דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עשירי הקורונה: האחוזון העליון גרף 63% מהעושר שנוצר מאז 2020

דו"ח שמתפרסם מדי שנה לקראת הוועידה בדאבוס חושף את ממדי אי השוויון בעולם | כותבי הדו"ח: "מס עושר של 5% על מיליארדרים ומולטי-מיליונרים יכול לחלץ 2 מיליארד אנשים מעוני קשה"

הרמת כוסית (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
הרמת כוסית (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

בעוד האינפלציה בעולם שוחקת את שכר העובדים, 95% מתאגידי המזון והאנרגיה הכפילו את רווחיהם בשנת 2022, כך נחשף בדו"ח אוקספם השנתי שהתפרסם אתמול (שני), לקראת הפסגה בדאבוס. לפי הדו"ח, בשנתיים האחרונות הגדיל האחוזון העליון את עושרו בכמעט כפול משאר 99 האחוזונים. לראשונה מזה 25 שנים, העוני הקיצוני והעושר הקיצוני התרחבו בו-זמנית.

אוקספם היא קונפדרציית ארגונים בריטית ששמה לעצמה למטרה למגר את העוני ברחבי העולם. בשנים האחרונות מפרסם הארגון את דו"ח אי השוויון שלו בזמן שהאליטה העסקית העולמית עושה את דרכה במטוסים פרטיים לאתר הסקי בדאבוס, בו מתקיים כנס הפורום הכלכלי העולמי.

לפי הדו"ח, מאז 2020, 26 טריליון דולר, שהם 63% מסך העושר החדש, הגיעו לאחוזון העליון, בעוד 99 האחוזונים הנותרים הסתפקו ב-16 טריליון (37%). המיליארדר הממוצע הרוויח כ-1.7 מיליון דולר של עושר חדש על כל דולר שהרוויח מישהו מתשעת העשירונים התחתונים.

עליית מחירי האנרגיה והמזון אולי מקשה על העובדים והעסקים הקטנים, אולם עשירי העל חוגגים. לפי הדו"ח, 95% מהתאגידי המזון והאנרגיה הכפילו את רווחיהם בשנת 2022. עודפי הרווחים של התאגידים אחראים לפחות לחצי משיעור האינפלציה בארה"ב, הממלכה המאוחדת ואוסטרליה.

אולם מנגד, העובדים סובלים. כ-1.7 מיליארד עובדים חיים במדינות בהן שיעור עליית המחירים עוקף את קצב עליית השכר. מעל 820 מיליון אנשים, בערך אחד מכל עשר ברחבי העולם, סובלים מרעב.

לפי כותבי הדו"ח, מס עושר בינלאומי בשיעור של 5% על מיליארדרים ומולטי-מיליונרים יוכל לגייס כ-1.7 טריליון דולר בשנה, שיספיקו לחלץ 2 מיליארד אנשים מעוני קשה. עם פרסום הדו"ח, אמרה גבריאלה בוצ'ר, מנכ"לית אוקספם: "בזמן שאנשים רגילים צריכים לוותר באופן יומיומי על צרכים בסיסיים כמו מזון, עשירי העל מתעשרים מעבר לכל דמיון. שנתיים לתוך העשור, כבר אפשר לומר שהוא מתעצב להיות העשור הטוב ביותר עבור המיליארדים".

בוצ'ר חזרה על הקריאה של אוקספם להטיל מיסוי על עשירי העל ועל תאגידי הענק הבינלאומיים: "הגיע הזמן להיפטר מהמיתוסים הנוחים שהקלות מס לעשירים ביותר גורמות לעושר שלהם ל'חלחל למטה' באופן כלשהו".

מאסק משלם 3% מס בעוד מוכר קמח מאוגנדה משלם 40%

המסקנה של אוקספם מהנתונים היא כי יש למסות את עשירי העל כדי להילחם בעוני העולמי. בדו"ח ציינו שבעוד אילון מאסק, אחד מהאנשים העשירים בעולם, שילם מס אפקטיבי של כ-3% בין 2014 ל-2018, אייבר כריסטין, מוכר קמח מאוגנדה שמרוויח 80 דולר בחודש, משלם מס בשיעור של 40%.

הדו"ח מבקר את המדיניות שמאפשרת לעשירי העולם להתחמק ממיסוי על עושרם. יותר מחצי מהמיליארדים העולמיים חיים במדינות ללא מס ירושה. יחד, הם יעבירו כ-5 טריליון דולרים ליורשים שלהם, ללא מיסוי, יותר מהתוצר הגולמי השנתי של כל יבשת אפריקה.

הדו"ח מראה שבעבר, המיסוי על העשירים היה גבוה בהרבה. בארבעת העשורים האחרונים ממשלות ברחבי העולם חתכו את המיסוי על ההכנסה של העשירים ביותר. במקביל, המיסוי על מוצרים ושירותים, שנופל באופן לא מידתי על מעמד הביניים והשכבות החלשות, הורחב.

גם בישראל, בגלל מע"מ גבוה ומס הכנסה נמוך, שיעור המס שמשלמים משקי הבית מהשכבות החלשות כמעט זהה לזה שמשלמים העשירונים העליונים. לא בכדי, ישראל היא מהמדינות שסובלות מאי השוויון החמור ביותר ב-OECD.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!