דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ירושלים מצטופפת / סגן ראש עיריית ירושלים: ״אנחנו לפני צונאמי של בנייה לגובה, הכסף השתלט על התכנון״

מגדלים שיהפכו ל'סלאמס', פקקים ביציאה מהבית, ושינוי קו הרקיע של ירושלים: יוסי חביליו, סגנו של משה ליאון, דורש להשהות את תהליכי ההתחדשות העירונית עד ליצירת תוכנית אב | ירושלים מצטופפת, כתבה שלישית בסדרה

יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים (צילום: זהר ויגנר)
יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים (צילום: זהר ויגנר)
דוד טברסקי

יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים, פתח לפני כמה חודשים במאבק תקדימי: ניסיון להשהות או לפחות לצמצם למינימום את כל תהליכי התחדשות העירונית בעיר ותוכניות הבנייה הגדולות, עד יצירתה של תוכנית אב לתכנון העיר. 

"ירושלים עומדת בפני צונאמי של תוכניות בנייה גרנדיוזיות", כתב אז חביליו. "חלקן מנוכרות לאופי העיר, חלקן קורעות את קו הרקיע, וחלקן פוגעות באתרי טבע עירוניים ואתרי מורשת ודת". הדברים נאמרו בעקבות הניסיון של העירייה לקדם את התוכנית שזכתה לכינוי "בורג' חליפה של הר הרצל" – גורד שחקים עצום ממדים שמתוכנן לקום על ציר הרכבת הקלה מול בית הקברות הצבאי ומוזיאון 'יד ושם'. עוד על הכוונת התכנונית של העירייה נמצאים אזורים ירוקים בספר העירוני, כמו רכס עין לבן, עין כרם ואזור הר הצופים. 

הדמיית הפרויקט למגדל בגובה 165 מטר במתחם אפשטיין מול הר הרצל ויד ושם (הדמיה: משרד אדריכלים AS+GG)
הדמיית הפרויקט למגדל בגובה 165 מטר במתחם אפשטיין מול הר הרצל ויד ושם (הדמיה: משרד אדריכלים AS+GG)

"תהליכי ההתחדשות בירושלים הם לא מאוזנים, מופרזים ויכולים לגרום לנזקים לדורות", אומר ל'דבר' חביליו, המבקר הבכיר ביותר של מדיניות ההתחדשות העירונית וקברניטיה, ראש העיר משה ליאון והמהנדס העירוני יואל אבן. דרך עיניו של חביליו, מפלצת הבנייה הירושלמית לא מסתיימת בסיפור של ההתחדשות העירונית – אלא כוללת בתוכה רצון לשנות את קו הרקיע העירוני ואת אופיה של העיר. 

"ההתחדשות צריכה להיות מדודה. בבתים הישנים המטים ליפול מגיע לאנשים לקבל בית טוב, אבל כיום, כשאין לעיר תוכנית מתאר ואין ראייה כוללת, אנחנו נצמדים למדיניות בנייה לגובה לאורך ציר הרכבת הקלה. האם זה מתאים בכל מקום? לא. אבל בלי תוכנית מתאר, מדיניות זה כל מה שנשאר".

״מדיניות הכסף השתלטה על המחשבה בתכנון העיר״

המדיניות שחביליו מדבר עליה היא הבסיס לתכנון הפרוץ של שכונות קריית היובל, גילה, ארמון הנציב, ולתוכניות העתידיות בגבעה הצרפתית. המשותף לכולן הוא שבעתיד תעבור בשכונות רכבת קלה, מה שמאפשר כבר היום להחליף רחובות שלמים בשדרות של רבי קומות. לציבור כמעט אין דרך להתנגד, וגם היכולת של נבחרי הציבור להשפיע על מהלך האירועים נמוכה.

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים. ״אין לעיר תוכנית מתאר ואין ראייה כוללת. בונים לגובה לאורך הרכבת הקלה״ (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/ פלאש90)
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים. ״אין לעיר תוכנית מתאר ואין ראייה כוללת. בונים לגובה לאורך הרכבת הקלה״ (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/ פלאש90)

"מכיוון שההצעה כל כך קיצונית – יש התנגדות לבורג' חליפה של הר הרצל, אבל אם לומר זאת בעדינות, גם שם לא כולם נכנסים בכל הכוח למאבק", אומר חביליו בביקורת על הנהגת העירייה ובכירים שקשורים במוסדות השונים בהר הרצל. "הדוגמה הזו מראה איך השתלטה מדיניות הכסף על המחשבה בתכנון העיר.

"המחקרים מראים שמגדלים מתאימים לאוכלוסייה עשירה. עלות האחזקה שלהם מאוד גבוהה. האנשים בקריית היובל ומנחם לא עשירים. הפחד שלי זה שהכול יהפוך לסלאמס (שיכוני עוני מוזנחים בארה"ב, ד.ט) תוך כמה שנים".

לפי המדיניות הנוכחית, הרכבת הקלה היא הדרך היחידה לצאת מהרחובות הצרים והלא מותאמים לגדילת האוכלוסייה בלי לעמוד בפקקים שעות. באחד המפגשים בין מהנדס העיר לתושבים, הוא התייחס לנושא ואמר שתושבים יצטרכו להתרגל לא להשתמש באוטו. "זה אבסורד", אומר בכעס חביליו. "אני נאבק פה על תחבורה ציבורית בשבת, מהלך שכולם מתנגדים לו. איך אנשים ינועו בשבת? לא תהיה להם ברירה אלא לרכוש אוטו".

זוכרים את הולילנד

"העיר הזו זוכרת היטב מהנדס ואדריכל שהפכו לעושי דברם של ראש העיר", אומר גדי דהאן, ירושלמי ותיק, מדריך תיירים ותושב שכונת ארמון הנציב, ביחס לפרשת הולילנד, פרויקט נדל״ן עצום מימדים, שתוכנן ואושר בתקופת כהונתו של אהוד אולמרט והיה נגוע בשחיתות. בשנים האחרונות מוביל דהאן את המאבק נגד התחדשות עירונית בשכונתו, דרכו נחשף גם לתמונה הרחבה.

גדי דהאן (צילום: דוד טברסקי)
גדי דהאן (צילום: דוד טברסקי)

"בירושלים של היום הקבלנים לוחצים על ראש העיר וראש העיר לוחץ על המהנדס. יואל אבן הוא אדם ישר – אבל הוא נמצא במכבש לחצים כזה שגורם לו לקבל החלטות לרעת התושבים. המנטליות של הולילנד, שנשארה עד היום, היא קבלנים שהצליחו לעקוף את המהנדסים ולקבל אישור מראש העיר.

"מה אני אמור להבין מדבריה של שירה תלמי, יו"ר הוועדה מחוזית של ירושלים, שהמודל שהיא רואה לנגד עיניה עבור ירושלים הוא מקאו. מה זה מקאו? אוכלוסייה מזדקנת שלא צריכה גני משחק ופארקים למשפחות להסתובב בהם. זה נראה למישהו כמו חתך האוכלוסייה של ישראל?״

דהאן פסימי מאוד לגבי הנכונות של הנהגת העיר לחולל שינוי. הוא נזכר במפגש עם מהנדס העיר שהגיע כחלק ממסע שיווק להתחדשות עירונית לשכונה שלו. אבן בחר לתאר בצורה כללית את עתיד השכונה לאחר ההתחדשות, בעוד התושבים ביקשו להבין על כמה קומות מדובר, איך ייראה העיצוב הסביבתי ומה יהיה השינוי באיכות החיים. "יואל אבן אמר לנו: 'רוצים קריטריונים – בואו לדיונים בעירייה'. אני מכבד את השקיפות, אבל סליחה. שלם לי 14 אלף שקלים משכורת ואז אני אתכונן כמו שצריך ואבוא".

דהאן, כמו כל הפעילים הירושלמים, מוביל את המאבק ולומד את הנושא בזמנו החופשי: "זה יחס לועג לתושבים, אני יכול לרוץ ולצעוק, אבל רוב האנשים, בעיקר מבוגרים, נשארים במקום ודורכים עליהם העירייה יוצרת לנו ג'ונגל".

בשנה האחרונה הוקם אגף אסטרטגיה בעיר על ידי משה ליאון, שעוד שנה יעמוד לבחירות. מטרת האגף תהיה להעביר תוכנית אב. אבל דהאן, טוען שזו תעזור מעט לתושבים, מכיוון שהתוכניות הגדולות בנוגע לשכונות כבר מזמן הוכרעו. "יש פה התעלמות טוטאלית מהעיר הזו. מצד אחד משתמשים בכל האיכויות של העיר, האוויר, הירוק, ההיסטוריה והיופי הייחודי בשביל לעשות כסף שבסופו של דבר יהרוג אותו.

"הרבה פעמים אומרים שחיתות, אבל זה לא המקרההמקרה הוא שכל יזם הוא מלך", אומר חביליו בתשובה לטענת העירייה שהבנייה המואצת היא חדשנית ומקור לגאווה. "זה לא מעטפות מתחת לשולחן – זו מדיניות של הוועדה המחוזית ומהנדסי העירייה. כן, יש משבר דיור, אבל הפתרון לא יכול להיות בכל מחיר, אנשים מבקשים איכות חיים, לא רק דירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!