דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה מסוכנת / מפעילי העגורנים: "הטיפול ‏בתלונות על הפרות חוק מתארך ללא סיבה"

כתבו בארגון הארצי של מפעילי עגורן צריח בסיכום פגישה שערכו עם בכירים במשרד העבודה והרווחה. אנשי הארגון בירכו על הכוונה להנפיק רישיונות מגנטיים למפעילי עגורן אך קראו למשרד לנקוט בצעדים נוספים על מנת לאכוף את חוקי העבודה

עגורנים (צילום: אוליביה פיטוסי  פלאש 90)
עגורנים (צילום: אוליביה פיטוסי פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בפגישה מיוחדת שערכו בשבוע שעבר עם בכירים במשרד העבודה והרווחה, טענו נציגי הארגון הארצי של מפעילי עגורן צריח בישראל, המאוגד בהסתדרות עובדי הבניין והעץ, כי אין די אכיפה של חוקי העבודה בענף הבנייה, ובייחוד של החוק המגביל את מספר שעות העבודה. לטענתם, שעות עבודה המרובות מהוות חלק מבעיית הבטיחות בענף הנחשב למסוכן מבין ענפי העבודה בישראל.

הפגישה נערכה בשבוע שעבר בין נציגי ההתארגנות הצעירה לבין מנכ"ל משרד העבודה והרווחה אליעזר יבלון, ראשת מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ורדה אדוארדס, וראשת מנהל ההסדרה ואכיפת חוקי העבודה יפה סולימני.

"יצאנו בתחושה מאוד לא נוחה לגבי‏ מידת ‏נכונות ‏מינהל ‏ההסדרה‏ והאכיפה ‏לקידום‏ יזום‏ של‏ הסוגיות ‏שהעלנו" כתבו חברי הארגון בסיכום הפגישה, "כך ‏למשל, לא ‏ברור ‏לנו ‏מדוע ‏סירבה ‏גב' סולימני ‏לציין ‏באופן ‏פומבי ‏כי ‏פניות ‏ותלונות‏ של ‏עובדים ‏יבדקו, כמו‏ כן ‏לא ‏ברור ‏לנו ‏מדוע ‏דרוש ‏כל ‏כך ‏הרבה‏ זמן ‏לטיפול ‏בתלונות ‏שהעברנו. גב' סולימני ‏ציינה‏ אורכי ‏זמן ‏לא‏ סבירים‏ (בין ‏חצי‏ שנה‏ לשנה) כאשר ‏לנו ‏ברור ‏כי ‏למינהל ‏ההסדרה ‏כלים ‏אפקיטיביים ‏ומהירים ‏ביותר ‏לאכיפה, כמו‏ העיצומים ‏הכספיים, דבר ‏שלדוגמה ‏לא ‏קיים ‏ב‏מינהל‏ הבטיחות. בעינינו ‏חמור ‏הדבר, שאותם ‏עיצומים‏ כספיים, ש‏שר ‏העבודה‏ והרווחה ‏מדבר ‏עליהם היום ‏ככלי‏ נוסף ‏למפקחי ‏הבטיחות ‏בעבודה, נמצאים‏ כבר ‏כיום‏ ברשותם ‏של ‏מפקחי ‏הסדרה ‏ואכיפה-אך ‏השימוש ‏בהם ‏אורך ‏חצי ‏שנה ‏לפחות".

לאחרונה אימץ מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית את המלצת הארגון להנפיק למפעילי המנופים רישיונות הפעלה מגנטיים, בדומה לרישיונות נהיגה – וזאת כדי להתמודד עם תופעת הזיופים הנרחבת במקצוע המסכנת חיים ומושכת את תנאי ההעסקה כלפי מטה. אולם אנשי הארגון טוענים שצעד זה לא מספיק וכי נדרשת גם אכיפה וענישה על מנת לשרש את תופעת הזיופים והפעלת העגורנים בלא רישיון.

אנשי הארגון קראו למינהל להקים מאגר מידע ממוחשב שיאפשר לדעת בכל זמן נתון איזה רישיון מנופאי משמש בכל אחד מאתרי הבניה המורשים ברחבי הארץ. לדבריהם, מדובר בטכנולוגיה קיימת שלא מצריכה כוח אדם נוסף. אנשי הארגון ציינו, כי מנכ"ל המשרד, אליעזר יבלון, התנגד להצעה זו ואמר כי מנהל‏ הבטיחות‏ אינו ‏המשטרה‏ וכי‏ הפיקוח‏ צריך‏ שיהיה‏ "רנדומלי", זאת על אף שרק באוקטובר האחרון פרסם המשרד מכרז לפתרונות טכנולוגיים מתקדמים לבעיית הקושי בפיקוח על מפגעי בטיחות באתרי בנייה.

כמי שממוקמים במרום אתר הבנייה, הציעו אנשי הארגון למשרד העבודה והרווחה להקים "קו חם" למנופאים שיאפשר להם לדווח על ליקויי בטיחות להם הם עדים. הצעה זו טרם נענתה בחיוב, אולם הוסכם על פרסומו של פלייר משותף למינהל הבטיחות ולמינהל ההסדרה והאכיפה שמטרתו‏ ליידע ‏את ‏המנופאים על ‏זכויותיהם ‏בעבודה ועל ‏הכתובות ‏לפניה ‏ולתלונות ‏לשני ‏גופי ‏אכיפה אלו.

"אנו מעריכים את הבמה שניתנה ‏לנו ‏לשתף ‏אתכם ‏בבעיותינו בענף, ולנכונותכם‏ לקדם‏ חלק ‏מהדברים‏ שהצענו. מקווים ‏ומבקשים ‏כי ‏תשקלו ‏שוב ‏את ‏הדרישות ‏וההצעות‏ שהעלינו ‏בנוגע ‏לשאר ‏הסוגיות‏ המועלות" כתבו נציגי הארגון בסיכום הפגישה.

*עדכון, 21.11.2016*

ממשרד העבודה והרווחה מסרו בתגובה כי "מנהלת מנהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה והרווחה מסרה בפגישה כי בידי נציגי המנופאים האפשרות להעביר כל מידע על הפרת זכויות עובדים וארגון המנופאים אף התבקש לעשות כן, וכי אלו יטופלו בהתאם לסמכויות המינהל, הפליליות והמנהליות. אורך זמן החקירה עשוי להשתנות בהתאם לנסיבותיו של כל תיק – כשהמינהל יפעל בהתאם לסמכויותיו על פי דין"

עוד הוסיפו כי "ייבחן בחיוב הצורך להוצאת דף מידע המכיל דרכים אופציונליות להגשת תלונה והפנייה לאתר זכויות עובדים במשרד הכלכלה, המכיל מידע מקיף לגבי זכויותיהם של העובדים ואפשרויות פנייה למינהל להעברת תלונות ומידע על חשד להפרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!