דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
23.7°תל אביב
  • 18.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 24.3°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 26.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כ-200 שליחי וולט הפגינו בחיפה ובירושלים: "אנחנו עושים חצי משלוח בחינם"

כ-150 שליחי וולט הפגינו וערכו שיירה בירושלים, 50 נוספים הפגינו בחיפה | ההפגנה זכתה לתמיכה רחבה מהשכנים ומעוברי אורח "זה סופר קשה להתאגד, במיוחד כשהם עובדים ככה" | ההנהלה יצאה לדבר עם השליחים: "עובדים מאחורי הקלעים כדי למצוא לכם פתרון"

הפגנת שליחי וולט בירושלים (צילום: אור גואטה)
הפגנת שליחי וולט בירושלים (צילום: אור גואטה)
אור גואטה

כ-150 שליחי וולט הפגינו היום (רביעי) בירושלים במחאה על השינוי בתנאי העסקתם, הפוגע בשכרם בפועל. זהו היום השני למחאת השליחים, שזוכה למעורבות רבה מצד עוברי אורח ושליחים מחברות נוספות, הסובלים מהעומס אך תומכים במחאה. 50 שליחים נוספים הפגינו ברחוב שער פלמר בחיפה. העובדים הציגו את הטלפונים שלהם, שמראים עומסים כבדים במשלוחי החברה ותגמול נמוך יותר מבעבר לשליחים.

לאחר כשעתיים של הפגנה ברחוב הלל במרכז העיר ירושלים, המרכז מסעדות ובתי עסק רבים אליהם השליחים נוהגים להגיע כדי לבצע משלוחים, החלו השליחים בשיירה של למעלה מ-100 אופנועים אל עבר משרדי החברה שבשכונת רוממה בעיר.

עובדי וולט מכינים שלטים בעברית ובערבית במחאה על תנאי העסקתם (צילום: אור גואטה)
עובדי וולט מכינים שלטים בעברית ובערבית במחאה על תנאי העסקתם (צילום: אור גואטה)

"יש לי אישה בבית וילדים קטנים" סיפר שליח שביקש להישאר בעילום שם. "יש לנו הוצאות של ביטוחים, דלק, מס הכנסה, רואה חשבון, יש לנו עבודה מסוכנת בכבישים, אנשים לא רואים אותנו ולא מסתכלים עלינו. אנחנו פה כדי שיחזירו לנו את מה שלקחו לנו ובעזרת השם נעשה ונצליח". ג'מאל (30) הוסיף: "אנחנו עובדים בשמש, בגשם, זה הרבה יותר קשה בשבילנו עכשיו".

"יש פה מאבק של עובדים צעירים שנשלטים על ידי מערכת שרירותית וכשפוגעים בתנאי ההעסקה שלהם זה טבעי שהם יצאו למחות", אומר אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד, "אנחנו שמחים לעזור להם במה שאנחנו יכולים כדי לקדם את המאבק הצודק הזה ולהביא לשינוי חיובי בתנאי ההעסקה שלהם".

הפגנת עובדי וולט בירושלים (צילום: אור גואטה)
הפגנת עובדי וולט בירושלים (צילום: אור גואטה)

"משלוח שהיינו מקבלים עליו 45 ש"ח, היום נקבל 30"

"ברגע שוולט נכנסו לירושלים התחלתי לעבוד שם", מספר נתנאל (25), "תוך זמן קצר התחלנו לצרף חברים לעבודה ולקבוצה של וולט, נהיינו קהילה, אנחנו עוזרים אחד לשני, חולקים בטיפים ונפגשים מדי פעם. אבל ברגע שהכל מתייקר במדינה ולצערי מה שקורה זה שאנחנו היחידים שמפסידים פה. וולט רוצים להרוויח ולהתרחב והם עושים את זה על חשבוננו. הם ניצלו את זה שעכשיו חורף אז הם הכניסו את השינוי הזה, ובגלל שיש המון עבודה זה כאילו פחות מורגש, הם צירפו גם הרבה מאוד שליחים נוספים כדי לגשר על הפער שנוצר".

בעיר הררית כמו ירושלים, קיים פער גדול בין המרחק האווירי למרחק התחבורתי בין שתי נקודות בעיר. וולט שינו את אופן התגמול מתגמול לפי מרחק אווירי עם תוספת תשלום על כל 250 מטרים של נסיעה, לתגמול לפי המרחק התחבורתי, אך בד בבד שינוי את אופן התגמול ואת הסכום שלו.

שיירת הפגנת עובדי וולט בירושלים (צילום: תומר זליקוביץ', הסתדרות הנוער העובד והלומד)
שיירת הפגנת עובדי וולט בירושלים (צילום: תומר זליקוביץ', הסתדרות הנוער העובד והלומד)

"אם היה בעבר משלוח לפסגת זאב שהיינו מקבלים עליו 45 ש"ח, היום נקבל עליו 30. אם יש 'באנדל', כלומר שני משלוחים לאותו אזור, היית מקבל על כל משלוח בנפרד, אבל מבחינת וולט אם היית מקבל על שני משלוחים לפסגת זאב 90 שקלים, היום אתה מקבל עליהם 60-65 שקלים, כך שאנחנו רק מפסידים והחברה מרוויחה יותר".

"חשבנו שהשינוי דווקא יעזור לנו ונקבל לפי מה שאנחנו נוסעים, אבל זה לא מה שקרה", מספר נתנאל. "אני מאמין שזה יתרחב ויגיע לעוד מקומות בארץ אז אני קורא לכל השליחים להתחיל להתעורר על עצמם כי זה יגיע גם אליהם".

עובדי וולט מציגים את עומס המשלוחים והתגמולים עליםה בהפגנה בירושלים (צילום: אור גואטה)
עובדי וולט מציגים את עומס המשלוחים והתגמולים עליםה בהפגנה בירושלים (צילום: אור גואטה)

"אני סטודנט לרפואה, והעבודה בוולט הכי טובה לסטודנטים", מספר זאכי (29), "אבל עכשיו עם השינוי שהם עושים אי אפשר לעבוד איתם יותר. הם אשכרה גונבים אותנו. עשיתי תאונה לפני שבועיים. התאונה עלתה לי 40 אלף שקל ועכשיו אני לא עובד. אני בניתי על זה שאחזיר לבן אדם (מהתאונה-א.ג.) את הכסף, עכשיו איך אני אחזיר לו?".

"אנחנו לא יודעים על מה אנחנו מקבלים כסף", הוא מוסיף. "אם במודל הישן ידענו איך עובד התשלום, עכשיו אומרים לנו זה המשלוח וזה התשלום, אין על מה לדבר בכלל. אנחנו עושים חצי משלוח בחינם".

תמיכה מבחוץ: "אין דרך להישאר אדישים לדבר כזה"

גם עובדים מחברות משלוחים אחרות הגיעו לתמוך. "יש לנו הרבה יותר עומס עכשיו", מספר חמזה (22), העובד ב'תן ביס', "הייתי רוצה לעבוד בוולט, אבל לא כמו שעכשיו. העבודה אצלנו עדיפה, משלמים פנסיה, תלוש, א תה לא צריך לפתוח עסק עצמאי, עדיף להיות שכיר".

הפגנת עובדי וולט בירושלים (צילום: אור גואטה)
הפגנת עובדי וולט בירושלים (צילום: אור גואטה)

עשרות צעירים, מבוגרים ובני נוער חלפו על פני ההפגנה ועודדו את המפגינים. "אני גרה פה למעלה וזה היום השלישי שאני רואה אותם, ומה שהם עושים זה פשוט מדהים", מספרת מיה ברבי (23), סטודנטית למשפטים. "וזו הזדמנות מדהימה בשבילם, חייבים להצטרף למחאה הזו", היא מספרת לאחר שבמשך שעה ארוכה שוחחה עם המפגינים, צילמה את ההפגנה והעלתה לרשתות החברתיות ועודדה אותם.

"כבר עכשיו עובדי וולט עובדים בתנאים נוראיים", היא אומרת, "אם מדברים על ההבדל בין העסקה ישירה ללא ישירה, זה עובדים שמראש אין להם תנאים בכלל, ועכשיו אני לומדת מהם שעוד לקחו להם תנאים וגם ככה הם בקושי מרוויחים. זו עבודה קשה ויש שליחים שעברו תאונות, אין דרך להישאר אדישים לדבר כזה. זה גם סופר קשה להתאגד, במיוחד כשהם עובדים ככה וכשיש אנשים שממש צריכים את העבודה הזו".

עוברי אורח תומכי בהפגנת עובדי וולט בירושלים (צילום: אור גואטה)
עוברי אורח תומכי בהפגנת עובדי וולט בירושלים (צילום: אור גואטה)

"אני חושבת שזו ממש אחריות שלנו לצאת ולקרוא לצדק בשבילם, אני חושבת שזה אחד הדברים החשובים", אומרת מאיה. "בכלל זכויות עובדים זה חשוב, ועובדים שחווים תנאים ממש קשים זה בכלל חשוב".

וולט: הכנסות השליחים לא ייפגעו במודל החדש

העובדים הגיעו למשרדי החברה בירושלים והפגינו מולם. נציג מטעם החברה יצא לדבר עם העובדים ואמר "הקשבנו לכם אתמול מכל הלב, גם פה וגם בחיפה", אמר הנציג. "בשביל זה שלחנו לכם הודעה בנושא. אנחנו עובדים מאחורי הקלעים. אני יודע שאתם רוצים פתרון עכשיו ואני מבין אתכם. אנחנו נעדכן אתכם כבר היום מה הולך לקרות ומתי הולך לקרות. לא סתם שלחנו את ההודעה הזו כי אנחנו עושים המון עבודה מאחורי הקלעים בשביל לא לפגוע בכם ובהכנסות שלכם. שמענו מה כואב לכם ואנחנו באים לפתור את זה אתכם".

מחברת וולט נמסר: השבוע החל שדרוג של מודל תשלומים לשליחים בחיפה וירושלים המתגמל שליחים על בסיס מאמץ השליח לכל משלוח. המודל מדויק יותר, משתפר תמידית, ושקוף לשליח מהרגע הראשון. החידושים המרכזיים במודל, כמו תשלום לפי מרחק נסיעה במקום מרחק אווירי, הגיעו מפידבקים של שליחים. אנחנו ממשיכים להיות קשובים לשליחים וללוות אותם לאורך תקופת השינוי. הכנסות השליחים לא ייפגעו במודל החדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!