דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

סיוע לאוכלוסיות חלשות? קשישים עניים יקבלו מענק של 200 ש"ח, על חשבון החורף הבא

הקדמת התשלום של 'מענק חימום' היא חלק מתכנית נתניהו וסמוטריץ', ומשמעותו שבאוקטובר השנה יופחת התשלום מ-608 ש"ח ל-408 ש"ח, בלי שהמדינה תוציא שקל אחד נוסף | בדברי ההסבר לתקנות נכתב שמחיר החשמל צפוי לרדת עד סוף השנה, למרות שאין כל ודאות לכך

עובדים וגמלאים בצעדת מחאה של ההסתדרות על יוקר המחיה בתל אביב (צילום: ג'וליה לרמה)
עובדים וגמלאים בצעדת מחאה של ההסתדרות על יוקר המחיה בתל אביב (צילום: ג'וליה לרמה)
הדס יום טוב

הממשלה מקדמת תשלום מענק בסך 200 שקלים לקשישים עניים הזכאים למענק חימום, על חשבון המענק של החורף הבא, שאמור להיות משולם החל מאוקטובר 2023.

הצעד הוא חלק מהתכנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתמודדות עם יוקר המחיה, בה הוא הוגדר כ"סיוע להתמודדות עם יוקר המחיה לאוכלוסיות חלשות". המשמעות העתידית של ההחלטה היא שבחורף הבא, אותם קשישים עניים יקבלו 408 שקלים במקום 608 שקלים, בלי שהמדינה תוציא שקל אחד נוסף.

מענק חימום הוא סכום של 608 שקלים (נכון לשנת 2023) המוענק בכל שנה, לקראת חודשי החורף (בין אוקטובר לדצמבר), לקשישים מקבלי גמלת הבטחת הכנסה בגיל הפרישה, במטרה לסייע בעלויות חימום הבית. המענק של שנת 2022 כבר שולם לזכאים, וכעת מוצע לשלם להם סכום נוסף.

בדברי ההסבר לטיוטת התקנות שפרסם הביטוח הלאומי נכתב שהקדמת המענק נובעת מ"העלייה המשמעותית בתעריף החשמל במהלך המחצית השנייה של שנת 2022, אשר הגיע לשיא בחודש ינואר 2023".  לצד זאת נכתב שהתעריף "צפוי לרדת בחודשים הקרובים ועד סוף השנה לפחות עקב הקפאת מחירי החשמל, וכן שורה של מהלכים אותם מקדמת הממשלה בתחום האנרגיה והחשמל הנמצאים בתהליכי הבשלה מתקדמים". בתזכיר לא נכתב מה יקרה אם מחירי החשמל לא ירדו בסופו של דבר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)

בפועל, תכנית הממשלה אינה כוללת התערבות ממשית להורדת תעריף החשמל, אלא רק פעולות שזו התוצאה המקווה שלהן, והפחתת מס שמשפיעה על חלק קטן מהתעריף. מחיר החשמל בישראל בנוי על פי נוסחה שמושפעת ברובה מהמחירים בעולם. דווקא את הצעד היחיד שניתן לעשות כדי להוריד אותו בוודאות – סבסוד התעריף מקופת המדינה – התחייבה הממשלה שלא לבצע, ולכן, בניגוד לאמור בתזכיר, אין כל ודאות שהתעריף יירד.

ביחס לפגיעה העתידית בהכנסות הקשישים שמקבלים את המענק נכתב בתזכיר החוק ש"ההקדמה הינה של מענק חד-פעמי, אשר ניתן בעבור תקופה ספציפית, ולפיכך היא לא צפויה לפגוע בתזרים ההכנסות השוטף של האזרח הוותיק במועד ממנו היא מוקדמת, ובפרט אינה מהווה הקדמה של קצבאות המשתלמות באופן שוטף". זאת למרות שבפועל מדובר בסכום שהקשיש מקבל מהמדינה מדי שנה ומשתלב בהכנסתו השוטפת.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!