דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מחאת הצהרונים / ההורים עוד מחכים למדינה שתתערב בפיקוח על צהרונים

בדיון בוועדת המעקב על מחירי הצהרונים, התגלו גרסאות שונות מצד ראשי הערים לעלות המינימלית להפעלת צהרון. ח"כ יוליה מילנובסקי, טענה כי העלות המשוערת היא כ-650 שקלים בחודש, והאשימה את הרשויות בכך שהן מרוויחות מהצהרונים.

ילדים בצהרונים. המצולמים אינם קשורים לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
ילדים בצהרונים. המצולמים אינם קשורים לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
דוד טברסקי

היום התקיימה ישיבה נוספת של ועדת המעקב על מחירי הצהרונים ואי פיקוח עליהם. בראש הוועדה יושבת ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), והיא קמה בעקבות קבוצת מחאה בפייסבוק של הורים שהוקמה לפני חודשים אחדים, בה חברים כיום כ-25 אלף איש ואישה. לוועדה היום זומנו מספר של ראשי ערים כדי לבחון מה קורה אצלם.

ברקע הוועדה עומדת על הפרק הצעת החוק של ח"כ רחל עזריה (כולנו), לפיה תטיל מהמדינה פיקוח מלא על הצהרונים, ובכך לייצר משק סגור באחריות כוללת של המדינה על הצהרונים.

דוח מבקר המדינה, שבדק בשנים 2013-2014  את נושא הפעלת הצהרונים גילה חוסר אחריות גדול מצד המדינה בכל הקשור לפיקוח על הצהרונים במדינה .אלהרר הציגה בדיון היום דוח מחקר עדכני של המרכז למחקר בכנסת שהתייחס לדוח מבקר המדינה, ולפיו לא חל שינוי של ממש במצב הצהרונים. "הדוח מראה שהכשלים עדיין מתקיימים ומסקנות הדוח לא מומשו למרות שעברו שנתיים, מאז הדיון האחרון גילינו מקרים שבעיניי הם לא פחות ממזעזעים, ילדה בת 16 הייתה אחראית על צהרון ביחד עם סייעת – 20 ילדים מגיל 4 עד גיל 9 מחכים למוצא פיה של נערה בת 16, דבר מאוד לא תקין".

עוד עולה מהנתונים בדוח המחקר, כי בין השנים 2000 ל-2014 עלות הצהרונים זינקה פי 2, כמות הילדים גדלה פי 3, וההוצאה הממוצעת של משקי הבית עלתה פי 6.  בנוסף לכך, התייחסה אלהרר לכך שמתקיים פער מאוד גדול בין הרשויות.  אלהרר ציינה שניתן לקיים צהרון בעלות של 650 שקלים וניסתה להבין איך פועל התחשיב ברשויות השונות. "אני מודעת לעובדה שניתן תמיד לתת ולהוסיף.. אני מדברת על הסטנדרט שהוא הגון ומכובד ואפשר יהיה לשים פה את הילדים הרגילים של כולנו". גם ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ביקרה את העיריות, ואמרה שהן מרוויחות מהצהרונים ועושות בעודפי הכסף כרצונן. "רשויות מקומיות צריכות להבין שהן משרתות את הציבור ולא את עצמן, וחינוך בלתי פורמאלי הוא חלק מהשירות הזה".

ח"כ קארין אלהרר, ארכיון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90
ח"כ קארין אלהרר, ארכיון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90

מיכל מנקס, העומד בראש האגף לחינוך וחברה בשלטון המקומי פתחה בדברה שהיא מרגישה שהשלטון המקומי הוא שק חבטות והאחריות מוטלת על הממשלה  "לפחות לפי 3 חוקים והחלטות ממשלה קבעה המדינה שצריך לייצר מסגרות לימודיות לילדים בשביל חיזוק הכלכלה והוצאת נשים לעבודה – אך לפני חודש הצביעה המדינה על דחייתו של חוק היום הארוך בגלל שהאוצר קבע שאין לו מספיק כסף למימוש התכנית".

ראשי הערים והנציגים שהגיעו לוועדה הציגו מחירים שונים לגבי הצהרונים והסביר שמחירי העלות מאוד גבוהים בגלל ההעסקה, השכרת מבנים, מחירי המזון והפעילות השוטפת. כל הנציגים אמרו בנחרצות שהטענה שהעיריות לוקחות כסף עודף במחירי הצהרונים היא שקרית.

נציג עיריית חדרה, יעקב זיגדון, "הפעילות השוטפת וכל האחזקה הן גבוהות מאוד ולכן הסכומים גבוהים.. הרעיון של משק סגור, כפי שמציעה אותו ח"כ רחל עזריה הוא רעיון נכון שיאפשר להחזיק את זה כלכלית

נציג עיריית הרצליה, יעקב חרלפ, "בהרצליה העיריות לא מרוויחיות שקל מהצהרונים. ולא רק זה , העירייה עוזרת ומסבסדת חלק מהסכום, ב30 אחוז מהצהרונים שלנו אנחנו גם מחזיקים סייעת שלישית – וההורים לא משתתפים בכלל במחיר הזה. מחיר המזון, מחיר ההעסקה והפיקוח עלה ולכן מחיר עלה"

ראש מועצת גני תקווה ליזי דלריצ'ה חיזקה את דרישה לפיקוח על הצהרונים. מחירי הצהרונים בעיר עומדים על 1750 שח ולטענת דלריצ'ה למרות שהיישוב מוגדר כיישוב חזק , רמה סוציואקונומית 8, לרוב המשפחות קשה לשלם מחירים כאלו גבוהים "אני כראשת עיר לא מצליחה לסיים את החודש, גם לדאוג לחינוך וגם לתשתיות ולתרבות ועם זאת, אני חושבת שההורים לא צריכים לשלם כאלו מחירים. יש להם מספיק הוצאות גם ככה".

אפרת בן אפרים – ממובילות מאבק הצהרונים (התמונה באדיבות המצולמת).
אפרת בן אפרים – ממובילות מאבק הצהרונים (התמונה באדיבות המצולמת).

לסיכום הדברים אמרה אלהרר שהממשלה מחויבת לספר שירותי חינוך הולמים פורמליים ולא פורמליים לכל תושבי המדינה וקיום הועדה לא פותר את המדינה מהאחריות הזו. אלהרר אמרה שבזמן הקרוב היא תדרוש ממשרד החינוך לקחת אחריות על הנושא אך בנוסף לכך עד שהדברים יגיעו לפתרונם המלא העיריות צריכות לעשות מאמץ להוזיל את המחייה "לא יעלה על הדעת שהורה יצטרך לבחור איפה הוא גר ע"פ מחיר הצהרונים שלו… אל תספרו לי שצריך 1140 מול 12 גנים כדי לפקח " אלהרר דרשה מהעיריות שגם יתנו מבנים של העירייה וגם תייצר תוכניות בעלות סטאנדרטית . עוד ציינה אלהרר שרק חלק מהעיריות שלחו את מחיריהן לוועדה והרבה מאוד נציגים שהוזמנו להגיע, לא באו.

"היה מאכזב מאוד, היה לראשי הרשויות מספיק זמן להגיש את הנתונים ומעט רשויות הגישו" סיכמה אפרת בן אפריים, ממובילות המאבק. "מי שהגיש היום בבוקר או אתמול, זה רק מראה עד כמה הם התייחסו 'בכבוד' לישיבה הזו. גם כשהם ישבו מסביב לשולחן בוועדה הם לא ענו על השאלות שנשאלו, סיפרו סיפורים, כל אחד הפגיז במחר אחר של שעת סייעת . פעם 70 פעם 25. אותו דבר לגבי האוכל. עדר פיקוח מוחלט. זו התנהלות של שוק פרוץ ועצוב לנו מאוד שזה היחס לילדים שלנו ולתושבים שמצאו שיטה לגביית מס עקיף מהתושבים. אנחנו מודים לח"כ אלהרר ועזריה שעושות עבודה מעמיקה ואנחנו ההורים לא נשקוט עד שמישהו במדינה ייקח אחריות מלאה על הביזיון הזה שקורה בתחום הצהרונים היום הארץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!