעלון

צוללות במחלוקת / יעלון על רכישת הצוללות: "התנגדתי נחרצות"

לאחר שהמל"ל הוציא הבהרה, לפיה תהליך רכישת הצוללות הגרעיניות היה מקצועי ולא היה מוטה משיקולים אישיים של רה"מ, טוען שר הביטחון לשעבר כי בהתבסס על עבודת מטה שנעשתה "לא היה צורך בקניית הצוללות"

נתניהו מבקר על סיפון הצוללת החדשה אח"י תנין, ספטמבר 2014 (צילום: קובי גדעון  לע"מ)
נתניהו מבקר על סיפון הצוללת החדשה אח"י תנין, ספטמבר 2014 (צילום: קובי גדעון לע"מ)
שי ניר

"התנגדתי נחרצות להגדלת צי הצוללות של חיל הים בשלוש צוללות נוספות." כך כתב אתמול (חמישי) בעמוד הפייסבוק שלו שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון. הדברים נכתבו בתגובה להודעות ראש הממשלה בנימין נתניהו והמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) על הליך קבלת ההחלטה לרכישת 3 צוללות גרמניות חדשות. יעלון הדגיש כי רכישתן של הצוללות אינה מוצדקת: "באותה עת, מטעמים מבצעיים, ארגוניים וכלכליים, לא היה לצה"ל צורך בכך, ואף לא בשנים הקרובות – ועמדתי התבססה גם על סמך עבודת מטה מקצועית, מעמיקה ומקיפה שבוצעה בצה"ל ובמשרד הביטחון." ביחס לפרסום של רביב דרוקר המטיל ספק בכשרותו של הליך קבלת ההחלטה אמר יעלון, "איני יודע מה נעשה ומה נחתם לאחר עזיבתי את משרד הביטחון, אך פרסומיו של רביב דרוקר בנושא מטרידים מאוד, ומחייבים בדיקה מקיפה של הגורמים הרלוונטיים". על הודעת המל"ל אומר יעלון, "חסר ואינו משקף את המציאות כהווייתה."

לפני קרוב לשבועיים חשף רביב דרוקר בערוץ 10 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קידם את עסקת קנית שלוש הצוללות מגרמניה ללא ידיעת צה"ל והדרג הבטחוני ובניגוד לתכנון הרב שנתי של מערכת הביטחון. משהודלף ליעלון דבר העסקה הנרקמת, נוצר פיצוץ בינו לבין נתניהו ולבסוף הוחלט שלא תעשה הרכישה. משהתפטר יעלון מהחיים הפוליטיים, בעקבות הצטרפותה של ישראל ביתנו לקואליציה ומינויו של ח"כ אביגדור ליברמן, נתגלה שהעסקה התחדשה ועדיין ללא המלצת מערכת הביטחון. לפני מספר ימים דרוקר חשף בשנית בפרשה כי עורך דינו האישי וחברו הקרוב של נתניהו, דוד שמרון, הוא גם זה המייצג את איש העסקים מיקי גנור וזה האחרון מייצג את המספנה הגרמנית אתה נחתמה העסקה השנויה במחלוקת לרכישת הצוללות. עוד נחשף כי שימרון וגנור הובילו מהלך שנועד לשכנע שאת הצוללות החדשות צריכה לתחזק חברה שיקים גנור, ולא מספנת חיל הים כמו שקרה עד היום.

עלותן של כל אחת מהצוללות מסדרת דולפין היא 400 מליון יורו. עפ"י פרסומים זרים הצוללות מעניקות למדינת ישראל יכולת הרתעה של "מכה שניה גרעינית", תשובה ישראלית למקרה שישראל תספוג מכה גרעינית בשטחה. הליך הרכישה של הצוללות לווה בביקורת ציבורית על העלות הגבוהה של הרכישה והאחזקה ועל כך שהרכישה היא ללא הצדקה בעקבות שינויים אסטרטגים שבאו לאחר חתימת איראן על הסכם הגרעין ונסיגתה מהפרויקט ליצור נשק גרעיני.

נוכח הטענות הקשות המטילות ספק בהליך קבלת ההחלטות לרכישת הצוללות, במשרד ראש הממשלה יצאו בהודעה כי נודע להם לראשונה על הקשר בין שמרון לגנור מפניית ערוץ 10 לקבלת תגובה. עוד נמסר בהודעה כי "עו"ד שמרון מעולם לא שוחח עם ראש הממשלה בנושא צוללות, ספינות, או כל נושא אחר הקשור בלקוחותיו. עו"ד שמרון לא שוחח עם ראש הממשלה על לקוח זה, ולא על שום לקוח אחר." והוסיפו, "כל האנשים הסובבים את ראש הממשלה, ודוד שמרון בתוכם, יודעים היטב שראש הממשלה אוסר בתכלית האיסור לפנות אליו בנוגע לענייניהם העסקיים." בהתייחסות לטיעונים על כך ששיקולי הרכישה מוטים, לכאורה, נאמר, "השיקול היחיד שעמד לנגד עיניו של ראש הממשלה הוא חיזוק עצמתה של ישראל בכלי שייט אסטרטגיים, הנחוצים להבטיח את עתידנו. כל ניסיון לרמוז ששיקולים אחרים השתרבבו להחלטה לרכוש צוללות לחיל הים הוא שקרי ומשולל כל אחיזה במציאות."

המל"ל (המועצה לביטחון לאומי) מיהרו להגיב ושללו את הטענות לכך שמשרד הביטחון לא היה מעורב בעסקה. בהודעתם נמסר, "המל"ל מבקש להבהיר שמערכת הביטחון הייתה מעורבת בכל שלבי רכש הצוללות, ותהליך הרכש שהתנהל היה תקין לחלוטין". בהמשך ההודעה המל"ל מפרט את לוחות הזמנים והליך קבלת ההחלטות: באוקטובר 2015 מעביר משרד הביטחון למל"ל דרישה לרכישת 3 צוללות להחלפת צוללות קיימות. בהמשך אותו חודש, נתניהו נפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם ראש המל"ל יוסי כהן ומעלה את האפשרות לרכישה ונענה בחיוב. במהלך חודש נובמבר באותה שנה נתניהו מעדכן את הקבינט, בנוכחות שר הביטחון יעלון, על פגישתו עם הקנצלרית ועל הסכמתה לבקשתנו לרכוש שלוש צוללות. בתחילת חודש פברואר 2016 נעשית עבודת הכנה של מזכר הבנות בין ישראל לגרמניה, של ראש המל"ל בפועל, יעקב נגל ובמעורבות מנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל ואישורו העקרוני לרכישת הצוללות. בתאריך 16.2.2016 נתניהו מציג למרקל את טיוטת מזכר ההבנות בברלין ויומיים לאחר מכן ראש המל"ל מעדכן את מנכ"ל משרד הביטחון על הפגישה. בסוף חודש יוני השנה משלחת ישראלית בראשות ר המל"ל בפועל ובהשתתפות נציגים בכירים ממשהב"ט וצה"ל נוסעת לגרמניה כדי לפתוח במו"מ על מזכר ההבנות.  באוקטובר האחרון עידכון נוסף בקבינט ובסוף החודש פרוייקט הרכישה מאושר פה אחד בקבינט.

במערכת הפוליטית גם הגיבו לפרסומים השונים. יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) אמר בתגובה לפרסומים, "התהליך התבצע באופן מקצועי, הפרסומים בנושא גורמים לצבא עוול."

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנ"צ), חברה בוועדת החוץ והביטחון, אמרה, "הלחצים הכבדים שרה"מ מפעיל ב – 48 השעות האחרונות על גורמי בטחון כדי שיגוננו עליו ועל עסקת הצוללות חצו מזמן את גבולות הסביר." ביחס לטענות על שמרון אמרה, "יודגש כי גם אם הרכישה הייתה מוצדקת, והיא כלל אינה כזאת, העובדה שלאדם הקרוב ביותר לנתניהו, המעניק לו שרותים על פני שנים – יש אינטרסים כספיים כבדים בעסקה – היא כשלעצמה בגדר שחיתות גלויה". וקראה ליועץ המשפטי לממשלה "לחקור בלא משוא פנים פרשה זו, שהיא לכאורה מהחמורות ביותר שידענו במתחם שבין הון לשלטון."

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנ"צ) אמר כי בפעמיים נוספות נתניהו מקדם את לקוחותיו של שמרון "לפני כשנתיים, פעל נתניהו במרץ לקדם מיזם מסוכן להפקת נפט מפצלי שמן בשפלת יהודה. עורך הדין שמרון ייצג את החברה היוזמת IEI בהליך מול המתנגדים לפרויקט ומול המשרד לאיכות הסביבה. מספר שנים לפני כן, פעל נתניהו לקדם בניית מלון יוקרתי בירושלים עבור יזם נדל"ן שתרם לו כספים ומיוצג גם הוא על ידי עורך הדין המקורב." עוד אמר רוזנטל, "מדובר בניגוד עניינים מובהק. על שמרון לפרסם לאלתר רשימה ובה כל הלקוחות שהוא מייצג אל מול רשויות המדינה." והוסיף, לאסור על ראש הממשלה לעסוק בכל סוגיה הנוגעת לעסקי לקוחותיו של פרקליטו האישי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!