דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יצחק תשובה נגד מפוני גבעת עמל: המיליארדר תובע פיצויים מהמשפחות בסך 1.2 מיליון ש״ח

התביעה לפיצוי הוגשה על ידי אלעד מגורים להוצאה לפועל, כנגד המשפחות שהתגוררו במתחם גבעת עמל ב' | בחברה טוענים שהפינוי עלה כ-2 מיליון ש״ח, וכולל תשלום לכ-600 שוטרים שנחיצותם הוטלה בספק | רונית אלדובי, תושבת השכונה: ״תשובה חזק על חלשים ומשתמש בכל הכוח שלו כדי לדרוס אותנו״

יצחק תשובה (צילום: פלאש 90)
יצחק תשובה (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

המיליארדר ואיש העסקים יצחק תשובה תובע מהמשפחות שפונו מגבעת עמל 1.2 מילון ש״ח דמי הוצאות על פינויים. התביעה לפיצוי הוגשה להוצאה לפועל בתל אביב כנגד המשפחות שהתגוררו במתחם גבעת עמל ב' ופונו ממנו, על ידי מעל ל-1,100 שוטרים, מעל למחיצתם בתשלום, באוקטובר 2021.

מדובר בהמשך המאבק של תשובה נגד המשפחות, שבמשך שנים סירב ביחד עם המדינה, להעניק לפיצוי למשפחות לאחר שרכש את הקרקע.

לטענת אלעד מגורים שבבעלות יצחק תשובה, ההוצאות על הפינוי עמדו על כ-2 מיליון ש״ח הליך שהחל לאחר פסק דין חלוט בעניין, ומספר מאמצים מצד החברה להגיע להסדר מול המשפחות על פינוי מרצון.  

עוד טוענים באלעד מגורים שהכוח המשטרתי הרב שהובא לצורך הפינוי, ובתוכו מאות יס"מניקים (מעל ל-600 שוטרים בתשלום), היה נדרש בגלל הציפייה שהייתה לחברה ולמשטרה להתנגדות קשה והפרות סדר.

הפינוי נעשה ללא נוכחות תושבים והתארך מסיבות טכניות

לפי עדותם של כתבי 'דבר' שהיו בשטח ביום הפינוי, רק חלק מהמשפחות הנתבעות נכחו באזור ביום הפינוי, ביחד עם כ-40 פעילים שהגיעו לתמוך במשפחות במחאה על כך. תוך כדי המחאה, תוך זמן קצר המשפחות והפעילים התפנו ללא עימות פיזי עם השוטרים.

הפינוי עצמו אכן התארך מספר שעות אך משתי סיבות עיקריות: תמיכה וליווי של תושבת מבוגרת ונכה, וכדי לאפשר לאנשי ההוצאה לפועל להרוס את המקום, מהלך שקרה תוך כדי הפינוי ונמשך עוד זמן לאחר סופו. רוב הכח המשטרתי, הכולל בתוכו מסוק, עמד בכניסות והיציאות של למתחם ומחוצה לו במטרה לחסום את הצירים השונים המובילים לאזור. 

הדברים מוצאים ביטוי גם בבקשה להצטרפות לדיון של האגודה לזכויות האזרח, שטענה שהסתמכות הרבה של תשובה על כוח משטרתי בתשלום שנויה במחלוקת, בעיקר כאשר רוב הכוח המשטרתי כלל לא לקח חלק בפינוי עצמו. "ביום הפינוי התקיימה משמרת מחאה עם פעילים חברתיים", כתבה האגודה בבקשה, "מעבר לכך שאין כל הצדקה להטיל על החייבים את ההוצאות בהקשר למחאה של אחרים, משימות שיטור במהלך הפגנה ומחאה נמצאות בליבת תפקידי המשטרה והדין אוסר על העסקת שוטרים בשכר לצורך זה".

״תשובה חזק על חלשים ומשתמש בכל הכוח שלו כדי לדרוס אותנו״

"משטרת ישראל עשתה עסקה צינית מפינוי גבעת עמל לצ'פר מאות שוטרים בפעילות בשכר ללא שום הצדקה מבצעית ואף בניגוד לחוק", אומרת ל'דבר' רונית אלדובי, תושבת השכונה. "במקום לבקש תשובות מהמשטרה, יצחק תשובה חזק על חלשים ומשתמש בכל הכוח שלו כדי לדרוס אותנו ולהמשיך למרר את חיינו".

לאחר מאבקים ממושכים בבתי המשפט, תשובה ועיריית תל אביב שילמו בשנה האחרונה למשפחות כ-42 מיליון ש״ח (כ-3 מיליון ש״ח לכל נחלה), לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב הכיר בכך שהמדינה הפרה את מחויבותה כלפי התושבים למציאת דיור חלופי.

בחישוב פר משפחה מדובר בסכום צנוע בהרבה לכל תושב, ולכן המדינה התחייבה להעביר למשפחות עוד כ-32 מיליון ש״ח עד סוף 2022, אך אלו לא עברו עד היוםחברת מועצת תל אביב, שולה קשת, מצאה שהעירייה שילמה בהוראת בית המשפט כ-4 מיליון ש״ח למשפחות ומימנה גם חלק מהפינוי, וזאת לאחר שהרוויחה כ-370 מיליון ש״ח ממכירת הקרקעות.

טרם התקבלה תגובה מאלעד מגורים ומשטרת ישראל 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!