דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

בעקבות הצעת הנשיא: "חוק דרעי 2", פסקת ההתגברות וחוק מח״ש לא יעלו להצבעה

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש אתמול עם גורמים באופוזיציה ובקואליציה כדי לדון ברפורמה המשפטית | שר המשפטים יריב לוין וח״כ שמחה רוטמן הודיעו: "חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה" | עובדי הייטק הפגינו בחיפה ודרשו עצירה מיידית של הרפורמה

נשיא המדינה, יצחק הרצוג (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
נשיא המדינה, יצחק הרצוג (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בקואליציה הודיעו היום (רביעי) שהם דוחים את ההצבעה על חוק דרעי, פסקת ההתגברות וחוק מח״ש. זאת לאחר המגעים אתמול בין הנשיא לגורמים באופוזיציה ובקואליציה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש אמש עם ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו״ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. הפגישות, שהתקיימו בנפרד, מגיעות בהמשך למתווה הפשרה שהציג הרצוג בתחילת השבוע, וקריאתו לעצור את החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית עד לקיום הידברות בין הקואליציה לאופוזיציה.

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין וליו״ר ועדת החוקה, ח״כ שמחה רוטמן אמרו: "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם. חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש".

מארגני ההפגנות: "מדובר במסך עשן שנועד להמשיך לאפשר לקואליציה להעביר את שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, שתהפוך את בית המשפט לסניף של הליכוד ופורום קהלת. אסור להיכנס לשום הידברות עד לגניזת כל יוזמות החקיקה".

עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)

לאחר פגישתו עם הרצוג, התייחס לפיד לנושאים עליו דנו השניים: "נפגשתי הערב עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, אני מעריך את מאמציו ודאגתו למדינת ישראל. שוחחנו על מתווה הנשיא ועקרונותיו ועל החשיבות להגיע להסכמות רחבות ולמנוע קרע בעם. הצגתי בפני הנשיא את קווי היסוד עליהם לא נתפשר, בראש ובראשונה עצירת כל תהליך החקיקה". עוד הוסיף כי "באתי לנשיא להשמיע את קולם של מאות אלפי אנשים אוהבי המדינה, שיוצאים לרחובות מודאגים וחרדים לעתידה של מדינת ישראל".

גנץ אמר לאחר הפגישה: "דאגתו של הנשיא לקרע ההולך ומתעצם בעם ולעוצמת הדמוקרטיה הישראלית ניכרת, ופעולתו חשובה ביותר בעת הזו. הצגתי לנשיא את עקרונותינו המרכזיים ביחס לרפורמה הנדרשת". הוא פירט כי בבסיס הדרישות "עצירת החקיקה, אי פוליטיזציה של מערכת המשפט וקידום מהלך מקיף הכולל חוק יסוד: חקיקה, והסדרת האיזון בין הרשויות". הוא הוסיף, "אני מקווה שתהיה היענות ליוזמתו, ושנתניהו יפעל באחריות וימנע קרע פנימי בעם בעת של אתגרים ביטחוניים ומדיניים. שישים את מדינת ישראל – לפניו".

יו״ר ועדת חוק חוקה ומשפט, ח״כ שמחה רוטמן, במהלך ההצבעה על תיקון חוק יסוד השפיטה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
יו״ר ועדת חוק חוקה ומשפט, ח״כ שמחה רוטמן, במהלך ההצבעה על תיקון חוק יסוד השפיטה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

יו"ר ועדת החוקה ונציג הקואליציה, ח״כ שמחה רוטמן, אמר בתום הפגישה עם הנשיא: "אני מודה לנשיא על מאמצי התווך ונרגש מנכונותו לעשות לילות כימים במטרה להגיע להסכמה רחבה על תיקון מערכת המשפט. כפי שאמרתי אתמול וכפי שהודעתי יחד עם השר לוין השבוע אני חוזר וקורא לבני גנץ וליאיר לפיד להגיע בהקדם להדברות ללא תנאים מוקדמים עד הקריאה הראשונה בניסיון להגיע להסכמה רחבה״.

הצעות החוק שתוכננו לעלות היום במליאה ונדחו הן: הצעת תיקון חוק יסוד הכנסת, שזכתה לכינוי "חוק דרעי 2", לפיה בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין כשירות שרים. ההצעה צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ולאחר מכן תועבר לוועדת הכנסת להמשך דיונים לקראת הצבעה בקריאה ראשונה ואז בקריאה שנייה ושלישית.

בנוסף, הצעת חוק ההתגברות של ח"כ רוטמן, לפיה בית המשפט העליון יוכל לפסול חוק שעבר בכנסת, רק אם כל הרכב השופטים מסכימים כי יש לפסול את החוק.

עובדי ההייטק בחיפה מפגינים נגד הרפורמה המשפטית (צילום: דוברות מאבק עובדי ההייטק)
עובדי ההייטק בחיפה מפגינים נגד הרפורמה המשפטית (צילום: דוברות מאבק עובדי ההייטק)

במהלך היום הפגינו עובדי ההייטק בחיפה נגד הרפורמה ודרשו עצירה מיידית שלה. "אין הידברות עד לעצירה מוחלטת של החקיקה", נמסר ממארגני המחאה. "אין מערכת משפט רבע עצמאית, אין חצי דמוקרטיה. מי שרוצה לדבר, שיעצור, יקפיא, וישב לשולחן הדיונים, ולא יאיים עלינו עם מהלכי חקיקה וחניקה של הדמוקרטיה. לא רוצים לעצור? נתראה ברחובות"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!