דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

הרצוג: "לא אתן לפגוע בעקרונות מגילת העצמאות, פועל ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף"

נשיא המדינה הרצוג הגיב למתיחות סביב הרפורמה במערכת המשפט: "אנחנו בעיצומה של מחלוקת עמוקה שקורעת את העם. העימות הזה מדאיג אותי מאד" | רה"מ נתניהו: "מיליוני אזרחים שהצביעו עבור מחנה הימין דרשו מאיתנו לעשות רפורמה"

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות (צילום: שידור חי, בית לוחמי הגטאות)
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות (צילום: שידור חי, בית לוחמי הגטאות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג התייחס הבוקר (ראשון) למחלוקת סביב הרפורמה הצפויה במערכת המשפט, יום לאחר ההפגנה מחוץ למעונו בירושלים. הרצוג הביע את דאגתו מהעימות: "יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית – ובהם מערכת המשפט – הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם מכל משמר, גם כשמתקיימים וויכוחים ודיונים עקרוניים על היחסים בין הרשויות".

"אני מעריך את כל המתווכחים, המעורבים, המוחים והמפגינים, ואת מעורבות הציבור בדיון החשוב הזה. אני מכבד את הביקורת כלפיי, אבל אני כרגע מתמקד בשני תפקידים קריטיים שאני מאמין שמוטלים עלי כנשיא המדינה בעת הזאת: למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם".

הרצוג אמר כי בית הנשיא הוא המקום היחידי היום שזוכה לאמון כל הצדדים ומסוגל לקיים התדיינות בנושא באופן שמקובל על כולם, וכי הוא פועל בשבוע האחרון במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף, קשוב ומכבד, שהוא מקווה שיניב תוצאות. "אני מודה בכנות שאינני בטוח בהצלחת המהלך. יש רצון טוב מצד הגורמים השונים אשר האחריות מוטלת עליהם, אבל הדרך עוד ארוכה והפערים משמעותיים".

"עקרונות מגילת העצמאות וקווי המתאר היהודיים והדמוקרטיים של מדינתנו הם נר לרגליי, ולא אתן לפגוע בהם. יש לנו מדינה וחברה – חזקות ומגוונות, שצלחו אתגרים רבים בעבר.  אני מתחייב שאמשיך לפעול בכל כוחי, ומקווה שנוכל למצוא את הדרך הנכונה לצאת גם מהמשבר הקשה הזה״.

הרצוג אמר את הדברים לאחר שאתמול (שבת) התקיימו הפגנות רחבות היקף ברחבי הארץ נגד הרפורמה הצפויה במערכת המשפט. חלק מהמפגינים קראו לו שלא לחתום על החוקים שיעגנו את הרפורמה. זאת למרות שנשיא המדינה חתום על כל חוקי המדינה באופן פורמלי בלבד, ובפועל אינו חלק מההצבעה ומקבלת ההחלטה עליהם בכנסת.

נתניהו: "מיליוני אזרחים שהצביעו עבור מחנה הימין, דרשו מאיתנו לעשות רפורמה מקיפה במערכת המשפט"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר להפגנות בפתח ישיבת הממשלה. לדבריו, מצביעי מחנה הימין בבחירות תמכו ברפורמה שמקדמת הממשלה. "לפני חודשיים התקיימה בישראל הפגנה ענקית, אם כל ההפגנות. מיליוני אנשים יצאו לרחובות כדי להצביע בבחירות. אחד מהנושאים המרכזיים שהם הצביעו עבורו הוא ביצוע רפורמה במערכת המשפט".

לדברי נתניהו, "חבריי ואני, שרבים מהם נמצאים כאן סביב לשולחן, אמרנו זאת אין ספור פעמים, ומיליוני אזרחים שהצביעו עבור מחנה הימין, ידעו על הכוונה לעשות רפורמה מקיפה במערכת המשפט. יותר מזה, הם דרשו זאת מאיתנו. כל אחד שהיה בכינוסי הבחירות שלנו, במרכזי הערים, בשכונות, שמענו את הקול עולה מהקהל. ויש גם רבים מאלה שלא הצביעו עבורנו שידעו והסכימו שיש צורך לערוך תיקונים יסודיים במערכת המשפט. ואכן הקריאה הזאת באה לאורך השנים, משורה ארוכה של שרי הממשלה מכל הקשת הפוליטית. כולל טומי לפיד ז"ל, יעקב נאמן ז"ל, חיים רמון, דניאל פרידמן ועוד רבים אחרים."

"דברים ברוח זו נאמרו ע"י ממשלות מימין ומשמאל, ואף אחד לא חשב אז לומר שמדובר ב'קץ הדמוקטיה'. לאמיתו של דבר, מה שאנו מבקשים לעשות הוא להחזיר את האיזון בין הרשות שהיה קיים בישראל במשך 50 שנה, ושקיים היום בכל הדמוקרטיות המערביות. ולכן צריך לקיים שיח ענייני, מעמיק, רציני, בוועדת החקיקה, בוועדת החוקה של הכנסת, ולא להיסחף לסיסמאות מתלהמות של מלחמת אחים והרס המדינה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!