דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

תגובת דרעי לפסילתו: "שמח על החלטת בג"ץ, ישפוט העם ויראה"

בש"ס ביקרו את ההחלטה ואמרו כי "בית המשפט קבע למעשה כי הבחירות חסרות משמעות" | שר המשפטים לוין: "אעשה הכל כדי שהעוול לדרעי יתוקן במלואו" | השר עמיחי אליהו: "לא להיענות לפסיקת בג"צ" | לפיד: "אם דרעי לא יפוטר - הממשלה עוברת על החוק" | דרעי נפגש עם נתניהו, מועצת חכמי התורה תיפגש לקבל החלטה בנושא

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר המשפטים יריב לוין בישיבת ממשלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר המשפטים יריב לוין בישיבת ממשלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

החלטת בג"ץ שהתקבלה היום (רביעי) לפסול את מינויו של אריה דרעי כשר עוררה תגובות מקיר לקיר במערכת הפוליטית.

דרעי זימן את חברי הכנסת של ש"ס לדיון דחוף, ולאחר התייעצות עם מועצת חכמי התורה אמר "אני מתחייב להמשיך במהפכה שהתחילו רבותנו זצוק"ל ביתר שאת וביתר עוז. יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת ה'".

"אני מודה לכל הרבנים הגאונים שהגיעו לחזק, וכן לראש הממשלה והשרים וכל האנשים החשובים. זה באמת מחזק ומעודד", הוסיף דרעי. "כששמעתי היום את החלטת בג"ץ, לא שהיא הייתה בלתי צפויה, הייתה לי שמחה. אין שמחה כהתרת הספקות. טוב שהם אמרו את דברם וטוב שזה נגמר בצורה כזו של 10 מול 1. ישפוט העם ויראה. אני לא אכנס עכשיו לגוף הנושא, עוד יהיה לי זמן להתבטא".

השר למורשת, עמיחי אליהו (עוצמה יהודית), כתב בטוויטר כי ההחלטה היא פוליטית והוסיף "לשופטים אין סמכות בחוק להתעלם מחוק יסוד ולרמוס את ממשלת הימין הזו על החלטותיה", והוסיף "אני קורא לחבריי בממשלה לא להיענות לפסיקת בג"ץ שכן זו החלטה שאינה חוקית, ולקדם במהירות את הרפורמה במערכת המשפט".

ש"ס: בית המשפט קבע כי הבחירות חסרות משמעות

״נפל דבר בישראל", נמסר מתנועת ש"ס בתגובה להחלטה. "בית המשפט העליון המתיימר לדאוג למיעוטים, השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת ש"ס המייצגת את ציבור המוחלשים בישראל שהלכו רק לפני חודשיים לקלפיות. מצביעי ש"ס הלכו לקלפיות כשהם יודעים הכל על יו״ר ש"ס, השר אריה דרעי, כולל הסדר הטיעון. היום קבע בית המשפט למעשה כי הבחירות חסרות משמעות. החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי סבירות קיצונית״.

״הפסילה השערורייתית של יו״ר ש"ס מכהונת שר, איננה רק פגיעה אישית בדרעי אלא פגיעה בכל מצביעי שס ותומכיה. חלקים רחבים בחברה הישראלית מרגישים היום מודרים על ידי בית המשפט. תנועת שס כולה מזועזעת מההחלטה השרירותית וחסרת התקדים של בג״צ, בניגוד לחוק והצדק, ורואה בה פגיעה קשה בזכות לבחור ולהיבחר שהיא נשמת אפה של הדמוקרטיה״.

לקראת ההכרעה, ח"כים ושרים של ש"ס התבטאו בחריפות נגד האפשרות שבג"ץ יחליט לקבל את העתירות ולפסול את דרעי. בעקבות זאת, העביר דרעי הנחייה לשרים ולחברי הכנסת במפלגתו "להוריד פרופיל", לא להתראיין ביממה הקרובה ולבטל ראיונות שנקבעו מראש.

חברי מפלגת ש"ס איימו כי אם בג"ץ יחליט לפסול את דרעי לתפקיד שר, הדבר עלול לפרק את הקואליציה. שר הרווחה יעקב מרגי אמר כי אם הפסילה תיושם "לא תהיה ממשלה". סגן שר הפנים והבריאות, משה ארבל, אמר כי "זה יהיה זעזוע קואליציוני". ההתבטאויות הגיעו לאחר שדרעי עצמו קרא לחברי מפלגתו להפעיל לחץ תקשורתי בעניין.

על אף האיומים, ההערכה היא כי המסרים שיוצאים מש"ס הם בגדר איומים שלא ימומשו לבסוף, והם נועדו להשפיע על החלטת בג"ץ טרם התקבלה.

ראשי מפלגות הקואליציה: "עוול עצום לרוב העם"

ראשי מפלגות הקואליציה הביעו צער רב על ההחלטה ובהודעה שנמסרה מטעמם נכתב "קיבלנו בזעזוע, בכאב ובצער גדול את פסק הדין בעניינו של המשנה לראש הממשלה, השר אריה דרעי. יכולותיו יוצאות הדופן ונסיונו העצום דרושים למדינת ישראל בימים מורכבים אלה יותר מתמיד".

"מעבר לעוול האישי הקשה שנגרם לשר דרעי עצמו, פסק הדין מהווה עוול עצום ללמעלה משני מיליון אזרחים, רוב העם, אשר הצביעו בעד ממשלה בראשות בנימין נתניהו שאריה דרעי ימלא בה תפקיד מרכזי ומשמעותי", נמסר בהודעה, לצד הבטחה כי "אנו נפעל בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם".

שר השיכון ויו"ר יהדות התורה, הרב יצחק גולדקנופף אמר "מאות אלפי אזרחי ישראל הביעו את אמונם באופן מובהק ברב דרעי, ואת רצונם לראותו שר בממשלה. ההחלטה לפסול אותו היא עוד דוגמה מוחשית לסיבות שיצרו את משבר האמון בין אזרחי ישראל למערכת המשפט", גולדקנופף הוסיף כי "יהדות התורה תתמוך בכל הליכי החקיקה הנדרשים לקיום רצון העם שבחר ברב אריה דרעי שייצג אותו בממשלה. מדינת ישראל זקוקה לרב אריה דרעי בהנהגה".

"שוב בית המשפט מתערב בדברים שאין לו סמכות אחרי שהכנסת חוקקה חוק יסוד", נמסר ממפלגת דגל התורה בראשות משה גפני, "בג"צ מקדיחים את תבשילם פעם אחר פעם ומתערבים בדברים לא להם. נתמוך בכל הליכי החקיקה הנדרשים כדי שהרב אריה דרעי יכהן בממשלה".

לוין: אעשה הכל כדי שהעוול יתוקן במלואו

שר המשפטים יריב לוין, שהציג עם כניסתו לתפקיד רפורמה בבתי המשפט, שעוררה סערה ציבורית, אמר "היום בשעה 16:00, קיבלו רבים מאזרחי ישראל הודעה אבסורדית מבית המשפט העליון, לפיה הצבעתם בבחירות שהתקיימו לפני חודשיים – בוטלה".

"צר לי מאוד על כך שראשי מערכת המשפט לא מצאו גם הפעם לכבד את הכרעת העם, את שיקול דעתו של ראש הממשלה, ואת החלטת הכנסת שהביעה אמון בממשלה המכהנת. אעשה את כל הדרוש על מנת שהעוול הזועק לשמים שנעשה לרב אריה דרעי, לתנועת ש״ס ולדמוקרטיה הישראלית – יתוקן במלואו".

ראשי האופוזיציה: אם דרעי לא יפוטר – הממשלה עוברת על החוק

יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד, אמר כי "אם אריה דרעי לא יפוטר, ממשלת ישראל עוברת על החוק. ממשלה שאינה מצייתת לחוק, היא ממשלה לא חוקית. היא לא יכולה יותר לדרוש מהאזרחים לציית לחוק", לפיד הוסיף כי "אם אריה דרעי לא יפוטר, ישראל תקלע למשבר חוקתי חסר תקדים והיא כבר לא תהיה דמוקרטיה ולא תהיה מדינת חוק".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף את האמירות של חברי ש"ס ואמר כי "הניסיונות להשפיע על החלטת ההרכב – פסולים". עוד אמר גנץ כי הוא "בטוח שהשופטים, תהא החלטתם אשר תהא, יפסקו אך ורק לפי הדין ולא על פי הדיון הציבורי. אני קורא לכולם לכבד את החלטת בג"ץ ולא לגרור את מדינת ישראל למשבר חוקתי".

"אין ספק שפסק הדין מכאיב לישראלים רבים ואסור להקל ראש בכאב הזה. עם זאת נושאים משפטיים, ובמיוחד אלו שנוגעים לטוהר מידות של פוליטיקאים, לא מוכרעים בקלפי אלא בבית המשפט, בדומה לפסק הדין של כל אזרח שמורשע בעבירה", אמר ח"כ הרב גלעד קריב, יו"ר ועדת החוקה לשעבר.

"זו פסיקה קשה לאריה דרעי ומפלגת ש"ס ואיני מקלה בכך – אך לא פגיעה בחלשים שנשארו מאחור בדרך להפיכה המשטרית", אמרה ח"כ נעמה לזימי (העבודה), והוסיפה "מי שרוצה באמת לדאוג לחלשים מול מערכת המשפט היה נלחם על הוספת תקנים של עוד שופטים כדי למנוע עינוי דין, ביטול של "מאסר חלף קנס" שגוזר מאסר על מי שעניים מכדי לשלם חובם, וכמובן על חוק יסוד זכויות חברתיות שיסדיר הגנה על אוכלוסיות בעוני והדרה".

"אריה דרעי ביצע עבירה וניסה לשנות חוק יסוד על רקע פרסונלי ובית המשפט הכריע לגביה", הוסיפה לזימי. "אין לי ספק שזו לא פסיקה קלה עבור מפלגתו והציבור שלה, אך לספר שפסיקת בג״צ היא נגד ציבור מצביעי ש״ס זה שקר מובהק. אם כבר, הפסיקה הזו מוכיחה את עצמאות מערכת המשפט".

קריב הוסיף כי "דרעי היה צריך לכבד את ההליך שהיה קבוע בחוק מלכתחילה. הוא ושותפיו בוודאי לא היו צריכים להוביל שינוי של חוק היסוד ולטעון שהוא חל באופן רטרואקטיבי. על ראש הממשלה נתניהו ליישם את פסק הדין ככתבו וכלשונו. כל מי שמציע שינהג אחרת כורת את הענף שכולנו יושבים עליו. כל ניסיון לנצל את פסק הדין כדי להאיץ את החקיקה ההרסנית נגד מערכת המשפט יתקל בהתנגדות פרלמנטרית וציבורית עזה.״

ארגונים אזרחיים: מתקפה עבריינית על שלטון החוק

"עבריין מורשע לא יכול לכהן כשר. מדינת ישראל ושלטון החוק נמצאים תחת מתקפה עבריינית חסרת תקדים על ידי חבורה שמנסה להפוך את ישראל לדיקטטורה. זה עלינו, אזרחים ואזרחיות, לצאת לרחובות ולמנוע הפיכה דיקטטורית". ארגון מחאת הדגלים השחורים הוסיף כי במוצאי השבת תתקיים הפגנה בנושא בתל אביב.

עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון שעתרה נגד מינויו אמר טרם ההחלטה כי "אנחנו סומכים ידינו על בית המשפט העליון של מדינת ישראל, ומקווים כי יפסוק ללא מורא ומתוך עקרונות הצדק והחוק של מדינת ישראל. נכבד כל החלטה שתינתן על ידי בית המשפט הנכבד, ונקווה מאוד כי כך גם יתר הצדדים לעתירה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!