דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סמוטריץ' ונתניהו מגיבים לביקורות הכלכלנים: "עודף משפטיזציה הוא כמו חול בגלגלי הכלכלה"

נתניהו: "איש לא יפגע בזכויות הקניין ובכיבוד ההסכמים שהם ערכים מקודשים עבורנו" | סמוטריץ': "מגבשים חבילת רפורמות כלכליות שיועברו בצמוד לתקציב בחוק ההסדרים, יפחיתו רגולציה וביורוקרטיה ויחזקו את התחרות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במסיבת עיתונאים, לצדו (משמאל לימין) שר החוץ אלי כהן, שר האור בצלאל סמוטריץ' ושר הכלכלה ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במסיבת עיתונאים, לצדו (משמאל לימין) שר החוץ אלי כהן, שר האור בצלאל סמוטריץ' ושר הכלכלה ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' כינסו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים, בה הם ביקשו להסביר את ההיגיון הכלכלי שמאחורי הרפורמה במערכת המשפט ובכך להרגיע את המשקיעים הזרים בישראל ואת הכלכלנים שביקרו את הרפורמה.

נתניהו: "ישראל תהיה מקום עוד יותר טוב להשקיע בו"

"אני מזכיר לכם מה שאמרתי בדיוק לפני 20 שנה כשהייתי שר אוצר", אמר נתניהו בפתח דבריו, "צריך לעשות דיאטה לשמן, הסקטור הציבורי, להוריד מסים לרזה, הסקטור הפרטי, ולהסיר מכשולים להשקעות ולתחרות, ואכן צמצמנו את הוצאות הממשלה, הורדנו מסים, הפרטנו חברות והגדלנו את התחרות"

"יחס חוב התוצר שלנו עומד היום על פחות מ-61%, ורק לפני שנתיים כשעשינו את המהלכים הכלכליים כדי להיחלץ מהקורונה, ניבאו לנו שאנחנו היום נהיה עם 73% חוב תוצר, אפילו היו אלה שאמרו הרבה מעבר לכך", אמר נתניהו. "גם אז לפני 20 שנה בתחילת הרפורמות הכלכליות הגדולות שהובלנו, אמרתי וציפיתי שיהיה לנו מאבק קשה מאוד מול חסמים של עודף רגולציה ועודף משפטיזציה המהלכים הכלכליים החשובים שהובלנו בעשור האחרון הוצאת הגז מהמים הצעד הזה שזכה לקיתונות אינסופי של התנגדות ומחאה ציבורית מאורגנת ממומנת הצעד הזה כבר מכניס לישראל מיליארדי שקלים בשנה ובהמשך הוא יכניס עוד עשרות מיליארדי שקלים".

נתניהו התבלבל בדבריו ואמר לרגע "עשרות מיליוני שקלים" לפני שתיקן את עצמו, אך עשרות מיליונים זהו אכן סדר הגודל של הכספים שצפוי להיכנס לקופת המדינה מהקרן לאזרחי ישראל, על אף ההבטחה למיליארדי שקלים.

"אנחנו הפכנו את ישראל למעצמה אנרגטית עצמאית ובזכות הוצאת הגז מחירי החשמל בישראל הם מהנמוכים בעולם אבל הצעד המהפכני הזה שרוצה את הגז והמים שהיום כולם מתברכים בו כל אלה שהתנגדו לה בתוקף הצעד הזה התעכב במשך שנים בגלל עודף משפטיזציה שלוותה כמובן בזעקות השבר של האופוזיציה"

נתניהו התייחס לפרויקטים לאומיים שונים כמו כביש 6 והרכבת לירושלים, שלדבריו עודף רגולציה היה מה שעיכב את ביצועם. "פרויקטים שהקלו על חייהם של מיליוני אזרחים ושינו את פני החברה והכלכלה בישראל נעצרו ועוכבו במשך שנים בגלל עודף משפטיזציה, שהוא כמו חול בגלגלי הכלכלה הישראלית".

"הרפורמה המשפטית נועדה להחזיר את ישראל למשפחת הדמוקרטיות המובילות בעולם. היא תחזק את שלטון החוק ותחזיר את האיזון בין הרשויות שאנחנו מחויבים לו. עצמאות בית המשפט שתישאר ותהיה זהה למקובל ברוב הדמוקרטיות בעולם איש לא יפגע בזכויות הקניין ובכיבוד ההסכמים שהם ערכים מקודשים עבורנו".

"אם יש מנוע צמיחה אחד גדול במדינת ישראל זה הסרת עודף הרגולציה והסרת עודף המשפטיזציה, אבל כמובן שזה לא מעניין את יריבינו הפוליטיים", האשים נתניהו את האופוזיציה בביקורתה על הרפורמה. "הם מנסים לייצר תבהלה שתפגע בנו כלכלית, הם מוציאים את דיבת ישראל רעה בעולם בלי להניד עפעף. אך בניגוד להפחדות שלהם, על ציר הזמן השווקים הרבה יותר חכמים".

"אני אומר לאופוזיציה: תנהגו באחריות, תפסיקו לפגוע בכלכלת ישראל. ואני אומר למשקיעים: תמשיכו להשקיע בכלכלת ישראל, זה ישתלם לכם" נתניהו התייחס למשנתו הכלכלית, אותה קידם בתפקידיו בחלק הארי של 20 השנים האחרונות ואמר למשקיעים "מי שהשקיע בישראל בשנים הללו הרוויח בגדול, וכל מי שימשיך להשקיע בכלכלת ישראל יוסיף להרוויח בגדול. ישראל הייתה מקום טוב להשקיע בו, וישראל תהיה מקום עוד יותר טוב להשקיע בו".

סמוטריץ':

שר האוצר סמוטריץ' חיזק את דבריו של נתניהו ואמר "הרכב ההוצאה הציבורית הרבה יותר נכון ומוטה צמיחה אל מול מה שהוא היה לפני 20 שנה ויותר וגם הרבה יותר נכון ומוטה צמיחה ביחס להרבה מאוד מדינות בעולם".

"אנחנו עובדים קשה כולנו בימים האלה ומגבשים חבילה של רפורמות ענקיות בכלכלה הישראלית, שיועברו בצמוד לתקציב בחוק ההסדרים. כאלה שיפחיתו רגולציה וביורוקרטיה ויחזקו את התחרות, כאלה שיקלו מאוד לעשות עסקים במדינת ישראל".

סמוטריץ' עבר לדבר על נתונים וקשר בין הרפורמה המשפטית לתהליכי עסקאות. הוא אמר כי בישראל מתנהלים 4.5 תיקי ליטיגציה בנושאים כלכליים לכל 100 איש באוכלוסייה, לעומת 2.2 בממוצע האירופי. סמוטריץ' התייחס גם למשך זמן אכיפת חוזה, והראה ממוצע של כ-457 ימים לתיק בצרפת, גרמניה, בריטניה וארצות הברית, לעומת 975 ימים בישראל.

"תחשבו מה המשמעות של הדבר הזה לעסקים וכלכלה היא עסקים, הרי בכל שרשרת העסקאות חוסר הוודאות הזה מגולם בסיכון, והסיכון הזה שווה כסף ומגולם על מחיר העסקה והעסקה הרבה יותר יקרה".

"כאשר מי שמקבל את ההחלטה, מרכז הכובד של ההחלטה עובר מהגורם שיש לו את האחריות ונותן דין וחשבון לציבור לגורמים בלתי נבחרים שאין עליהם את האחריות ויש להם רק סמכות, הם תמיד ינהלו ניהול סיכונים שמרני, וניהול סיכונים שמרני זאת רגולציה וביורוקרטיה שחונקת את המשק ואת הכלכלה".

סמוטריץ' סיים את דבריו ופנה גם הוא למשקיעים ואמר "בסוף משקיעים רוצים להרוויח, והם ידעו שכאן הם ירוויחו יותר מאשר בכל מקום אחר בעזרת השם".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!