דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מנהיג האיגודים בבריטניה דורש להיפגש עם רישי סונאק, שמנסה להגביל את זכות השביתה

פול נובאק, מנהיג קונגרס האיגודים, פנה במכתב רשמי לראש ממשלת בריטניה בדרישה להיפגש כדי לסיים את אחד מגלי השביתות הארוכים בהיסטוריית הממלכה | סונאק מנסה להגביל את זכות השביתה, וטוען שדרישות האיגודים יעלו 28 מיליארד ליש"ט, אך מומחים טוענים אחרת

הפגנת עובדי שירותי הבריאות הבריטיים (NHS) בלונדון (צילום: AP Photo/Kin Cheung)
הפגנת עובדי שירותי הבריאות הבריטיים (NHS) בלונדון (צילום: AP Photo/Kin Cheung)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

פול נובאק, שמונה בשבוע שעבר לתפקיד מנהיג קונגרס איגודי העובדים בבריטניה, קורא לראש הממשלה רישי סונאק לפגישה דחופה כדי לסיים את גל השביתות במגזר הציבורי. נובאק שלח אתמול (שלישי) מכתב רשמי לסונאק, בו הוא דורש להיפגש עמו לדיון בסכסוכי השכר במגזר הציבורי.

במכתבו הסביר נובאק שהעובדים לא מעוניינים לשבות, אך לאחר עשור של שחיקת שכר לא נותרה להם ברירה אחרת. "צוותי אמבולנסים, פיזיותרפיסטים, מורות ומיליונים אחרים ראו את רמת החיים שלהם צונחת ביותר מעשור של קיצוצי תגמול וקיפאון בשכר", כתב נובאק. "עם שיעור אינפלציה של מעל 10%, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם עוד קיצוץ בשכר הריאלי".

שליש מעובדי הציבור שוקלים לעזוב את המקצוע שלהם

קצב השביתות הגיע לשיא בחודש שעבר בתקופת חג המולד, ונמשך ללא האטה אל השנה החדשה. השבוע נמשכות השביתות ברכבות, ובלונדון גם בשירותי האוטובוסים, המשבשות בצורה דרמטית את שגרת החיים ואת הכלכלה הבריטית. ארגוני המורות בסקוטלנד שובתים אף הם השבוע, וכך גם הבוחנים לרישיון נהיגה. אם לא תהיה התפתחות משמעותית במשא ומתן, בהמשך החודש צפויות האחיות באנגליה להשבית את כל שירותי הבריאות שאינם מצילי חיים.

לדברי נובאק, השביתות הן תוצאה של הזנחה רבת שנים עקב מדיניות הצנע בבריטניה. "השירותים הציבוריים שלנו מצויים במשבר לאחר שנים של תת-תקצוב ומחסור בעובדים. אחד מכל שלושה עובדי ציבור נוקט בצעדים לעזיבת המקצוע, או שוקל זאת באופן אקטיבי".

הוא סבור שהעלאת שכר הכרחית להצלת השירות הציבורי, ובכך גם להפסקת גל השביתות. "אנחנו לא יכולים לפתור את משבר כוח האדם בבתי הספר, בתי החולים או כל מקום אחר, אם לא נטפל בשורש הבעיות. וזה אומר לדון באופן פתוח וקונסטרוקטיבי בשיפור השכר במגזר הציבורי. עד כה, השרים שלך סירבו לעשות זאת", כתב לסונאק.

במקום להיפגש עם האיגודים, סונאק טוען לדרישות גבוהות ומנסה לפגוע בזכות השביתה

חברי הממשלה של סונאק, בדומה לחברי הממשלה הקודמת בראשות בוריס ג'ונסון והממשלה קצרת החיים בראשות ליז טראס, מסרבים להיפגש עם איגודי העובדים. במקום טיפול בדרישות השובתים, סונאק בוחן אפשרויות שונות של חקיקה שתפגע בזכות לשביתה של העובדים. לפי הדיווחים, החקיקה הנשקלת תחייב את ארגוני העובדים לשמור על רמת פעילות של 20% בשירותים חיוניים, ובראשם מערכת הרכבות, גם בשביתה.

סונאק טוען שדרישות השכר במגזר הציבורי מסתכמות ב-28 מיליארד ליש"ט ואינן ניתנות למימון. הכלכלן בן זרנקו מהמכון למחקרים פיסקליים, הטיל ספק במספר אותו סונאק הציג, שהחישובים מאחוריו לא פורסמו. לפי החישוב של זרנקו, העלות האמיתית של הדרישות מגיעה לכמחצית מ-28 המיליארד שסונאק ציין.

גם מרטין וולף, הפרשן הכלכלי הבכיר של הפייננשל טיימס, ביקר את סונאק. בטור שפרסם בעיתון, הוא פירש את עמדת סונאק כהתחמקות וכתב שניתן לממן את העלאות השכר על ידי מיסוי נוסף. הוא הוסיף וביקר את המחשבה שניתן לשמר את איכות השירות הציבורי תוך פגיעה בשכר העובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!