דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוני

כלכלה וחברה / שיעורי העוני בישראל לא ירדו באופן משמעותי ללא מטה למאבק בתופעה

שנתיים חלפו מאז הגישה ועדת אלאלוף את מסקנותיה וכעת בדיקה של מכון טאוב חושפת כי רק חצי מהמלצות הוועדה יושמו וכי התקצוב החסר לא מאפשר מלחמה אפקטיבית בעוני. בין ההמלצות שלא יושמו: הגדלת קצבת הבטחת הכנסה וחיזוק מערך הדיור הציבורי

קופות צדקה (צילום: חן לאופולד / פלאש 90).
קופות צדקה (צילום: חן לאופולד / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שנתיים להמלצות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני: רק חצי מהמלצות הוועדה ייושמו ורק רבע מהתקציב עליו המליצה הוועדה הוקצה בפועל ליישום המסקנות. כך עולה מבדיקה שבוצעה על ידי פרופ' ג'וני גל והחוקרת שביט מדהלה-בריק ממכון טאוב. על פי הערכות החוקרים, היעדרו של מטה מרכזי למלחמה בעוני והתקצוב החסר יערימו קשיים על הניסיון להביא לצמצום משמעותי בעוני.

ועדת אלאלוף מונתה בשנת 2013 על ידי שר הרווחה דאז, מאיר כהן (יש עתיד), במטרה להמליץ על הצעדים שיאפשרו למדינת ישראל לצמצם את מימדי העוני לרמה המקובלת במדינות ה-OECD תוך 10 שנים. המלצותיה כללו הצעות לצעדים רבים בתחומי הרווחה, התעסוקה והחינוך. המלצות הוועדה התקבלו על ידי הממשלה אך גם זכו לביקורת על ידי גופי מחקר שונים בשל התבססותם על תפיסות המאשררות את המדיניות הקיימת של הממשלה תוך חיזוקה.

שעור העוני בישראל קרדיט: דבר ראשון.
שעור העוני בישראל קרדיט: דבר ראשון.

בין המלצות הוועדה: חיזוק מערך העבודה הסוציאלית ברשויות המקומיות, העלאת קצבת הזקנה, הרחבת הקריטריונים לזכאות לסיוע בשכר דירה, הגדלת מענקי העבודה ועידוד התעסוקה של חרדים וערבים. עבודת הוועדה הביאה לחשיפת מימדיה של השחיקה במערכות הסוציאליות במדינת ישראל ובמרכזן מערך הדיור הציבורי. המלצות הוועדה הוערכו בעלות של 7.4 מיליארד שקלים בשנה.

על פי הבדיקה שביצעו חוקרי מרכז טאוב עולה כי בשנתיים שחלפו מהגשת ההמלצות, תקצבה הממשלה 1.9 מיליארד שקלים בלבד ליישומן. בין ההמלצות שזכו לצאת לפועל באופן חלקי או מלא נמנות ההמלצות להגדיל את קצבת הזקנה לקשישים החיים בעוני, הגדלת מספר התקנים של עובדים סוציאלים המטפלים במשפחות החיות בעוני והגדלת מערך מעונות היום. בין ההמלצות שלא יושמו: הגדלת קצבת הבטחת הכנסה, הרחבת מענקי העבודה, חיזוק מערך ההכשרה המקצועית ורכישתן של דירות חדשות למערך הדיור הציבורי.

גל ומדהלה-בריק התייחסו להמלצות שבוצעו ואמרו כי "יש לא מעט נקודות חיוביות בעניין יישום המלצות הוועדה למלחמה בעוני. מבחינה תפיסתית הצליחה הוועדה להעלות את נושא העוני לסדר היום הציבורי, חיזקה את המעורבות הממלכתית במיצוי זכויות ותרמה לפיתוח מערכות חדשות להתמודדות עם הבעיה. מבחינה מעשית, הוועדה הביאה לשינוי בתחומי מדיניות שונים אשר יש בכוחם לתרום להתמודדות עם עוני, וניכר כי מגמה זו תמשיך להתרחב בשנים הקרובות." עם זאת העלו החוקרים ספק ביחס לסיכוי כי שיעורי העוני בישראל ירדו באופן משמעותי כשאמרו כי "הספק נובע בחלקו מכך שהממשלה לא הקימה מטה לטיפול בעוני, ובכך מקשה על פעולה מתואמת בין-משרדית למלחמה בתופעה. יתרה מכך, תוספת ההוצאה הממשלתית בפועל על התמודדות עם עוני עד עתה עומדת על  1.9 מיליארד שקלים (השינוי בתקציב 2016 לעומת 2014) – סכום רחוק מאוד מתוספת ההוצאה המומלצת של ועדת אלאלוף, שעמדה על 7.4 מיליארד שקלים לשנה."

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדוח של מרכז טאוב כי "הטענות והמספרים המוצגים בדוח אינם נכונים ומציגים תמונה אשר רחוקה שנות אור מקצב יישום הדוח. משרד האוצר גאה בקצב המהיר של יישום דוח העוני ובמשאבים הרבים המוקצים לנושא." עוד מסרו ממשרד האוצר כי מאז כניסתו לתפקיד של השר כחלון ניתנו תוספות תקציביות בסך 6 מיליארד ש"ח לביצוע מסקנות ועדת אלאלוף ואילו בתקציב 2017-2018 מתוכננת הגדלה של 6 מיליארד שקלים נוספים. "כפי שנעשה בשנת התקציב הקודמת, משרד האוצר יפרסם דוח מפורט על קצב יישום התכנית לעיון הציבור בשיתוף ועדת העבודה והרווחה. שר האוצר משה כחלון שם את צמצום העוני והפערים החברתיים בישראל כיעדים המרכזיים של משרד האוצר ולצורך כך מקצה המשרד משאבים רבים בהיקף של מיליארדי שקלים, כפי שניתן לראות בנתונים המפורטים."

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!