דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

גמלאים יוצאי רוסיה פנו לסמוטריץ': "הפנסיות עדיין תקועות, רבים מסתמכים עליהן"

עשרות אלפי גמלאים לא מקבלים פנסיה מאז שהוטלו סנקציות על רוסיה, למרות הבטחות של ליברמן | לאחרונה נרשמה פריצת דרך כשכסף עבר לחלק מהגמלאים שבבנק הפועלים | "רוב הפנסיונרים משתייכים לשכבות ההכנסה הנמוכות ומנהלים את תקציבם החודשי על סמך התשלומים האלו" כתבו הפנסיונרים לשר האוצר החדש סמוטריץ'

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
דוד טברסקי

קבוצת גמלאים יוצאי רוסיה פנו במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בבקשה שיסייע בהעברת הפנסיות שלהם שתקועות בגלל הסנקציות שהוטלו על רוסיה. "רוב הפנסיונרים משתייכים לשכבות ההכנסה הנמוכות ורבים מנהלים את תקציבם החודשי על סמך התשלומים האלו, נוכח המצב הכלכלי, המצב נהיה קריטי במיוחד", כתב אלכסנדר קלמנוביץ, ממנהיגי קבוצת גמלאים המנסים לכבר חודשים לקבל את הקצבה.

11 חודשים חלפו מאז תחילת המלחמה באוקראינה והטלת הסנקציות רוסיה בתגובה, ועשרות אלפי גמלאים רוסים עדיין לא מקבלים את הקצבה החודשית שלהם. במקביל לאחרונה נרשמה פריצת דרך, כשפנסיונרים המנהלים את חשבונם בבנק הפועלים התחילו לקבל תשלום בתחילת החודש. חשוב להדגיש כי מהלך זה קרה בחסות עבודת הבנק ואין לו קשר לנסיונות השונים של מוסדות המדינה להתערב בעניין.

לאחר חצי שנה של התחמקויות מצד המדינה, קיבל קלמנוביץ' בחודש האחרון תשובה מבנק ישראל שהבעיה תלויה בהוראות מנהלתיות של בנקים מחוץ לארץ (קורספונדנטים) שמסרבים להעביר את הכספים. "בתקשורת בשפה הרוסית פורסמו הבטחות שונות של אביגדור ליברמן לטפל בנושא, אך מלבד ההבטחות – לא הייתה שום התקדמות", כתב קלמנוביץ'.

לטענת קלמנוביץ', בחודשים האחרונים המוסד לתשלומים סוציאליים ברוסיה ביקש מהפנסיונרים בארץ למלא מסמך שיאשר את ההעברות ביורו, ולא בדולרים, כמקובל עד היום. לדבריו, חלק מהפנסיונרים שמנהלים את חשבונם בבנק הפועלים החלו לקבל העברות ביורו בתחילת החודש אך לא ברור אם הן ימשיכו או שמא מדובר בהעברה חד פעמית. "המצב דורש התערבות משרד האוצר ובנק ישראל. העברות חייבות להיות קבועות", נכתב במכתב.

בישראל ישנם כ-57 אלף פנסיונרים המקבלים תשלומי פנסיה מרוסיה פעם ברבעון. כ-40 אלף מהם מקבלים אותה ישירות מרוסיה ועוד 17 אלף, שעלו לארץ עד 1993, מקבלים אותם דרך הביטוח הלאומי. בקיץ האחרון הודיע ליברמן, שמערכת הביטוח הלאומי והאוצר הגיעו לסיכום על פתרון ביניים, שלפיו הביטוח הלאומי יפעל להעברת כספי הפנסיה כמקדמה על חשבון הכספים שעתידיים להתקבל מרוסיה, תוך קבלת שיפוי מהאוצר, ובמקביל ייעשה מאמץ לפתיחת הערוצים הנדרשים להחזרת התשלומים. נכון לינואר 2023 שיפוי זה לא קרה והכספים לא הועברו.

החרגת תשלום הקצבאות מהסנקציות על ידי הבנק במרכזי בארה"ב (הפדרל רזרב) באוגוסט האחרון היא זו שאפשרה את הפתח לחידוש ההעברות, שהיו נעולות לחלוטין עד אז. בגלל הסנקציות על הבנקים הרוסים והגופים הפיננסים האמונים על העברות.

לפני חודשיים נודע ל'דבר' שבתוך הוואקום בו המדינה נכשלה מלסייע השתלבו  חברות פרטיות, המספקות עבור תשלום גבוהה הוצאה של הכספים בדרכים עקיפות לאלו שהיו מקובלות עד כניסתן לתוקף של הסנקציות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!