דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נאום מצב האומה: הנשיא ביידן צפוי להכריז על מיסוי עשירי-העל ותאגידי הענק

ביידן צפוי להתמקד בנאום בתכניתו הכלכלית, ולהציג נתונים של בלימת האינפלציה וירידה באבטלה| הרוב הרפוליקני בבית הנבחרים צפוי להקשות על מהלכי המיסוי המתוכננים

ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ינאם מחר (רביעי) לפנות בוקר את נאום 'מצב האומה' השנתי המסורתי בוושינגטון, בו הוא צפוי להכריז שימשיך לקדם מיסוי על עשירי-העל ותאגידי הענק באמריקה. ביידן יגן על המדיניות הכלכלית שלו דרך הצגת המגמה של בלימת האינפלציה ורמת האבטלה הנמוכה, כך לפי הקדמה לנאום שהופצה על ידי דוברות הבית הלבן.

נאום 'מצב האומה' ניתן פעם בשנה על ידי נשיא ארה"ב לשני בתי הקונגרס ובו הנשיא מתייחס לסוגיות השעה, נותן דין וחשבון על פעולותיו ופורס את כוונותיו להמשך.

ביידן צפוי להצהיר על כוונתו להכפיל פי ארבעה את המיסוי על רכישה חוזרת של מניות, אותו החיל בשיעור של 1% כחלק מהחוק להפחתת האינפלציה שעבר בשנה שעברה. הרכישה החוזרת היא פעולה שבה חברה רוכשת את מניותיה ובכך מעלה את ערכן ומתגמלת את מחזיקי המניות שלה.

מטרת המיסוי היא כפולה. ראשית, הגדלת הכנסות הממשל הפדרלי דרך מיסוי התאגידים והפרטים העשירים ביותר, ושנית, יצירת תמריץ לעסקים להשתמש בהונם להשקעות ולתמגול של העובדים ולא לניפוח ערך המניות.

השימוש ברווחי החברות, ובמקרים רבים באשראי שחברות נוטלות, לטובת ניפוח ערך המניות, ספג ביקורת מכלכלנים. לפי המבקרים, התנהלות זו של חברות בעשורים האחרונים משרתת שכבה דקה של בעלי מניות בלבד. כלכלנים אלו, ביניהם אנגלברט סטוקהאמר מאוניברסיטת קינגס קולג', טוענים שצעדים כמו רכישה חוזרת של מניות על חשבון הרחבת הפעילות הריאלית והיצרנית, פוגעים בצמיחה הכלכלית ומרחיבים את אי השוויון.

ברוח דומה למיסוי זה, ביידן יחזור על כוונתו להחיל מס על רווחי הון לא ממומשים על מיליארדרים. האליטה הפיננסית מוול סטריט, המרוויחה העיקרית מהפעילות הפיננסית אותה ביידן מתכוון למסות, הביעה התנגדות חריפה.

המיסוי על רכישה חוזרת עבר כחלק מהחוק להפחתת אינפלציה שמעניק סובסידיה להשקעות ירוקות ובמהלך הנאום ביידן יציין את החשיבות של סובסידיות להשקעות תשתיתיות. מוקדם היותר השבוע, הוא התגאה בכך שהסובסידיות הביאו להשקעות מוצהרות מהמגזר הפרטי בסך 700 מיליארד דולר.

ביידן אף יקרא לקונגרס להרחיב את פיקוח המחירים על אינסולין, המיושם כעת רק עבור אזרחים ותיקים, לכלל האזרחים האמריקאים. לפי דו"ח של ה-CDC, הסוכנות הממשלתית לבריאות ציבורית בארה"ב, 37.3 מיליון אמריקאים שהם 11.3% מהאוכלוסייה, סובלים מסוכרת. במקביל, מחיר האינסולין בארה"ב גבוה ביותר מפי 10 מהממוצע במדינות ה-OECD, כך לפי דו"ח שהוכן עבור משרד הבריאות האמריקאי.

לאור הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, שהושג בינואר האחרון, ספק אם ביידן יוכל לממש את צעדי המיסוי שיזם. אך הוא יוכל להשפיע על השיח הציבורי לקראת המאבק הפוליטי הצפוי בחודשים הקרובים ביחס להרחבת תקרת החוב. חברי הקונגרס מהמפלגה הרפובליקנית ינסו להשתמש בצורך להרחיב את תקרת החוב כדי לכפות קיצוצי תקציב, בעוד המפלגה הדמוקרטית בהובלת ביידן תנסה להשיג את הרחבת התקרה במחיר מינימלי.

למעשה, ביידן ינסה להגן על המדיניות הכלכלית שלו ועל התמיכה הציבורית בו. לצורך כך הוא יגייס את הנתונים המעודדים שהתפרסמו לאחרונה על שיעורי האינפלציה והאבטלה. לפי דו"ח העבודה האחרון של הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקת עבודה, שיעור האבטלה ירד ל-3.4%, השיעור הנמוך ביותר מאז 1969. שיעור האינפלציה ירד בחודש ינואר ל-6.5%, ירידה חודשית חמישית ברציפות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!