דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביטן תוקף את הפרטת הדואר: "לדאוג גם לשירות, לא רק שהאוצר יהיה מרוצה"

יו"ר ועדת הכלכלה סירב לקבל את תשובת משרד התקשורת, ודרש מתווה שיראה איך בנק הדואר ימשיך לתת שירות בפריפריה: "אם משרדי התקשורת והאוצר לא רוצים שהבנקים יממנו פריסת סניפים, אז שיממנו את זה בעצמם"

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ושר התקשורת שלמה קרעי (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ושר התקשורת שלמה קרעי (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (הליכוד) מאיים לפרק את תכנית ההבראה בדואר, בשל סגירת סניפים והפחתת שעות שפוגעת ברמת השירות לאוכלוסיות חלשות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. בדיון שהתקיים היום (שני) בוועדת הכלכלה אמר ביטן, כי הוא מודאג ממה שקורה מבחינת השירות לציבור בדואר, וכי אם רוצים דואר ציבורי, האוצר צריך להכניס את היד לכיס.

לדבריו, אי אפשר לקיים את השירות האוניברסלי של הדואר על בסיס כלכלי, ולכן יש להקצות מימון משלים לחברה, מקופת המדינה או על חשבון הבנקים המסחריים, כדי לשמר את שירותי בנק הדואר.

שר התקשורת, ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), השתתף בתחילת הדיון, וציין כי יש ירידה משמעותית בצריכת שירותי דואר. הוא הוסיף כי בכוונתו לדאוג שהשירות לציבור לא ייפגע ואף ישתפר פלאים. ביטן ביקש מהיועץ המשפטי של הוועדה לבדוק ניסוח של הצעת חוק שתחייב את הבנקים המסחריים לממן את שירותי בנק הדואר, ואמר לשר כי יעזור לו בנושא הזה.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, עדכנה כי היא מקווה שבאפריל-מאי אפשר יהיה לצאת לנוהל מכירת הדואר, והבטיחה כי אם ההפרטה תצליח נראה הפעלה יעילה של החברה. עוד ציינה כי השר אמור לחתום בשבוע הקרוב על רישיון הדואר החדש, הכולל הקלות משמעותיות לדואר ישראל, הן מבחינה מסחרית והן מבחינת פריסת הסניפים.  היו"ר ביטן אמר בתגובה: "בשקפים זה תמיד נראה טוב, אבל בשטח המצב בעייתי".

תור לסניף דואר בירושלים. אילוסטרציה (צילום: אור גואטה)
תור לסניף דואר בירושלים. אילוסטרציה (צילום: אור גואטה)

תכנית ההבראה מבוססת על פגיעה בשירות לציבור

יו"ר חברת הדואר, מישאל וקנין, התייחס לתכנית פרישת העובדים: "הם לא בצמרת המשתכרים בשירות הציבורי. הוצאנו כבר כ-700 עובדים, 60 בפרישה מוקדמת ו-40% בפיטורים. אלו שפרשו, יצאו עם פנסיה מאוד נמוכה. חלק יצאו עם 5,000 או 5,500 שקלים בפנסיה, התכנית תגיע ל-1,100 עובדים".

וקנין הודה כי תכנית ההבראה של הדואר מבוססת על פגיעה ברמת השירות לציבור. לדבריו, "אנחנו מרדדים את רמת השירות כי אין כסף, וגם כי לא צריך, אנשים משתמשים פחות בשירותי דואר. אם שינוי הרישיון לא יתבצע, כל התכנית תקרוס ונחזור למצב של חדלות פירעון, משמעו עיכוב בתשלום משכורות, ופגיעה עוד יותר קשה לציבור. עדיף שירות מרודד משירות שלא קיים בכלל".

וקנין פירט כי "בשנה החולפת נסגרו 70 סניפים, ובכוונתנו לסגור עד כ-100 סניפים, ולעמוד על כ-350 סניפים ובין 600-700 נקודות מסירה לחבילות". היו"ר ביטן הגיב כי מדובר בתכנית לחיסול הדואר, ואמר "אז לפי זה הדואר יהפוך למוצג מוזיאוני".  

וקנין גילה גם כי שעות הפעילות בירידה. לדבריו, "שעות השירות פחתו. צריך לרדד את רמת השירות, כדי שהחברה תעמוד בהתחייבות שלה, ולענות לביקוש שהולך ויורד. בכל שנה שנפגש, תראו שהמגמה הזו רק נמשכת. בכל שנה תהיה ירידה של עוד 5-10%".

ירידת פקידת סניפי הדואר 2019-2022. נתונים: משרד התקשורת 2023
ירידת פקידת סניפי הדואר 2019-2022. נתונים: משרד התקשורת 2023

מנכ"ל ארגון נקודת מפנה, רן מלמד, אמר כי "הדואר לא עובד כמו שצריך. אני נכה, מתנייע בתחבורה ציבורית או ברגל, מאוד קשה לי. סניף הדואר שלי בשכונת קטמון בירושלים נסגר, סניף ששירת אוכלוסייה מבוגרת". לדבריו, הסניפים החלופיים אינם נגישים לתחבורה הציבורית או לנכים, כולל חלק מנקודות מסירת החבילות. "התלוננתי בכתב למנכ"לית, לשר התקשורת הקודם, לראש העיר שלי, כולם ענו לי אותו תשובה  'אין מה לעשות, זו ההפרטה'".

באירופה המדינות תומכות בדואר, בישראל החברה אפילו לא מבקשת

וקנין הביע את דעתו נגד תמיכה ממשלתית בשירותי דואר. לדבריו, "יש דברים יותר חשובים מלהוציא 300 מיליון שקלים מקופת המדינה". ביטן שאל האם שירותי הדואר נתמכים במדינות אירופה. מנכ"ל הדואר, דוד לרון, השיב לו כי "בוודאי שכן, בכל המדינות יש מודלים. בכל המדינות יש ירידה בכמויות המכתבים, ויש פריפריה, לפעמים דרך מונופול ולפעמים דרך כסף ישיר שעובר".  ביטן ציין כי שירותי תחבורה בפריפריה  ממומנים בתמיכת המדינה.

ביטן לא השתכנע ודרש לדעת כיצד ימומנו שירותי הדואר ההפסדיים בפריפריה. מנכ"לית משרד התקשורת אבישר בן חורין אמרה "הבאנו פתרון סביר בהינתן היקף הביקושים", אך ביטן לא הסתפק באמירה זו. לדבריו, "אני שומע את התלונות. הסבירות אצלכם קשורה לכסף. אתם מנהלים חברה, אני אחראי לציבור. צריך למכור את הדואר למישהו , אבל אני אומר לך, הדואר זה משאב לאומי, הוא צריך להגיע לאנשים. בסוף הכל יהיה באינטרנט ונגמר הסיפור. בעוד 20 שנה לא יהיה דואר. בינתיים צריך לתת את השירות הזה. אתם רואים הכל דרך הכסף. שירות לציבור – שמעתם על זה?".

ביטן האשים את משרד התקשורת בכניעה למשרד האוצר: "לא נוותר בעניין הזה. משרד התקשורת צריך לדאוג גם לשירות, ולא רק להפרטה כדי שהאוצר יהיה מבסוט. אני שומע את התלונות ואתם רואים את הכל דרך הכסף. אם אתם והאוצר לא רוצים שהבנקים יממנו אז שהאוצר יממן את זה. עם כל הכבוד לרפורמה, לא נאפשר לפגוע בשירות לקשישים". 

ביטן דרש ממשרד התקשורת בתוך 30 יום להציג תכנית לשימור את רמת שירותי בנק הדואר בפריפריה החברתית. 

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "דואר ישראל נמצאים בכל מקום, והתכנית העסקית של החברה מבוססת על מימון של הפעילות ההפסדית שאנחנו מחוייבים להפעיל. החברה תגיע לאיזון תפעולי כבר במהלך השנה הזו, אך בלי הפרטה לא נגיע לצמיחה כי לא נוכל להשקיע בטכנולוגיה ומיכון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!